Prohledat tento blog

sobota 25. května 2013

O trapném konci jedné utkvělé představy.


Pedelec za 65 000.-



   Když mi bylo asi tak sedm, osm let jezdil po Ocelovém srdci republiky dědek - netuším, kolik měl opravdu let, pro malého kluka byl dědek každý, kdo byl jen o trochu starší než rodiče - na bicyklu, vybaveném na nosiči jakýmsi elektromotorem, od nějž vedl řetěz k zadnímu kolu. Za bicyklem byl připojený klasický dvoukolák a v něm pod překližkou naskládané obyčejné automobilní akumulátory. Strejda vyšel z obchodu, do vozíku na překližku položil svůj nákup, nasedl na kolo a když stiskl páčku na řídítkách, kolo se s tichým bzučením rozjelo. Co je pod tou překližkou jsme už dříve pochopitelně jako zvědaví kluci vyzkoumali, když děda byl v obchodě nakupovat. 



    Když mě naši pustili v sobotu za strejdou, který měl pánské kolo a byl mi ho ochoten  půjčovat, jsem ještě musel jezdit "pod rulkou" a tudíž ve stoje. Až později mi strejda obalil horní trubku kola složenou a stočenou dekou staženou řemínky a já na ní mohl při jízdě, sice dost nepohodlně, ale přece jen sedět. Ale v obou případech bylo nutné šlapat, pokud se kolo mělo rozjet. Takže tehdy jsem tomu "elektrickému dědkovi" strašně záviděl.


   Uplynulo už bezmála šedesát let, strejdovo kolo jsem nakonec rozbil a pak mi ty trosky navíc ukradli, koupil jsem si nové, blankytně modré pánské kolo, pak jsem (s úplatkem, pochopitelně) dostal v "Jízdních kolech a šicích strojích" koupit Favorita s přehazovačkou. Když jsem se oženil, za čas bylo  třeba dopravovat na chalupu celou rodinku, tak jsem koupil auto, pak jiné auto - ale pořád jsem jezdil na chalupu i jinde na Favoritu, který jsem dovybavil  tachometrem. Říkal jsem tomu šlapání do pedálů "sport". 


   Když mi bylo přes pětatřicet, už mi šlapat sto i více kilometrů připadalo nudné (a pracné), koupil jsem si tedy Babetu. S ní jsem spolu s celoživotním kamarádem Honzou třikrát objel podél hranic celou republiku, tedy tehdejší Československou socialistickou republiku. Říkali jsme tomu Velká Prázdninová Cesta, VPC a kromě toho, že jsem dost dobře poznal celou republiku (do té doby jsem dobře znal jenom Jeseníky, Malou a Velkou Fatru  a oboje Tatry) poznal jsem i obyčejné lidi. Vesničany. Do té doby jsem netušil, že lidi jsou v podstatě opravdu strašně hodní a když jim k večeru zaklepou na dveře dva zaprášení chlapi na mopedech a pokorně požádají o nocleh na seně nebo pod nějakým přístřeškem, tak je pozvou dál, dají k dispozici vodu na pití i umytí, většinou nabídnou i jídlo (ale to jsme si vozili sebou, ale někdy se odmítnout prostě nedalo) a přijdu si pak večer za pocestnými  popovídat. Co jsou zač, odkud a kam jedou a proč vlastně. 
   Za těch pět let (poslední dvě VPC jsme už absolvovali na motorkách Simson) se nám stalo jen dvakrát, že nás odmítli, Jednou u Prahy, kde na nás ještě pozvali Veřejnou Bezpečnost když zjistili, že jsme se po jejich odmítnutí utábořili v blízkém lesíku a jednou u Bratislavy, kde na nás poštvali psa. Tedy snažili se poštvat - pes ale odmítl poslušnost. Asi to pak chudák odskákal. Tehdy jsme jeli dál i v noci až na Moravu do Lednice a za městem jsme zabočili do lesíka. Pár metrů od silnice jsme zastavili, rozbalili spacáky a usnuli jak dva špalci - už bylo hodně po půlnoci. Ráno nás vzbudily divoké kachny, které přes nás vodily kachňata k vodě. Tak jsme nakonec raději vstali a až při odjezdu zjistili, že jsme spali v přísně střežené ptačí rezervaci. Zákaz vstupu pod pokutou (tehdy příšerné částky)  500.- Kčs. Ale nikdo nás neviděl. 
Pak jsme v Lednici na náměstí čekali, až otevřou Potraviny, abychom si koupili něco k snídani. Sluníčko už stoupalo po obloze, už začínalo být docela horko, ale nikde nikdo. Naštěstí paní vedoucí do obchodu přece jen přišla včas, takže ani jeden z nás tam tehdy neomdlel hlady.  

==II==

   Postupně mi přibývalo práce i lidí v Ústavu, už jsem na nic neměl mimo prázdniny čas a o prázdninách jsem většinou jezdil vydělávat mimo republiku trochu peněz navíc. Prodal jsem auto i motorku (zbourali mi totiž garáž) a už jsem jezdil jen na Favoritu, který visel na zábradlí na chodbě. Pak mi ukradli i ten Favorit. Začal jsem na chalupu jezdit autobusem (jenom v létě a ztloustl jsem třicet kilo. Hlavně ovšem proto, že jsem večer přemýšlel nad problémy (čti průšvihy), které mě čekají následující dny, kouřil,  pil kávu se třemi cukry a "dlabal" k tomu sušenky. Klidně i tři balíčky za večer a za pět let jsem už byl Starý tlustý  Kocour. Pak přišlo to, co se dalo čekat: Infarkt. Když mě doktor čtvrtý den po infarktu propouštěl domů, řekl mi, že asi stejně nedokážu přestat kouřit a "že to tedy vyřešíme medikamentózně",  tak jsem se příšertně naštval a z nemocnice už došel jako nekuřák. Několik týdnů jsem s napětím čekal, kdy mě začnou pronásledovat abstinenční příznaky a když se nedostavily dodnes, dovolím si čas od času jednu cigaretu "vykouřit". Jen tak, herecky, bez šlukování. Většinou ale zapomenu, že jsem chtěl kouřit. 

