Prohledat tento blog

středa 16. ledna 2013

Blahoslaveni budiž chudí duchem...



...neboť jejich jest království nebeské.

Tolik praví Kniha knih. Nehodlám jim jakkoliv upírat království nebeské, ale začínám uvažovat, jestli je správné jim příliš umetat cestičku tady, na tom našem, nikoliv na onom světě. Bible to ale říká jasně. 
Království nebeské, ne pozemské.



   Díval jsem se v pondělí na TV - dělám to zřídkakdy, ale někdy není to není zcela na škodu. Tentokrát byl avizován pořad o "zlých obchodnících", kteří pořádají prezentační zájezdy pro důchodce podle známého schématu Nabídka zájezdu "do neznáma". Důchodci, nalákáni cenou 49.90 Kč na osobu za zájezd a oběd jsou "autobusmo" odvezeni do libovolné malé vesničky, která má svůj kulturní dům, tam je jim nabídnut oběd a před tím i poté do nich slovně buší "nabízeči" jakéhokoliv předraženého šuntu. Biolampa, zdravotní přikrývky, léčivé polštáře, ekologické sady hrnců s "pozlacenými" uchy a dnem, zázračné vysavače na roztoče nebo matrace se zázračnými vlastnostmi. Téměř každý tohle zboží  zná - přinejmenším ze své poštovní schránky. Zázračné vlastnosti a silně předražená cena - navýšení tak 200 - 500%. A pochopitelně - špatná smlouva, která chrání prodejce před jakýmikoliv stížnostmi jejich zákazníků.

   Jistě, každý to zná a zdá se, že se nenajdou takoví, kteří by nalítli. Gaussova křivka přirozeného rozložení téměř čehokoliv v přírodě, od rozptylu broků v terči až po inteligenční kvocient obyvatelstva nám ale neomylně určuje, že na obou stranách křivky od středu bývá výskyt jevu většinou zrcadlový. Zvolíme-li vhodnou (pravdivou) vodorovnou stupnici je přesně symetrický. Takže na každého člověka inteligentního připadá jeden "alternativně inteligentní" jedinec. Takoví umí sice číst, částečně i počítat, ale těch naučených vlastností většinou neužívají. Jezdí na popsané prodejní akce i když už mají se sebou zkušenost, že nakonec pod tlakem profesionálů koupí nějakou neuvěřitelnou hovadinku za fůru peněz. A aby její nákup nějak zdůvodnili, před dětmi nebo i sami před sebou, chválí pak ten nakoupený šunt přenáramně. Lampu sice ještě nikdy nepoužili, ale mají ji pro případ, že by ji někdy potřebovali. Samozřejmě, že je klouby bolí. Bolí, aspoň občas, většinu lidí nad 65 let. Ale tihle nechávají zázračnou lampu ležet v krásném koženkovém kufříku, protože naprosto správně tuší, že jim od bolesti nepomůže. Takže ji mají zavřenou ve skříni pro případ, že by někdy "bylo hůř".  A tak je to i s ostatními "nezbytnostmi".

   Kdyby za takové věci utráceli jen peníze, které mají, bylo by to smutné, možná by občas měli hlad, ale ne snad přímo tragické. Tragické na tom je, že tihle ti koumáci hned na místě, po obědě a pod pohrůžkou, že je organizátoři nechají na místě a budou se muset  desítky kilometrů od domova dopravit domů sami podepíší kupní smlouvu, která je pro ně nevýhodná a na jejíž splácení nemají dost peněz. Když jim to druhý den doma dojde, zavolají do televize a stěžují si, jak s nimi "vydrbali".  A TV přijede s celým štábem, politují ty lidičky, kteří ani "nevědí, co činí" a pokoušejí se, rovněž  nátlakem z prodejců vymámit možnost odstoupení od smlouvy. I ve smlouvě bývá podle zákona napsáno, že do určité doby lze od smlouvy odstoupit písemnou formou. Jenže pán přece nebude číst smlouvu celou, je to přece únavné a musel by si na to najít prýle, tak zavolá mobilem a považuje věc za vyřízenou. Splátky neplatí - ani nemá z čeho - a vždyť jim přece zavolal. Pak se upřímně diví, když se ohlásí exekutor. Pláč a skřípění zubů před kamerami. Jak jsou na ně někteří lidi zlí.

