Prohledat tento blog

čtvrtek 13. února 2020

Papinův hrnec v nás

 

  Je třináctého, podařilo se mi spát až skoro do osmi hodin - neskutečné, uspal jsem šest hodin v kuse. Jenže jsem pak po snídani otevřel pár odkazů, pár stránek na netu a dobrá nálada mě přešla. Rádio jsem si k snídani raději ani nepustil.

=============

  Nejde tu o podružnosti (marginálie jsou to jen v globále, vím, že pro zúčastněné jsou to vážné věci) ale o celkovou "napruženost", nenávist ve společnosti. Jak místní, národní, mezinárodní. Nenávist mezi lidmi, kteří si jen myslí něco jiného než já.



   Nepůsobí to na mě vůbec dobře. Vybavují se mi útržky z knih o situaci v Německu při nástupu fašismu nebo v Americe v době kdy tam řádil senátor Joseph McCarthy.
   Nebo nástup komunismu v Rusku, Kulturní revoluce v Číně, Pol-Potův režim v Kambodži atd. a taky spousta knih, Orwellova "1984", "Farma zvířat" atd. Mezi jinými bych připomněl Goldingova Pána much. Hlavně Chvilkařům. Co by se stalo, kdyby vyhráli.

   V kulovém papiňáku zvaném Zeměkoule se nebezpečně zvyšuje tlak. A zatím nikdo nenašel způsob, jak upustit páry. Sport už na to nestačí. To, že to někteří, třeba  Papuánci, nevnímají tak tragicky neznamená, že je to nemůže semlít taky. Až tlak vyrazí poklici.

   Nejhorší na tom je, že čím později to bude, tím větší bude ta dekomprese. Ano můžeme si toho kolem nevšímat. Až do velkého BUM. Pak si toho určitě všimneme.

Už na základce jsem se učil, že každý tlak způsobuje protitlak. Čím více se tlačí na politickou (i jinou) "korektnost", tím víc lidí se začíná bránit. Často podvědomě. S průpovídkou "Čeho je moc, toho je příliš!"

   Moje žena vyrostla v Přívoze, v místech, kterým se teď módně říká "vyloučená lokalita". O Cikánech neměla žádné iluze, znala je zblízka, chodila s nimi do školy, hráli si (rvali se) spolu na dvoře, bydleli s nimi s rodiči v jednom pavlačovém domě. Prostě brala je takové, jací jsou. Někteří jsou "konzumovatelní", někteří ne.

   Pár posledních let ji Cikáni začínají vadit. Už půl století s nimi přitom nemá žádný speciální kontakt. Začíná si všímat věcí, které znala a které prostě brala takové, jaké jsou. A uměla s nimi žít, Třeba nenechat na sebe natlačit nějakou skupinku v samoobsluze a přijít tak o peněženku. Nebo se nikdy nevměšovat do jejich  často zdánlivých "sporů". Jak se tak dívám, stává se z ní pomalu klasická rasistka.

   Mám  to podobně s gayi. V našem Ústavu je jejich koncentrace o dost větší než třeba v železárnách. Mladé, kteří vehementně vystrkují svoji orientaci dopředu jsme pomíjel - telata. Je jedno jestli jsou teplá nebo hetero. 

   Na úseku jsem měl postupně tři. Všichni byli fajn, dobře se s nimi pracovalo, jeden dokonce zůstal mým dobrým známým. Říkám mu "vznešený knihovník", protože hodně čte a má dobrý vkus, podobný mému a tak mi doporučuje knížky, které je dobré přelouskat. Znám jich více, skoro všichni žijí v dlouholetém vztahu se svým partnerem a jsou v naprosto pohodě - i když se občas pohádají jako staří manželé.

   To je jedna kategorie homosexuálů, na kterou nedám dopustit. Druhá kategorie jsou ti, kteří se účastní "Pochodů hrdosti" a jiných podivných akcí. Ti se mi, upřímně řečeno, hnusí. A čím víc se prosazují v novinách, na netu a v TV, tím víc se mi hnusí. Tam mě napadá jedině výraz "starý buzerant".  Prostě hlasitá menšina, která chce, aby se většina začala k nim chovat s úctou - jako k nadřazené třídě. A za to může právě ten nátlak, prosazování všelikých mixů pohlaví (pohlavních úchylek) ve sdělovacích prostředcích, politice, pofiderních neziskovkách atd. Rozklad "tradičních hodnot". Tedy osvědčeného řádu. A nemyslím tím zrovna kapitalismus - socialismus - komunismus - klerikalismus  atp.