   Abych zhubl, přestal jsem se večer nacpávat sušenkami a do kávy si dávám sacharin. Moc mi v tom pomohlo, že jsem se vzdal místa šéfa a nervové napětí zmizelo. Zhubl jsem za rok přes dvacet kilo a začalo mi být i tělesně daleko lépe. A protože jsem se mezitím přestěhoval do věžáku a získal tak vlastní sklepní kóji, rozhodl jsem se koupit si kolo. Ale s motorkem, abych nemusel pořád šlapat - a aby mě dokázalo dovézt těch devadesát sedm kilometrů do kopců na chalupu. 

Jako první mě pochopitelně napadlo elektrokolo. Zjistil jsem, že je jich fůra, v ceně od 16 000.- do 90 000.- Kč. Některá z nich byla prudce elegantní, ale všechna měla dvě společné vlastnosti: dojezd byl kolem 30 km (v tom lepším případě) a aby motorek zabral, muselo se stále šlapat, protože směrnice EU tak přikazuje. Pokud máte akcelerátor na řídítkách, už to není elektrokolo, ale elektrický moped a už musíte mít přilbu a řidičák. A nesmíte s tím na cyklostezky. Nebo do ChKO Jeseníky. Inu - je důležité míti svou EU.

   Tedy šlapat: nemusíte do pedálů nijak tlačit, ale musíte s nimi neustále točit - jinak se motorek vypne. Pak jsou další omezením jako např. max. výkon motorku nesmí být větší než 250 W a rychlost "s motorem" je omezena na 25 km/hod. Přišlápnete-li více,  motorek vypne. Pak jste hrdým majitelem přibližovadla, kterému se odborně říká "pedelec" a je podle předpisů EU považován za obyčejné jízdní kolo, které může na silnici i na cyklostezky
   Elektrické mopedy rovněž existují - s dojezdem tak do 60 km. Jezdí tichounce, levně a jsou docela drahé. Na chalupu mě ale stejně neodvezou. Představa, že budu za bicyklem tahat vozík se třemi náhradními bateriemi, abych dojel "na jedno nabití" do svých Sudet mě vracela do doby toho dědka s dvoukolákem, plným akumulátorů. Nehledě na to, že akumulátor představuje třetinu až polovinu ceny celého elektrokola. 
   Takže jsem začal (zbaběle) hledat mezi jízdními  koly s pomocnými spalovacími motorky. Bez problémů jsem našel, objednal a koupil. Není to úplně  nejlevnější záležitost - obyčejný moped přijde o deset tisíc levněji. Ale můžu jezdit bez přilby i tam, kam motorky nesmějí. A mít "šlapací kolo" za desítky tisíc je v dnešní době docela "in". (Nějak mi sice uchází smysl toho, mít kolo za 100 000.- a jezdit s ním do hospody nebo na rodinné výlety a až mi ho ukradnou, jakože ukradnou, plakat, proč jsem si ho lépe nezamkl nebo aspoň nepojistil.)  Ale lidi už jsou takoví, udělají si radost tím, že pak mají o něco strach. Převod síly ze čtyřtaktního motorku zn. HONDA 35 ccm je ale třecím válečkem na pneumatiku a ten ubírá hodně energie a opotřebovává plášť. Kolo má i další nedokonalosti - z kopce váleček, i když je odpojen od motoru, brzdí a tak často musím z kopce dokonce šlapat, aby to "jelo". Akcelerátor, "plyn", je vyvedený jako páčka a musí se držet polostisknutá - po několika desítkách kilometrů začnou prsty pravé ruky křečovitě bolet. 
   Spotřeba benzínu je rovněž nenulová, na 100 km spotřebuji cca 1,75 l benzínu. Při ceně 35,50 za litr to obnáší cca 62.- Kč - a autobus mě až na místo stojí rovnou stovku. Navíc motorek HONDA má nádrž obsah jen 4 dl, takž každých 25 km musím zastavit a dolít ze zásobní dvoulitrové láhve. Ale aspoň se trochu protáhnu. Největší problém spatřuji ale v hlučnosti. Když jedu rychlostí kolem 30 km/hod, motorek vyje jako rozdrážděná motorová pila (on to ve skutečnosti je motor pro malou  motorovou pilu nebo křovinořez) a musím se pořád dívat do zpětného zrcátka, kdy mě bude kdo předjíždět - když vás předjíždí nějaká kamión s návěsem, dlouhý 28 metrů jedoucí devadesátkou, člověk na musí být psychicky i fyzicky připraven, jinak můžete klidně spadnout po kola návěsu. 
Ale musím konstatovat, že ti "podzvukoví mastodonti" patří mezi ty slušnější, kteří vás předjíždějí. Nejvíce riskují kluci klem pětadvaceti, kteří vezou nějakou slečnu. Asi se chtějí před ní předvést.  Jeden si už urazil o můj motor, který je pověšený na levé straně zadního nosiče  své pravé zpětné zrcátko. Kupodivu nezastavil, ale upaloval pryč ještě rychleji dál. Blbeček. (Na motorku není nic vidět, ale to jeho zrcátko pobíhalo po vozovce v několika menších kusech.)