   To je popis situace. Ale uvažme - kdyby nebylo "hloupých hejlů", nebylo by ani takových společností. Největší, kterou znám je slavná firma Zepter. Podniká tu v Kotlince zcela legálně, se svolením úřadů a neporušuje žádné české zákony. Jenom ti její zákazníci jsou poněkud divní. Považte: Pánvička ve slevě za 1215.- Kč, původní cena 3813.- Kč. No nekup to!
V našem "superhypermárketu" je tatáž pánvička, stejný průměr, stejná technologie výroby - a s dvouletou zárukou stoji 599.- Kč. Turecká. Ale faktem je, že není pánvička Zepter. není to ta slavná značka, jenom se na ní dá smažit stejně dobře jako na té za 3813.- Kč (+ poštovné a balné.)

   Problém není v tom, že si potenciální zákazník nedokáže zjistit fakta (často to ani nejde) a naletí na "label", značku a na žvanění kolem. Vzpomínám na firmu, která v Hi-Endovém časopise nabízela elektrolytické kondenzátory pro tu nejvyšší HiFi třídu. Naprosto bez zkreslení a bez šumu. Třikrát tak drahé jako ty běžné, protože v nich byl použit papír z palmových vláken. Pro neelektrikáře  - v elektrolytickém kondenzátoru není izolační vrstvou ten papír, ale vrstva oxidu hliníku na polepu - hliníkové fólii. Papír je tam jen ve funkci houbičky, která udržuje elektrolyt mezi poplepy. Tedy nejen že rozdíl nemohl slyšet ani netopýr s absolutním hudebním sluchem, ale nebyl měřitelný ani nejexaktnějšími metodami.
Problém je jinde: Hi-Endový zesilovač si kupuje bohatý člověk, dejme tomu tzv. zbohatlík. Ten tím, že za škatulku nezaplatí obvyklých 8 000.- ale klidně osminásobek nijak neohrozí svou životní úroveň - spíš to ani nepozná. Jen návštěvám ze společenských  kruhů, se kterými se takoví setkávají bude znovu a znovu zdůrazňovat ta palmová vlákna v kondenzátorech. S největší pravděpodobností nebude vůbec vědět. o čem to vlastně mluví.

  Manželé, kteří si pořídili dvě matrace za 66 000.- a teď jim hrozí, že je navštíví "pan exekuční" a zabaví jim hromadu dalších věcí, které potřebují k životu jsou na tom podstatně hůř. Ale domnívám se, že soucit s takovými lidmi opravdu není na místě. Je to stejně zcestný způsob, jako chránit myšičky před kocourem. Jednak se přemnoží myši a budou ohlodávat co se dá a bude to trvat dlouho, než se situace (počet myší na metr čtvereční) dá do normálu, protože kocour, ten nám mezitím pošel hlady. Velmi krásná pomůcka je na to uvažování  primitivní program na osmibitový počítač. Jmenoval se tuším "Lišky a zajíci" a matematicky postihoval situaci na jednom palouku, kde byla dána jeho velikost, a počty tam žijících zajíců a  lišek. Výsledky této koexistence  až kost zjednodušeného příkladu program vypisoval graficky. Uhynulo-li příliš mnoho lišek, zajíci se začali množit nekontrolovaně a hynuli hlady - palouk nestačil. Pokud se vzorec upravil, aby zohlednil i degeneraci, byli schopni zajíci i vyhynout. Pak pochopitelně vyhynuly i lišky. Pokud ani zajíci ani lišky nevyhynuli zcela, začaly lišky mít další roky chuť se množit, potravy (zajíců) bylo kolem spousta a tak zajíců začalo zákonitě ubývat - a tím i degenerativních tendencí v jejich populaci - a tráva na palouku už stačila. S několika výkyvy v počtech se nakonec křivky počtů zajíců i lišek ustálí na původních a vše funguje až do dalšího zásahu člověka - programátora.

  Je jednodušší ten jev naprogramovat a dívat se pak, jak ten jednoduchý svět funguje. Svět je to jednoduchý, jen pár řádek v Basicu, ale nějaké poučení se z toho vzít dá.  Počet blbečků (zajíců) v systému je veličina, kterou není radno příliš měnit. Ani nahoru, ani dolů. Omezíme-li nějak "lišky", začnou se nám ti "méně intelektuálně výkonní" přemnožovat. Na výrobu dětí mnoho inteligence netřeba - na rozdíl od jejich řádné výchovy. A kvalita populace jako celku se bude snižovat. Ne nadarmo se mrzáčci a děti slabé za starých časů házely ze skály. Prostředků na obživu bylo relativně málo a bylo třeba je vynaložit efektivně - na perspektivní jedince, kteří byli schopni se nejen množit, ale taky se postarat sami o sebe i o své potomky. Ve zlých dobách se taktio chovají nejen lidé, ale  zvířata. Jsou podporováni jen ti schopnější, jen ti přežijí. Ostatně na co jsou všechny ty samčí souboje o partnerku - jeleni, berani, kocouři. Slouží vlastně jen k tomu, aby rod pokračoval tím nejkvalitnějším genetickým materiálem.

