Prohledat tento blog

pátek 8. května 2020

Binární lidé




   Přežil jsem, když nás chytli v lesích na Slovensku a dostal jsem se jako malý kluk do vězení v Nitře. Velitel věznice byl „esesák“, který mi zachránil život. V tu dobu už jsem byl s člověkem, který se o mě měl starat. Židovským zubařem, který se jmenoval Simon Polák, a jeho ženou. Ten velitel mu říká: „Tady kdysi bylo několik židovských zubařů, ti už jsou pryč, přineseme celou ordinaci. Ty nám tady uděláš zuby a já tě tady budu držet kvůli tomu dítěti. Když tě pošlu dál, tak z Nitry z vězení půjdete přímo do koncentráku Sereď na Slovensku a ze Seredi do Osvětimi.“ Ukázal na mě a dodal: 





   Nemám v širokém příbuzenstvu ani jednoho žida. Přesto jsem indoktrinován, nakažen židovským způsobem uvažování.  Znamená to, že moje mínění, sebelépe vyfutrované vědomostmi a zkušenostmi nemusí být jediné správné, dokonce, že mínění opačné může být ještě "správnější" a je dobré si ho nejen vyslechnout, ale i snažit pochopit. Není nutné souhlasit.

  Proto jsem vždycky zaražený, když narazím na vzdělané, leč "zásadové" lidi. Ti třeba nenávidí komunisty nebo nacisty, nebo gaye a prohlašují, že "všichni komunisté..." nebo "...kdo byl jednu komunista, je už navždy komunista!" Místo "komunista" si dosaďte jakýkoliv jiný světonázor.

   "Je to sice skvělý chirurg, zachránil spoustě lidí život, ale je to skalní komunista a udává své kolegy, že nedostatečně adorují komunismus!" Dneska to je jinak: "Nepodporuje envoironmetalistické pojetí světa! Nebo: "Odmítá oprávněné požadavky sexuálních menšin."  "Podporuje vládu tuneláře Babiše!" "Nesouhlasí s naším členstvím v EU / NATO / OSN."

   "Byl důstojníkem v hitlerovské armádě, přidělěným do K.L. To, že po zbytek života byl učitelem matematiky ho nemůže omluvit a taky jej neomlouvá fakt, že nikoho osobně nezabil. Byl tam a "nezasáhl!" a antifašisté, komunisté a podobní litují, že i když mu soud napaří "doživotí", že to bude ve skutečnosti jen pár let - a pak už na něj světská spravedlnost nedosáhne.

"Je to výborný herec, ale podepsal Antichartu!" 
"Za války hrála v německých filmech!"
"Chodila chlastat s Goebbelsem!" 

   O diferenciaci jsem už mockrát psal. O svém tátovi, který jen náhodou přežil koncentrák a měl nejen svoji tetu, přesvědčenou zastánkyni Hitlera, ale i švagra, který bojoval v Rommelově armádě v Africe - a dokázal se srdečně bavit se "Sudeťáky". 
I o tom, že ho do koncentráku dostali místní komunisté, kteří mu sdělili, že když "ten řetěz na trafo nehodí", jeho sestra, moje teta, bude jakoby náhodou zastřelená po cestě domů. Bál se o ni, hodil a neprošlo mu to. No a tahle teta  si právě vzala výše zmíněného vojáka Wehrmachtu za muže, když se vrátil ze zajetí. 

   Ostatně - nejsme tak podivná rodina, jak se zdá. Poradce presidenta Havla Frank Reiss vzpomíná na poválečného spolužáka, jehož otec se za II. světové hodně "omočil", syna Alexandra Macha. Říká  tam jedno velké moudro: "Jsem jako každý správný člověk docela egoistický, takže naštvat se na někoho a nést v sobě zlobu by pro mě znamenalo, že se na mě vykašle a já budu jediná oběť. To nechci." 

   Mimo jiné - to neplatí jen o politice. Jak zareaguje vaše ego, když vás řidič trojlejbusu na zastávce nechá doklusat na tři metry ke dveřím a pak je zavře a odjede a vy víte, že další jede za půlhodiny? Zacloumá to vaším majestátem?  Máte vztek? 

Myslím, že je mnohem lepší zamrmlat "Blb jeden zlomyslný, ať ho korovir sklátí!" a jít si v klidu sednout na lavičku zakouřit. Času je spousta a nikotin prý brání nákaze koronavirem. Tedy pokud to není fake, které do světa internetu vypustila dnes tak  pronásledovaná tabáková lobby.  [;>) 



   Prostě a jasně - lidé, kteří mají jednou pro vždy jasno, kdo je padouch a kdo hrdina mě udivují jednoduchostí svého pohledu, je mi jich proto líto a současně se jich trochu bojím. 
Co kdyby se dostali k moci...


Ovšem na druhé straně...

Jsou lidé, kteří žádný názor nemají. Nebo ho neřeknou. Poslouchal jsem při smažení oběda předsedu senátu Vystrčila, jak se smaží  v rádiu po otázce, zda bylo správné odstranit sochu gen. Koněva: 
"Ano, Československo osvobodili vojáci Sovětského svazu, ale i Američané".
"Ano, Prahu osvobodili Sověti, ale kdyby dostal gen. Patton příležitost, mohla to klidně být i USA." 
"Ano, odstranit sochu generála Koněva snad nebylo nejvhodnější, ale je to záležitost zastupitelstva Prahy 6." 
"Ano, nemám nic proti tomu, aby naši motorkáři, sympatizující s "Nočními vlky", kteří kvůli koronaviru nemohli přijet za ně položili květy k památníku padlých sovětských vojáků, ale měli je položit u hrobů všech  ostatních osvoboditelů na Olšanech."  Atd. atp. Hlavně nikde nenarazit!


Rodí se tu nový Vůdce?

To je druhá strana oné pomyslné silnice, kde se na opačná straně shromažďují ti, kteří jasno mají. 
I když každý z nich má trochu jiné "jasno".



Podotek: Klasický případ binárního človíčka. 


4 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. A z druhé strany (korektálně), nebyla to socha přímo maršála Walther von Brauchitsch?
      4P

      Vymazat
  2. Opraveno. Oni mi tak nějak ti generálová splývají...

    OdpovědětVymazat
  3. Pokud má každý z nich má trochu jiné jasno, tak je to naprosto v pořádku. Problémem jsou ti, kteří nemají svoje jasno, ale adoptují některé jasno stádní.
    Zejména pokud zastávají názor, že když neoblíbený politik něco řekne, jak je třeba hlásat názor právě opačný, i kdyby v konkrétním případě měl náhodou pravdu a opačné stanovisko spočívalo v oslavování diktátorů a okupantů.

    OdpovědětVymazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)