   Jinak má motokolo jen výhody: Jedu kdy chci, kam chci a kudy se mi zamane. Loni jsem vyjel až nahoru na Praděd. Náhodou. Jel jsem si do Vrbna pod Pradědem pro Anopyrin, neb mě nějak "žralo revma". A když už jsem byl ve Vrbně, řekl jsem si, že se zajedu podívat do Karlovy Studánky, že už jsem tam dlouho nebyl.  Studánka byla plná Sudeťáků  (německé národnosti), ale kafe mi tam v bufetu prodali bez přirážky, i když jsem o ně požádal česky. Vypil jsem si kafe a usoudil jsem, že bych už mohl zajet ten kousek nahoru a podívat se,  jak to vypadá na Ovčárně. 
Tam nebyl kupodivu nikdo a tak jsem s kolem obešel závoru a zkusil, jestli by mě kolo nevyvezlo po silničce až k Barborce. Občas jsem sice musel trochu přišlápnout, ale vyvezlo mě tam bez protestů. Kolem chaty se tam motala spousta pěších turistů, kteří se na mě dívali jako na paďoura, tak jsem nakonec z kola zahanbeně slezl, vypnul motor  a tlačil ho až nahoru k vysílači, protože ten už byl krásně vidět. Vypadalo to, jako že je to kousek, ale cesta mi zabrakla třičtvrtě hodiny. Asi v polovině stoupání kolem mě "prosvištělo" asi deset Němců na svých pětikilových horských kolech (no, byli opravdu o něco rychlejší než já, pěšák, tlačící kolo, ale oči měli vyvalené a dech silně prohloubený - a ani deodorant by nezabránil tomu, aby se následně nedali vystopovat  po čichu). 
    Před poslední zatáčkou u vrcholu  jsem dostal naprosto šílený nápad: Přehodil jsem si na kole ten nejlehčí převod, nadzdvihl motor, aby nebrzdil a až k vysílači jsem došlapal na kole. Bylo to asi tři sta metrů. Dojel jsem na parkoviště, "svižně" seskočil (být to o padesát metrů dále, tak jsem z toho kola prostě spadl) - a díval se do tváří  několik naprosto vytřeštěných sportsmanů v barevných propocených trikotech, jak zírají na dědka, který to nahoru došlapal na kole s vypnutým motorem a s velkým batohem s foto výbavou na zádech.. 
Měl jsem asi štěstí, že mě při tom jejich špičkovém cyklistickém výkonu nezaregistrovali, když mě předjížděli a možná si chudáci Germáni mysleli, že takhle šlapu už z Karlovy Studánky jako oni. Ale měli sportovního ducha - všichni mi zatleskali. 
I když to nebylo ode mě moc hezké divadelní vystoupení - když si tak uvědomím, že ti trénovaní, svalnatí hoši s bicykly za mnoho desítek tisíc viděli, jak český dědek... 
Nechtěl bych být v tu chvíli v jejich kůži. Museli mít "midervertikaitskomplex" jak noha. 
   Zpátky jsem jel bez motoru až do Vrbna a málem jsem ošoupal brzdy až na holý kov. Je to pořád s kopce. Jenže jsem taky promrzl, ono je to přece jen 1491 metrů nad mořem, takže nakonec byl ten Anopyrin dost potřebný, abych mohl další den fungovat bez skuhrání.

    Ale tenhle text  měl být o elektrokole. Takže: Jsem neuvěřitelně tvrdohlavý člověk.Aspoň to o mě tvrdí moje žena a mí kolegové. A elektrokolo mi zůstává jako fixní idea. 
    Letos na jaře se mi naskytla možnost si jedno takové vypůjčit a zkusit si, jak to vypadá s jeho výkonem "v reálu", protože v nabídkách obchodníků i výrobců je, jako obvykle, neuvěřitelné množství lží. Totiž "obchodnických pravd".  Ano, je pravda, že na jedno nabití ujedete na elektrokole až 120 kilometrů. Ovšem za předpokladu, že máte nastaven tak nízký stupeň "asistence", že sílu motorku prakticky nepoznáte. Podle toho modelu se dá říct, že na elektrokole se dá ujet třeba i 300 kilometrů. Nebo klidně i tisíc ne jedno nabití. Pokud bude stupeň asitence nastaven na "0". * 
Takže jsem jednoho krásného dne (opravdu bylo krásně) a po zaplacení kauce vyrazil od prodejny v Hlučíně směrem domů - 14 km. Dal jsem si doma kafe a vyrazil zpět. Akumulátory došly po dalších 10 km. Zbývající čtyři jsem došlapal - pohříchu většinou do kopce. Takže ujeto 24 km.  Tak nádherný souhlas praxe s teorií jsem neočekával.  Vrátil jsem elektrifikovaný bicykl zpět do prodejny, poděkoval za možnost zapůjčení, nastartoval své "benzínkolo" a "odvrčel" domů. 
Jízda na elektrokole je ovšem luxusní zážitek. Ticho, každé auto, které vás chce předjíždět slyšíte s předstihem, když trošku přišlápnete, vyjedete i běžné kopce slušnou rychlostí, nic nesmrdí. A kilometr přijde asi na 10 haléřů. Benzínový kilometr stojí 70 haléřů. Nicméně akční rádius je nanejvýš těch 10 -12 km. Za uplynulých šedesát let se toho ve skladování elektřiny mnoho nezměnilo. Moderní akumulátory jsou sice o poloviny lehčí, než olověné - ale 3 až  5 krát dražší. 