   V současné době žijeme (alespoň tady, na "západě") v relativním materiálním přebytku. Zachraňujeme postižené děti i v případě, že jejich život kvalitní nikdy nebude a nedožijí se dospělosti. Ty prostředky by možná bylo vhodné dát na jiné účely. Ale na druhé straně - i postižené dítě má svou matku, pro níž je vším. A pokud na to máme, tak proč by ne. Je to lepší varianta než kupovat  zbytečnosti mít zlaté kohoutky u mramorové vany, kondenzátory z palmových vláken, případně (soft varianta) pozlacená ucha u hrnců a léčivý polštář, plněný lněným semínkem. Nicméně mějme na paměti, co je důležité. Důležité je zachování rodu, kultury nebo spíše kulturnosti.Nikoliv všeobecná a bezbřehá ochrana slabších. Ta je nadstavbou v dobách hojných, rozmařilých.

   Možná, že teď uvažujete, jaký že je to nelida, ten Kocour. On se snad ani neliší od známého "nelidumila" A.S.Pergilla. Ne, přátelé, to není "nelidství". Ani moje, ani Pergillovo. To je chladná ale logická úvaha, opřená o empirická pozorování života kolem. Přírodního i lidského  Stejná úvaha jako ta, že "rubáš nemá kapsy" a na druhou stranu "řeky zapomnění" si nic s sebou nevezmete. Ať už na existenci druhého břehu věříte nebo ne.
   A ještě něco z toho vyplývá. Že veškeré zápasy, rvačky a hádky by měly být "o něco". O něco rozumného. Ne o to, kdo má nárok na to či ono nebo kdo začal nějaký spor. To jsou věci podružné. Je třeba přežít jako subjekt ale i jako druh a kultura. To je možná ten filosofy tak hledaný smysl života.

A teď - teď mi můžete začít nadávat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dodatek k problému rasismu.

   Jak se termíny jako rasismus  používají jako heslo, zástupný problém. Tady vidíte, jak vláda odvádí problém od spolupodpisu předsedy Nečase (nedomyšlené) amnestie presidenta republiky. Stačí obvinit ČT z toho přečinu (rasismu) a celá tato hrdá veřejnoprávní instituce se "poonďá" strachy z toho strašného obvinění a už k tomu nepovedenému aktu milosrdenství nebude raději nic vysílat. Možná.
Stejný způsob se dá použít a obvinit nějakou instituci třeba z obhajoby genderové nerovnoprávnosti nebo nedostatku tolerance ke gayům. Jsou to nové způsoby,  které se kdysi  řešily hlasitým zvoláním "Apage Satanas!" nebo pokřikem najatých křiklounů "Kacíř!"

79 komentářů:

  1. Doposud tu není žádný komentář.
    Tak začnu já a to kritikou názorového zaměření Vaší úvahy. Přirovnáváte zcela jednoduše situaci ošizených občanů a podvodnických firem k přírodním jevům, kdy jeden živočišný druh je přirozenou potravou druhu jiného. Myši a kocour, zajíci a liška.
    Víte, StK, již řecký filozof Aristoteles ve IV. stol. př.n.l. definoval člověka jako "zvíře politické", v tom smyslu, že člověk je zvíře sociální, které žije ve společnosti (komunitě, starořecké polis), tu spravuje a jejími zákony se řídí. Anglický filozof Thomas Hobbes ze 17. stol. pak ve svém Leviatánu upřesňuje ještě rozdíl mezi lidskou společností a živočišnými komunitami jako mravenci nebo včely tím, že lidská společnost je složitější, protože člověk je tvor myslící, který postupně v dějinách dochází k sociální smlouvě, t..j. politické legitimní moci, zakládající se na souhlasu společnosti. Smlouvě, která má hájit právo jednotlivce, přirozenou rovnost všech lidí, jejich důstojnost. (Th. Hobbes Leviathan, II, kap. XVII)
    Charles Darwin pak ve své knize O původu člověka říká, že „nejzřetelnějším a nejvýznamnějším rozdílem mezi člověkem a vyššími živočichy je smysl pro morálku“. Morálku totiž považuje za to nejdůstojnější a nejvznešenější, co v sobě člověk má, a co jej právě učinilo člověkem. Z ní má také podle něj vyplývat v dalším vývoji lidstva čím dál větší láska a zodpovědnost nejen k lidem okolo, ale i ke všem dalším geeneracím. (DARWIN, CH. O původu člověka. 2. vyd. Praha: Academia, 2006)
    Doporučuju přečíst si i některé články z oddílu Filozofie na blogu Neviditelného čerta, kde hovoří o deformacích moderní společnosti ve smyslu odklonu od těchto zásad. (Na př. Konzumerismus a analfabetismus moderních lidí) Mají ty deformace vést ke spontánní likvidaci všech pravidel, co si lidská společnost dosud vytvořila, tedy ke kapitulaci anebo mají být podnětem k jejich nápravě?
    Myslím, že hlásání návratu k nějakým předhistorickým formám boje, ještě z doby neolitické, o přežití znamená popření celého dlouhého pochodu naší civilizace k vylepšení společnosti ve smyslu její lidskosti.
    Má být ten bezzubý dědeček - důchodce na fotce nějakou myší, kterou spolkne bez zábran, beze studu a hlavně beztrestně nějaký podvodník, jenom proto, že je to "zákon přírody"?