  Je přirozené právo většiny určovat, jak se má společnost chovat k sobě navzájem i k menšinám.  Třeba neházet homosexuály ze střech vysokých budov. Nebýt agresivní k jiným, ale nenechat se agresí zahnat do kouta. Otevírat dveře ženám, pouštět starší sednout v tramvaji nebo metru atd.

Tady jedna poznámka stranou: Pozoruji, že gayové chovají větší úctu ke starým lidem, než tzv. hetéráci. Proč - to nevím. Ale je to tak.

   Dneska jsem se zase díval na zprávy v TV. Mám pro to omluvu - instaloval jsem set top box ke svému monitoru (a vytvořil si tak TV přijímač - ale platíme ČTV výpalné) a chtěl jsem zjistit, kolik toho na STA  vlastně chytím. Spoustu. Příliš mnoho.

   Při té příležitosti jsem konstatoval, že v politice málokdy najdete člověka s postavu normální nebo dokonce štíhlou až hubenou. Jsou to většinou "oplácánci" nebo přímo tlouštíci. Výjimkou je Andrej Babiš a jen pár ostatních. Třeba jako byl herec Stropnický. Ale ten vypadal, jako by ho utrápila Veronika Žilková. 
   Takže je (pro mě) komické pozorovat, jak proti sobě "jedou" jedna ministryně za ČSSD, narvaná do černého kalhotového kostýmku a druhá za ANO, pro změnu narvaná do - černého kalhotového kostýmku. Zpovzdálí to sleduje ministryně financí - ale ta chytře nosí sukni. A má klíče od eráru.
   S chlapama to není nic lepší. Asi je to nemoc z povolání. Ty pracovní obědy a večeře se přece musí někde projevit. A vysedávání ve sněmovně nebo na vládě moc kalorií taky nespotřebuje.

   

   Dokonce ani ti demonstranti, kteří navštěvují veřejné seance (již docela zahnědlého) MiMi nepatří mezi hubeňoury. Na většině je vidět, že se mají materiálně možná až příliš dobře. Tak si jdou zařvat na nějaké to náměstí, hodinka nenávisti uleví jejich frustraci, spotřebují nějaké ty nadbytečné kalorie, provětrají si plíce a pak zase se jdou domů něčím dobrým nadlábnout. Je to taková hromadná zdravotní procházka spojená se skupinovou terapií. A ČT bude u toho, jak jinak. 

   Vyšla kniha Jedovatá houba a Židovská obec je pobouřená. Nedivím se jim. Jen mi tady chybí jejich reakce na expanzi islámu do Evropy. Protože islám je přece extrémně antisemitský. Ale v tom ohledu je ticho, tichoučko. EU finančně podporuje palestinské radikály, kteří chtějí podle svých vlastních slov "zahnat židy do moře."  A nic se neděje.
Že bylo finančně lukrativnější mlčet?


Atmosféra mi připadá taková předbouřková. 
Dusno, lidi, zvířata i mouchy jsou podráždění.
Napětí roste.


 Je tohle budoucnost?


 * Úvaha na podobné téma - rozbor  knihy "Šílenství davů" 

11 komentářů:

  1. Všeho je konečná zásoba, nic se neztratí ani nenajde, vše tu už je.CO2, teplouši, politici, energie.....atd.

    Tak. Bylo, je a bude to vždy stejné, neplatí žádné, ale, co když, nebo! Jasné?
    Kdo zná, alespoň základy fyziky může lehce její poznatky aplikovat na dění ve společnosti.
    1. Zákon setrvačnosti: pokud nám dáte pokoj, zůstaneme v klidu.
    2. Zákon síly: pokud na nás budete tlačit, pak se hneme tak rychle, jak moc budete tlačit, ale tím pomaleji o kolik nás bude víc.
    3. Zákon akce a reakce: pokud budete tlačit NA NÁS, budeme tlačit opačně NA VÁS.
    Důsledky Třetího Newtonova zákona
    • Pokud na sebe tělesa působí pouze silami akce a reakce, jejich úhrnná hybnost je konstantní. Přeložím: nula od nuly pojde.
    • Izolovaná soustava je taková soustava, kde na sebe tělesa působí vzájemně mezi sebou a žádné jiné těleso na ně nepůsobí, přeložím:.NIKDO SE DO TOHO NE..RE
    • A z toho plyne: když se do toho nikdo nenas..e, NIC SE NEZMĚNÍ.
    Není co dodat, 4p
    Přípodotek: kdo má přístup a čas může si dostudovat, co nastane, až to vybouchne, bude mazec.
    https://vufind.mzk.cz/Record/MZK01-000925499