Tenhle problém nám žádná digitalizace nevyřeší... 

   Musel jsem tedy vzdát svůj nesplnitelný sen. Ale budu trh s elektrokoly stále sledovat. A jestli se ještě na kole udržím v době, kdy budou akumulátory aspoň dvakrát tak výkonnější než dnes, tak si ten pedelec přece jenom koupím!**


Sudety a bicykl...
(S motorkem a za třetinu ceny...)


*/ Matematika je to triviální: 15 až 30 Wh na kilometr podle zatížení, sklonu trasy a rychlosti - pokud šlapete jen "aby se neřeklo", nebo si kolo předěláte na "ruční plyn" - akcelerátor na řídítkách. Akumulátor může skladovat jen tolik energie, kolik se dá vypočítat pomocí vzorce kapacita [Ah[]  x napětí [V]. Nabízená elektrokola mají obvykle akumulátory s napětím mezi 24 až 48 Volty při kapacitě kolem 8 - 14 Ah. Klasicky: 36V/10,5 Ah. Takže  36*10,5 = 378 Wh. 378/15 = cca 25 km. Kdyby to bylo do kopce nebo proti větru, případně kdybych chtěl jet rychle, tak polovina. Tedy na 100 km bych potřeboval minimálně 4 akumulátory . Jeden vestavěný a tři náhradní. Nejsilnější varianta by mě odvezla nanejvýš 46 km daleko. Na uražení vzdálenosti těch cca 100 km je potřeba  100*15 tedy 1500 Wh, s reservou raději 3 kWh. Pokud bude mít akumulátor 36V měl by mít  42 až 84 Ah. A jsou to tři klasické 12V automobilní akumulátory. Víte, kolik tři takové akumulátory váží? Inu hodně, za kolo by se asi musel připnout nákladní vozík s nosností kolem 40 kg. 
A jsme kde? Ano, správně, přece v roce 1953 u dědka, který vozil akumulátory pro své elektrokolo v dvoukoláku za bicyklem.


**/ Tohle je praktická ukázka, proč je nestabilní sluneční a větrná energie spíš na obtíž, než k užitku. Neumíme ještě elektřinu rozumně skladovat. Ne všude jsou Dlouhé stráně. Poslední dobou se sice znovu objevily nápady s rozkladem vody na H2 a O2 a jejich následné použití v palivových článcích, ale... Uvidíme - i když jezdit s lahvemi plnými výbušných látek - no nechtěl bych s takovým autem někde narazit. To množství hořlaviny a okysličovadla by dokázalo vyrobit  něco jako malý atomový výbuch. A já bych byl v epicentru.
[;>(

26 komentářů:

  1. Moc pěkné vyprávění tak trochu technické s lehounkým nádechem nostalgie.
    Nedělní fejeton. Pěkné počtení, štamgasti.

    OdpovědětVymazat
  2. Vaše zpráva Pakitánu je měsíc stará, StK.
    Nejnovější z Paříže, kde dnes severoafričen podl dvakrát do krku francouzského vojáka, co stál na stráži.
    Minulou sobotu v Milánu jedenatřicetiletý Ghánec zabil krumpáčem tři chodce. Prý mu to poručily "hlasy".
    Komentář mé sousedky, postarší a vážné dámy: "Měli by těm islámistům střílet do koulí, aby sem nelezli a tady se nemnožili!"

    OdpovědětVymazat
  3. Ve stádiu prototypů jsou analogy vodíkových článků, které ale pracují místo vodíku s metanolem. Uvažuje se o zařízeních typu mobilu nebo ntb. Ten metanol by se tam opakovaně doléval.

    OdpovědětVymazat
  4. Konečně mám přehled v této sféře. Všecko, co mi nebylo jasné, se začalo odhalovat. Děkuji, Holmesi. Vaše pátrání bylo jako vždy úspěšné.

    OdpovědětVymazat
  5. Pro Informaci:
    Tohle je můj privátní blog, nemusím naštěstí dávat zprávy podle parametru "F" - čerstvost. Na čerstvosti mi až tak nezáleží. Spíše mne zarazil fakt, že mohamedáni ukamenovali vojáka vlastní země - a ta to nechává, zdá se, tak. Neboli - to se státu ve výsledku nemusí šeredně vyplatit. Ty incidenty posledních dní - vraždy vojáků (Londýn, Paříž) možná mají něco společného. Nový styl?
    Ad parametr FRESH: Mnohé agenturu se starají JEN o tento parametr. Pravdivost "V" je už nezajímá a aby sledovaly příběh někam dále - to už vůbec nepřichází v úvahu. Jsou přece NOVÉ zprávy. "HEADLINE" vítězí.

    K Pergillovi:
    Co jde v mobilu, jde určitě i ve větším měřítku. Aspoň by mi ožungrové nevypili nádrž - a když, následoval by automatický trest - slepota. A možná by katalyzátor ve spalovacím článku rozložil i mírně zředěný etanol. Takže nouzově dotankovat by se dalo v kdejaké hospodě. [;>) Ale co pravín Wiki?