    OdpovědětVymazat
  2. Srovnávat okrádání důchodců s tím paloukem je narosto scestná analogie - ti důchodci se už tak jako tak stejně rozmnožovat nebudou. Pokud by podobné úvahy měly mít vůbec nějaký smysl, pak by bylo nutno zaměřit je proti dětem a mládeži před začátkem reprodukce. Například: značky "Pozor děti" před školami nahradit značkami "nejnižší povolená rychlost". Přejetím chodce, který nerespektuje dopravní předpisy, by se zabránilo tomu, že jednou dostane řidičský průkaz a zmasakruje někoho jiného.
    U důchodců už je jedno, zda jsou chytří nebo ne; stejně už neprodukují žádné výrobky ani potomstvo. Kdo není příznivcem Hnutí pro konečné řešení důchodcovské otázky, prosazující uzákonění povinné porážky přestárlých osob, a nehodlá se uchlastat či jinak sejít se světa dříve než sám zestárne, tak by seniory snad měl vyškrtnou ze svého seznamu hejlů, které se chystá ožebračit.
    Mimochodem, onehdy jsem někde četl úvahu o tom, jak by dnes asi dopadl onen "momentálně zaostalý" závozník z filmu "Vesničko má středisková".
    A nebo si přečtěte v románu "Muž se psem", jaké výhrady měl pan Maresku proti podvádění duševně nerovnocenných osob.

    OdpovědětVymazat
  3. Nesoustřeďte se, vážení štamgasti, jenom na důchodce. Ti jsou uvedeni jenom jako nejzřetelnější příklad. Manipulece s lidmi, kteří manipulaci nerozeznají a tím pádem jí často podlehnou je mnohem rozšířenější, než si myslíte. Ve hře jsou i ty děti...

    P.S.: U nás ve věžáku (65 bytů) nejméně 3-4 krát měsíčně zvoní už poněkud agresívní "nabízeči" levnějšího: plynu, elektřiny, kabelové televize nebo internetového připojení. Ani si nepamatují, že už u nás byli a neměli u mě, po prostudování jejich "neodolatelné nabídky" úspěch. Zkouší to znova a znova jako moucha na okně.
    Sousedka o dvě patra níž už stihla třikrát změnit dodavetele elektřiny. Vždy ovšem se "smluvní pokutou". Má 28 let a dvě děti, třetí je na cestě. (Čili do důchodu má daleko.)

    OdpovědětVymazat
  4. Pomoc handicapovaným členům smečky či tlupy tu byla dávno před vznikem civilizace. Vzpomínám si na dokumentární pořad o rodině jakýchsi snad psovitých šelem, kteří se starali o částečně ochrnutého člena smečky. Také některé kosterní nálezy pralidí naznačují, že jedinec přežíval i s postižením, které pravděpodobně vylučovalo, aby se o sebe sám plně postaral. Pochopitelně pokud přijde nouze, tak takoví jedinci jsou nejvíce postradatelní a přednost mají hlavně plodné samice. Ale my se přece prý máme nejlépe jak jsme se kdy měli.
    Všechno sice souvisí se vším, ale tady vidím nejméně tři nebo čtyři dosti nezávislá témata; kromě onoho vládnoucího hesla "podvádět je normální" jsou to: 1) solidarita se seniory, nemocnými, postiženými a jinak znevýhodněnými; 2) problém přelidnění; 3) když civilizace odstranila přirozený výběr, není vhodné či dokonce nutné jej nějak obnovit - a pokud ano, tak jak? Selekce podřadných jedinců rozhodnutím nějaké komise zřejmě není to pravé (přinejmeším pro možnost zneužití). Tak co třeba nějaký iniciační obřad pro dospívají, spočívající ve vysazení samotného "maturanta" uprostřed džungle? Ovšem zde narážíme na otázku, jaké vlastnosti vlastně chceme v populaci posilovat. Vyšlechtění linie optimalizované na určité životní podmínky se šeredně vymstí, když se podmínky změní; a naopak, viz třeba sci-fi povídku "Tlak života".