    OdpovědětVymazat
  2. Nicméně - věci se mění.
    Dvě ingredience vstoupí do reakce a výsledkem jsou jiné dvě. Nebo jedna. Nebo tři. A ještě jsou tu katalyzátory, které se samy nemění, jen reakci umožňují nebo urychlují. Třeba finance. Nebo, a to častěji, jejich nedostatek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přípodotek:
      ingredience-reakce-ano, ale nelze zapomenout na energie, vznikne-spotřebuje se. V konečném výsledku bude bilanční suma stejná. Tak to je a jinak nebude až do vynálezu perpetua mobile.

      Vymazat
    2. Výše uvedené, myslím to odpozorované a formulované Newtonem, perpetua už z podstaty věci vylučuje. Něco jiného by bylo zvládnutí problematiky jaderné fúze, to by ale nebylo perpetuum mobile, ale levný a dostupný zdroj energie, ale i ten by se jednoho krásného dne vyčerpal, kdyby už ze všeho kolem zbylo jen železo...

      Vymazat
  3. V Mnichově jsou dvojí židi. Ortodoxní a ti světští.
    Dříve míval panovník u dvora své dvorní židy, známá je historka žida Süse, dnes Síse.
    Ti ostatní, nedvorní, museli platit, půjčovat panovníkovi, aby je nechal na pokoji. Před každou válkou je obcházeli panovníkovi výběrčí, aby přispěli na výzbroj.
    V Mnichově tedy ti dvorní a ortodoxní židé dostali jako náhradu za tu vypálenou novou synagogu, ale musí se hlídat, jako vojenský objekt.
    Dvorní židovka, paní Knoblochová, je zvána na každou politickou akci, vyznamenávána atd. a samozřejmě se řídí direktivami dobrodinců.
    Světští židé se moc neukazují, mají svůj dům kdesi na jihovýchodě města Mnichova, žádné podpory nedostávají a ortodoxní je nenávidí. To je ovšem i vzájemné, světští židé se musí točit, aby si na své živobytí vydělali, zadarmo není nic.
    V čem je ten podstatný rozdíl: dvorní žid, orthodox, musí mít židovskou maminku. Tatínek je zcela nevýznamný. Světský žid ovšem může mít i křesťanskou maminku, na přelomu minulého století se rozběhli obyvatelé ghet a smíchali se s okolním národem. Náboženství dětí z takové směsi si oba rodiče dohodli, což nepřipustí ortodoxní, děti ze smíšeného manželství neuznávají, stejně jako církev katolická, říkají tomu konkubinát. Zkrátka stejně, jako u katolíků, jsou i židé dost různí.
    Můžeme si proto představit, jak věci běží tam, kde jsou obě skupiny donuceny denně se potkávat- v Izraeli.
    Tak podobně to rozdělení vzniká i u nás- na základě xenofobie, klerikalismu, atheismu a socialismu. Neboť jako nenávistné ideologie si ty směry už vysloužily reputaci.
    Nenávist je nástroj populismu. Třísku v oku bližního svého patřičně zvětšit a publikovat, to přináší benefity. Břevna před vlastním čicháčkem ovšem zcela ignorují.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně jsou ti světští židé mnohem sympatičtější, jsou takoví normální a lidští, mají k nám ostatním mnohem blíž a nepozvedají nad ostatnímy pyšně rypáky z jakýchsi uměle vytvořených důvodů. Obecně mi ta monoteistická božstva lezou na nervy a připadají nepřirozená a je jedno o jaké se jedná. Jsou to umělé a nepřiroené konstrukty, ze kterých nic moc dobrého nevzešlo. To už ta božstva stará, řecká a římská, která měla v čele sukničkáře, kterým je v dnešní době stejně jako ve starověku zhruba každý druhý chlap, připadají tak nějak lidštější a lidu bližší, nežli ty nepřirozené, monoteistické bláboly, buzerace a nesmysly.