    Palivové články s polymerní membránou:
    Funkci elektrolytu zde plní polymerní membrána vodivá pro vodíkové ionty (protony), která však musí být zvlhčována. V drtivé většině se jedná o sulfonované fluoropolymery, nejčastěji se jedná o Nafion®. Jako katalyzátor se nejčastěji používá platina, nebo slitiny platinových kovů. Jako palivo slouží vodík, nebo metanol a jako okysličovadlo kyslík, nebo vzduch. Pracovní teplota je do 90 °C, což umožňuje okamžité flexibilní použití, nevýhodou je vysoká citlivost katalyzátoru na katalytické jedy, především na oxid uhelnatý. Tento palivový článek se hodí pro mobilní zařízení.

    V roce 2008 byla v USA zprovozněna ve městech Los Angeles, San Francisco a Las Vegas síť tankovacích stanic na vodík a půjčoven automobilů s palivovým článkem o výkonu 100 kW. V červnu 2009 byl České Republice zprovozněn TriHyBus, jedná se o první autobus s palivovým článkem v bývalém východním bloku. V říjnu 2009 byla v Neratovicích zprovozněna první tankovací stanice na vodík v zemích bývalého východního bloku.

    Ale než to vymyslí do použitelného stavu, asi mi už "odejde" vestibulární aparát (budu-li vůbec naživu), takže nic jednostopého.
    [;>(

    OdpovědětVymazat
  6. Vodík má obrovskou nevýhodu v tom, že se neudrží pod tlakem prakticky v žádné nádrži (molekula sice pomalu, ale proleze kde čím), jednak jde o ztráty, jednak o riziko, že se kolem nádrže vytvoří výbušná směs (vodík má nejrozsáhlejší rozsah poměrů, kdy tvoří se vzduchem výbušnou směs - od 1 do snad 70 procent). Kapalný vodík je na tom trochu líp, ale zase se musí vydatně chladit.
    Proto ten metanol vyhlíží tak nadějně.

    OdpovědětVymazat
  7. Omlouvám se převelice za OT
    Došla mi, možná v souvislosti s mou účastí na diskusích o e-boocích na Lupě a Rootovi, do schránek reklama na web Bez Vydavatele. V jejich licenční smlouvě vidím tak dva až tři zádrhele. Zajímalo by mě, zda jako člověk praxí ošlehaný, je tam vidíte také:
    http://www.bezvydavatele.cz/licencni-smlouva.php

    OdpovědětVymazat
  8. To Pergill:

    To je doufám otázka pro někoho, kdo už knížky takto vydával, protože já těžko můžu k tomu něco podotknou. Občas sice prodám nějakou fotku a tam vím, že jsou zhruba 4 licence: maloformátová pro internet, velkoformátová pro tištěné periodikum a to jednorázově nebo libovolně krát (tam už mohou grafici ořezávat, dobarvit atd.) nebo plná licence neomezená, kdy už nemám nad užitím žádnou kontrolu a fotku mohou třeba rozdělit na dvě atd. Navíc u prvních dvou není licence absolutní - mohu fotku ještě znovu prodat, u dalších už fotka není moje a nesmím ji prodávat ani jinak publikovat - dokonce ani pozměněnou. Podle toho se odvíjí cena od pár set do několika (až desítek) tisíc. (Ekvivalentu v Kč. Tož tam jsem ještě zdaleka nedosáhl.)

    Nejsem právník ale:

    Právem dílo užít podle § 12 je:

    a) právo na rozmnožování díla (§ 13),
    b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14),
    c) právo na pronájem originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 15),
    d) právo na půjčování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 16),
    e) právo na vystavování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 17),
    f) právo na sdělování díla veřejnosti (§ 18), zejména
    1. právo na provozování díla živě nebo ze záznamu a právo na přenos provozování díla (§ 19 a 20),
    2. právo na vysílání díla rozhlasem či televizí (§ 21),
    3. právo na přenos rozhlasového či televizního vysílání díla (§ 22),
    4. právo na provozování rozhlasového či televizního vysílání díla (§ 23)

    Pokud tomu dobře rozumím, autor se všech těchto práv, uvedeným pod § 12 Právo dílo užít vzdává ve prospěch Nabyvatele - viz:

    II. Předmět závazku
    Autor poskytuje Nabyvateli oprávnění k výkonu práva užít Dílo ke všem způsobům užití, které mu § 12 an. autorského zákona dává, a to v neomezeném rozsahu.
    A tento souhlas ne ze strany Autora neodvolatelný - poskytnut je na dobu neurčitou.

    IV. Odměna
    ...
    Autor výslovně prohlašuje, že tuto odměnu považuje za přiměřenou a vzdává se práva na jakoukoli dodatečnou přiměřenou odměnu.

    V.Poskytnutí oprávnění třetí osobě
    Nabyvatel je oprávněn licenci získanou touto Smlouvou zcela nebo zčásti poskytnout třetí osobě (podlicence), aniž by k tomu potřeboval předchozí souhlas Autora.
    ===
    Pokud nemáte čerstvé paměti zkušenosti z vydávání svých knih, poradil bych se na Vašem místě raději s právníkem.
    Nevím co, ale cosi mi tam "neštymuje". Ale to je jenom moje intuice.

    Možná by poradil Šaman - bude-li ovšem chtít.

    OdpovědětVymazat
  9. Mě tam taky ledacos neštymuje. Hlavně:
    - nemožnost od smlouvy ustoupit, když web knížku nevystaví
    - souhlas s dalším užitím knížky ("podlicence"), u nichž nikde není uvedeno, že vůbec budou honorovány (protože honorář je striktně vázán na stahování z jejich webu); teoreticky, kdyby to vydali jako papírovou knížku, tak autorovi nemusejí dát ani korunu
    Takže jsem rád, že se svou intuicí nejsem osamocen.

    OdpovědětVymazat
  10. Neodvolatelné
    a
    Na dobu neurčitou -
    to ve mně vždy okamžitě zažehne podezření, nedůvěru, poplach.
    A kdokoli, kdokoli napříště, kdykoli, kdykoli může s mým výtvorem dělat cokoli - a já to ani nebudu vědět - tak to sice je, ano - ale nesmí být. Ano, jsem pošetilý Vyšší princip.

    OdpovědětVymazat
  11. Pergille,
    poraďte se s právníkem, anebo se Společností na ochranu práv autorů. ČR pravděpodobně vydala zákon na ochranu práv autorů při vydávání knih na papíru, na webu a smíšených.
    EU k tomu vydala nějaké směrnice. Itálie zatím na tom zákonu už několik let "usilovně" pracuje.

    OdpovědětVymazat
  12. K té smlouvě:

    * Takovou smlouvu bych nepodepsal a nepotřebuji se na to ani radit s právníkem.

    * Kdybych o nějaké smlouvě uvažoval, poradil bych se s právníkem specialisovaným na autorské právo, abych věděl co a jak je vůbec možné si dohodnout.

    * Pak bych si s dotyčnými zkusil předběžně dohodnout podmínky.

    * V případě předběžné dohody bych tu podmínky sdělil právníkovi a požádal ho o přípravu smlouvy.

    * Pak by buď došlo k podpisu, no a nebo také ne, i to se někdy stává.

    Doména bezvydavatele.cz je registrovaná na fyzickou osobu. Ta s největší pravděpodobností drapsla nějaký cizojazyčný, pravděpodobně anglický originál nějaké poměrně vykutálené smlouvy z nějakého dost vykutáleného serveru. Pak požádala strejdu Googla o překlad, takže ušetřila za překladatele i právníka a asi i za webmastera a snaží se to své podnikání nějak rozjet. Nic proti, ale dotyčný osoba by mohla mít problémy s prokazováním faktu podpisu smlouvy, kdyby se dotyčný nějak šprajcnul a začal se cukat a naopak, takže tak jak ta smlouva zní a tak jak je to celé postavené, bych nikomu nedoporučil se do toho nějak bezhlavě a rychle pouštět.

    OdpovědětVymazat
  13. K pedelecům:

    Podotknu asi to, že zatím jde v prvé řadě vyloženě o módní záležitost. Budiž, lidé mají vyloženě rádi módní vlny a závany, mnozí bez nich pomalu nemohou ano dýchat. Asi to patří k oblíbeným lidským kratochvílím. Na celé té záležitosti je velmi nesympatická ta pedálová buzerace s tím šlapáním. Určitě by to bývalo šlo omezit a vymezit i jinak a mnohem rozumněji, kdyby se na straně bruselských padouchů a setkala v jeden okamžik dobrá vůle a zdravý rozum. Obávám se ale, že se v onom městě obě komodity nevyskytují ani každá zvlášť, natož pak společně. Proto třeba švýcarský přístup k EU, kdy Švýcaři si do ničeho pro ně podstatného nedají od EU kecat, považuji já osobně za zatím nejrozumnější, na jaký jsem zatím narazil. Správně dělají.

    K akumulátorům a palivovým článkům:

    Skladovat vodík opravdu není snadné. Myšlenky, jak to učinit se ubíraly dvěma směry. První byla v tom, stlačit ho až k pevnému skupenství a v tomto ho zkusit udržet v nádržích. Problém ale je, že tlaky k tomu potřebné jsou až extrémní a teploty samozřejmě nízké, za kterých by se to muselo skladovat, stejně tak. Extrémní fysika za extrémních podmínek, nic ani rychlého, ani levného. Další z možností je nádrž z magnetického pole, ale to je zase náročné jinak, v neposlední řadě to není energeticky tak úplně zdarma, nehledě na další možné i nemožné kombinace.

    Nicméně Čínané na americkém území i Číňané v Číně, Japonci a další týmy, myslím, že i indické, se snaží pohnout s akumulátory jak směrem ke zvýšení kapacit, tak i směrem ke zlevnění a nějakých úspěchů dosahují, konec konců podívejme se na současné Li-Ony a LiPoly a každých několik let se to pohne jak k delší výdrží, tak k lepší kapacitě, tak i k nižší ceně, takže věřím, že se nakonec dočkáme.

    islám:

    Předposrané Hollandovo ujišťování, že spojitost mezi Londýnem a Paříží se neprokázala, mi docela vzalo dech. Co se bude muset stát a kam a jak daleko to ještě bude muset zajít, aby tyhle multikulturně připálené mozky konečně pochopily, že jsme v obrovském průšvihu? Kdy jim dojde, že začíná být nezbytné, začít s tím už konečně něco dělat?

    OdpovědětVymazat
  14. Myslím Draku,
    že to multikulturníkům dojde, až se "začne kácet v jejich lese". To jest, až druhého nebo třetího činovníka (první bude považován za náhodu, možná i ten druhý) někdo usmaží pomocí papiňáku naplněného matičkami nebo podřeže sekáčkem. Není nad blízká setkání třetího druhu! Jenže ti multikulturní propagátoři bývají "muži pod ochrankou".
    Jejich plané žvanění (a žádné činy) ale velmi nahrává neonáckům. Těm teď raketově stoupá obliba, hlavně u mladých a hloupých. Pokud se tam někde objeví slušný rétor typu Grilla, bude zle.