      Vymazat
    2. Jak už se mnohde , třeba Yuval N. Harari, momentální bestseller, konstatuje, náboženství je obecně jenom protéza, pomáhá překonat strach z neznáma, ze smrti a pod. Inteligentnímu člověku je ho netřeba.
      Ale naše společnost je spojena i tradicemi, takže brojit proti náboženství je také společensky škodlivé- mnohým lidem to prostě nelze vymlouvat.
      Tolerantní skoroatheista je podle mně ten správný model. Tolerance je hlavně v pochopení a akceptování lidí, nositelů i pro nás chybných, ale neškodných názorů.
      Lidská společnost totiž nejvíc potřebuje mír, vzájemnou pomoc, aby mohla prosperovat.
      Jiná věc jsou ovšem ideologie směřující k nadvládě nad druhými, dělící lidstvo na věřící a nevěřící a ochotné k násilí. S takovými je nutno nekompromisně bojovat.

      Vymazat
    3. Mildo, já tolerantní skoroatheista jsem. Když zajdu z jakéhokoliv důvodu do kostela, chovám se tam tiše, slušně a ohleduplně a nijak nevyčnívám. Mezi mými známými a přáteli jsou i křesťané, ať už katolíci, evangelíci, či pravoslavní a židé mi v tom spolku také nechybí, když už jsme u toho. Já těm lidem na víru nesahám a nijak jí v jejich přítomnosti nehaním a vím-li, že je pro ně nějaké téma citlivé, netrápím je. Jiných témat k rozhovoru ji dost. Oni to o mně ví a předpokládám, že si toho cení a většinou mi oplácí stejným. Nicméně potkám-li nějakého vlezlého, otravného jehovistu, snažícího se vymýt mi mozek, veškerá tolerance jde stranou. Jednomu, co nechtěl opustit předdveří mého bytu jsem pohrozil, že polití po schodech. Jsem rád, že si ten otrapa tenkrát dal říct pořád ještě po „dobrém“.

      Vymazat
  4. Mám to podobně jako Drak.
    Papírově jsem sice Český bratr, ale přestože jsem vlastně přesvědčený bezvěrec (nikoliv ateista!) tak nevidím žádný rozumný důvod z církve nějak vystupovat.
    Nakonec - když mi umřela máma, tak se tahle církev postarala o obřad v kostele a nechtěli za to nic platit. Obřad byl jednoduchý a důstojný, kněz mluvil se znalosti věcí. Kde si to zjišťoval nevím, ale věděl toho o mámě spoustu. (Nakonec mě dostal operní sbor z našeho Ústavu - nic mi neřekli, ale ke konci obřadu se najednou ozval sbor Židů z Nabucca, krásně zazpívaný. Po několika taktech jsem se, já, starý blbec rozbrečel.
    Jediné, co pro církev dělám je, že jednou ročně pošlu dvě stovky "na kostel", byv o to velmi slušně vždy před Vánoci požádán dopisem od faráře. Bývalo to jen sto korun, ale peníze ztrácejí na hodnotě.

    Svoji příslušnost k víře používám jen v případě, že mi u dveří zazvoní Jehovisté (nemůžu říct, že by některá parta byla agresivní - chodí vždy jako "rodina": muž, žena a jedno nebo dvě děti, což se mi docela líbí - je to takové malé neagresivní připomenutí normálnosti v dnešních časech "tekutých pohlaví"). Tak v tom případě se na začátek zeptám, z jaké církve přicházejí, ono se to sice dá poznat, ale pro pořádek a pak jim hned řeknu, že jsem vírou Český bratr a oni popřejí hezký den a jdou o dveře dál.
    Takže ani oni nejsou agresivní.
    Byl jsem v Rusku v pravoslavném chrámu, mluvil jsem s mnichem který si mě vybral z desítek čumilů, kteří tam přišli a ten mi na moji námitku, že jsem bezvěrec odpověděl, že to nevadí. Že jejich pánbíček to nerozlišuje, že dělí lidi jen na dobré a ty ostatní. Na to jsem mu nedokázal nějak smysluplně odpovědět a tak jsem poslouchal dál historii toho obrovského, nádherného chrámu. Krásným basem, jak už to u pravoslavných mnichů bývá.

    OdpovědětVymazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)