    Muslim nebo žid - alles gleich...

    Moc bych se nedivil, kdyby ten rétor, Krysař, který to tu nakonec zvládne pocházel z komunistické líhně. Ona se ta tmavě rudá a hnědá moc neliší.

    OdpovědětVymazat
  15. Ještě k elektrokolům:
    Dají se koupit i kola, která jdou těch EU omezení zbavit přeprogramováním řídící jednotky, dokonce vám prodají i ruční akcelerátor - ale namontovat si ho musíte sám. (Ten "pedál asistent je jenom kruh z magnetů na talíři u pedálů a Hallova sonda, v mém případě dokonce směrově necitlivá, takže kolo jelo na motor, i když jsem točil pedály pozpátku.) Takže "pedal-asistent" asi dodává jen sled impulzů do řídící jednotky. Ale jsou i chytřejší, které snímají kroutící moment.)

    Stejně to mají EU úředníci vylízáno: spalovací motorek musí mít štítkový výkon menší než 1 000 W, elektromotor jenom 250 W. (Omezuje se to v řídící jednotce. Lze obvykle přeprogramovat.) Proč?
    Prostě příkazy, zákazy, směrnice. Nic víc.
    A dotace, které EU může neposlušným odnímat, aby ji vůbec někdo bral vážně. Ty si vlastně sami platíme - i když nejvíc na ně přispívají Němci.

    OdpovědětVymazat
  16. k EU:

    Ta bruselská úřednická verbež prudí jenom proto, že si je jistá tím, že jí to beztrestně projde. Je zde tedy potřeba, aby věděla, že za to může dostat přes pazoury. jenomže jak to s těmi lunetiky místo politiky v politice zařídit, že? Ti politici jsou na tom kolikrát mentálně, inteligenčně a odborně ještě hůř, nežli ti úředníci. Jakoby idiocie a nezpůsobilost, byly tím pravým kritériem, jak se mezi ně dostat. Asi nezbyde, než počkat, až to slavnostně spadne na držku. Nebo se začnou členské státy odtrhávat, ono by bohatě stačilo, aby se naštvali Němci a dali to najevo v nějakých volbách. Stoupající množství "obyčejných" Němců už vnímá unii jako a eurozónu jako cosi, co není v pořádku a s čím je nutné podniknout kroky k nápravě. Uklidňující řečičky politiků už bere jako lež, kravál, humbuk a oblbování. Osud unie leží v rukách německých politiků, ti se o cosi pokoušejí, ale není to příliš rozumné a navíc jsou dost zablokovaní politiky francouzskými, španělskými a dalšími. Je dost dobře možné, že to zase jednou bude muset rozseknout německý volič.

    K islámu:

    Ono už se vlastně kácí v jejich lese. Útočí se totiž na vojáky, tedy svého druhu representanty státu, jestliže to ti političtí trubci v tom nevidí, tak jsou slepí a blbí zároveň. Na druhou stranu, je otázkou, co blábolí směrem ven a nakolik reálné jsou třeba příkazy a rozkazy dovnitř, tedy směrem k armádě, vnitru a hlavně tajným službám. Jsou-li stejně "smysluplné" a "inteligentní" jako to, co se mele směrem ven, tak bych řekl, že rozuzlení se začíná blížit. Mohlo by to totiž vrazit klín mezi politické trubce a ozbrojené složky a mohlo by to znamenat počátek uvažování o variantě podle Augustina Pinocheta. Ty politické tupouny ještě nezabíjejí, ale ty ozbrojené už ano. Armáda a policie jsou sice převážně neuvěřitelní tupouni, ale jsou to tupouni ozbrojení a rázní, kdyby se takový Pinochet ve Francii našel, mohlo by to znamenat ostrý a velmi žádoucí obrat k lepšímu pro celou Evropu. Ono pomatený příkaz typu: "Nechte se klidně a spořádaně zabíjet a vůbec nic s tím nedělejte...", to je podle mého hodně silné kafe i na ty armádní a policejní tupouny a proč by se nechali zabíjet, když sami mají čím a hlavně mají proč, také mají rodiny ne?

    OdpovědětVymazat
  17. Draku,
    už jsem nad tím taky kdysi přemýšlel a vyšlo mi, že bychom nějakému EUropinochetovi mohli nabídnout jednu věc: Strahovský stadión. Tam by se vešlo fašistů...

    OdpovědětVymazat
  18. StK:

    Ta stavba jako taková je dost mizerná. Ona byla mizerná hned poté, co jí postavili, natož pak po létech systematické neúdržby. Na druhou stranu, je na hezkém místě a místa je tam opravdu víc než dost, pravděpodobně by zmiňovanému účelu posloužila docela dobře :-)

    OdpovědětVymazat
  19. To není špatný nápad - !

    OdpovědětVymazat
  20. Schumacher ošklivák etc..31. května 2013 v 17:44:00 SELČ

    Co se týše oné vydavatelské smlouvy, právně v tom nevidím problém. Je to napsané ve prospěch nabyvatele. Proto z obchodního hlediska můj názor je takový, ať si to strčí někam. Autor dává svolení k jakémukoli využití díla za odměnu poskytnutou jen podle počtu zaplacených stažení z portálu. Na jakékoli jiné užití, vydání, obchodování se právo na odměnu nevztahuje. Autor se navždy vzává svých práv i pro případ, že dílo nebude vystaveno, bude vystavěno jen krátce, protože minimální doba není stanovena, záleží jen na libovůli nabyvatele, dílo bude "zničeno" například jako "ideově závadné". Jsem toho názoru, že účelem je opatřovat si díla k jakémukoli obchodování, ale platit za ně jen z obchodování na portálu v rozsahu jaký určí nabyvatel.
    Tak Pergille se podle toho zařiď, dej své ledví všanc či nakopej jim řiť.

    OdpovědětVymazat
  21. S nápady na využití Strahovského stadionu radím velikou obezřetnost. Není dopředu určeno kdo by tam skončil. Robespierre měl zajisté jiné představy než mu je spolu s hlavou odňal pařížský kat Karel Jindřich Sanson.

    OdpovědětVymazat
  22. Schumacherovi a A.S. Pergillovi:

    Abychom předešli omylu, tak já osobně ani trochu netoužím po tom, aby ten stadion sloužil čemukoliv jinému, nežli masovým sportům, kultuře, veletrhům a dalším normálním a obyčejným zábavným či naprosto otravným akcím. Já si jen dovoluji s přestávkami upozorňovat na to, že buď stávající "standardní" politici zvládnou současnou neblahou situaci více či méně "standardními" metodami ku spokojenost nás všech. No a nebo to nezvládnou a dají tak průchod příchodu vůdců a propuknutí temných vášní a nenávisti. Konec konců do značné míry oprávněné. Střelec z kuše v Chotěbuzi dostal 10 let. Za co? Asi za to že se nechtěl nechat pasivně ztlouct a okrást. To totiž té bolševické sebrance v justici evidentně vadí ze všeho nejvíc, aby nedej bože někdo nepřišel na to, že to jde i bez nich a nepomohl si sám. Takže nám jinými slovy soudruzi v talárech vzkazují, že jsme mimo jiné chovná verbež pro Cikány, co si mohou přijít pro cokoliv a kdykoliv se jim zamane, zrovna tak i ztřískat kohokoliv se jim zamane. Už se jich konec konců bojí i policajti, viz Duchcov. Tohle opravdu není normální stav a tohle takhle opravdu nemůže vydržet do nekonečna. Kdy už ti kreténi ve sněmovně pochopí, že je zapotřebí lépe a účinněji ochránit nedotknutelnost bydlení, zdraví a majetku a v případě nacházení se cizí osoby na cizím pozemku dávat více méně automaticky za pravdu majiteli pozemku, bytu a pod. V případě krádeží kabelek a pod. povolit i střelbu na utíkajícího pachatele. Však ono by toho hodně rychle ubylo.

    OdpovědětVymazat
  23. Tak!
    jenže... absolutně neprůchodné. Prosazení je v Evropě beznadějné. A nechci vám brát iluze o US, ale tam asi taky. Na utíkajícího. Prý to jsou fámy. Říkal můj nejbližší právník.

    OdpovědětVymazat
  24. Jakubovi S.:

    Možná jsou možná nejsou. Když kdysi Carter velkohubě prohlásil, že přijme ve státech jakéhokoliv kubánského emigranta s otevřenou náručí, Fidel se prý potutelně usmál a takřka obratem naložil na lodě kriminálníky z kriminálů spolu s děvami živícími se nejstarším řemeslem, a ty lodě odeslal směrem k americkým břehům Carterovi, ať se hoch snaží. Na Floridě prý pak bylo možné objednat si nájemnou vraždu za několik desítek dolarů. Florida byla doslova zaplavena vlnou kriminality. Změny v legislativě směrem na přitvrzení proti kriminalitě na sebe nenechaly příliš dlouho čekat a také nakonec pomohly tu vlnu té kriminality zvládnout. Vím jen, že přinejmenším dosti vážná a vzrušená debata na to téma přinejmenším probíhala. Lumpenproletariát povzbuzený faktickou beztrestností, totiž nakonec nutně musí komukoliv, kdo ho nezvládne, nakonec přerůst více či méně ošklivě přes hlavu.

    Jednotlivé státy se od sebe dost liší, někdo třeba trest smrti má, někdo zase ne, někdo je vyloženě švihlý až úchylný, třeba Kalifornie, někdo zase poměrně normální a rozumný, třeba Texas.

    Příležitostně, až se to hodí zkusím o tom něco vyštrachat. Nicméně kupříkladu možnost mít v domě, bytě či na pozemku i smrtící nástrahy občané mnohých amerických států mají a rozhodně je to tak správně. U nás je to bohužel trestné. Podle toho to i vypadá.

    OdpovědětVymazat
  25. Možná je to HOAX Draku,
    ale četl jsem, že někde u Prahy si zloděj sáhl na posílený elektrický ohradník když si v kůlně "půjčoval" el. sekačku, švihlo to s ním o zem a když se vzpamatoval, měl už svázané ruce a policie byla na cestě. Pak majitele té sekačky (a upraveneho ohradníku) zažaloval a vyhrál. No nevím - ale u nás by to asi možné bylo. Tristní.

    OdpovědětVymazat
  26. Tak mi uniklo. Kolik to kolo stojí, a kdo mi ho prodá? Další údaje?
    A praotec ČECH přišel okolo....... no, první cyklista co byl okraden
    Děkuji. ČP.

    OdpovědětVymazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)