    OdpovědětVymazat
  5. To Z.Ž.:
    Proč hned dávat důchodce a jiné staříky na porážka, Zdeňku. Podívejte: Na řízení auta potřebuji "řidičák" a musím ho - a tedy i schopnost řídit co pár let obhajovat. (Mimo jiné - není to zcela dokonalé. Lékař jen zjišťuje jestli vidím a slyším. Nic o tom, zda jsem schopen v určité reakční době správně rozhodnout, zda udržím pozornost dostatečně dlouhou dobu, jakou mám vůbec reakční dobu. Ale tyhle věci, pro řízení velmi důležité - troufnu si tvrdit, že důležitější než nějaké exaktní znalosti o tom, kdo má nebo nemá na komplikované křižovatce přednost nebo co vše musí obsahovat lékárnička - se nezjišťují dokonce ani při získávání amatérského "vůdčího listu".)
    Na to, abych mohl provádět elektrikářské práce musím mít platné zkoušku podle určitého $ vyhl. 50. Jinak mohu "konat" jen pod dohledem nebo dozorem někoho, kdo je má. Totéž třeba při svařování plamenem nebo promítání v kině. Atp.
    Ale na (ne)existenci stařecké demence nebo lépe demence vůbec se žádné zkoušku nekonají. A milí dementi mohou nejen uzavírat špatné smlouvy, které je často stojí veškerý celoživotně krvepotně nashromážděný majetek, čímž se stanou závislými na příbuzných nebo v horším případě na Armádě spásy, vychovávat děti nebo dokonce řídit stát. Žádných zkoušek způsobilosti netřeba.
    Tohle já považuji za problém. Tohle sice vyřeší život sám - ale ztráty na lidech bývají osudové. Tedy fatální.
    Nicméně kdybych navrhl povinné IQ testy obyvatelstva, byl bych okamžitě označen za fašistu/komunistu/rasistu nebo cokoliv podobného. Hlavně pak těmi, kteří (patrně správně) tuší, že by neprošli. (A stejně by se podvádělo a podplácelo - jako na právech v Plzni. [;>)

    P.S.: Zavedení povinných zkoušek v politice by politickou scénu značně pročistilo. Kdyby se zkopušky doplnily dotazníkem zjišťujícím "lžifaktor", zbyla by ve státní správě fůra neobsazených míst.

    OdpovědětVymazat
  6. Informaci odpovím pokračováním článku. Trefila přesně hlavičkou na hřebík! Totiž obráceně!
    Potřebuji ale trochu času - myslím sice "normální rychlostí", ale píšu pomalu a s fůrou překlepů.

    OdpovědětVymazat
  7. O bezmocných stařících.
    Určitě jste viděli jak v řece na prahu vedle sebe stojí medvědi a lososi jim doslova skáčou do tlam. Siláci na nejlepších místech, mládež u krajů. No a já viděl jak na břehu smutně postával vypelichaný míša, kterého ostatní nepustili nikam, tak byl sešlý. Jenže když nějaký mladý medvěd chytil rybu a šel si ji na břeh sežrat, ten starý se postavil na zadní a udělal na mladého bububu. To si mladý nemohl nechat líbit. tak se také postavil na zadní a udělal na starého bububu bububu.
    Jenže jak otevřel tlamu ryba mu vypadla, starý ji popadl a zmizel v lese.

    Poučení? Nadšení a energie mládí nemůže zvítězit nad zkušeností,vyčůraností a pletichařením stáří.

    OdpovědětVymazat
  8. Kdysi vyšla kniha od pana Mrázka (http://search.mlp.cz/?lang=cs&action=sTitul&key=20653). V jednom místě se tam zabývají pomocí černouškům a docházejí k názoru, že černouškům se pomáhat nedá, dokud se nepřestanou množit jako králíci.

    OdpovědětVymazat

  9. StK!
    Pozor, až budete psát odpověď. Snažila jsem se Vás přítelsky upozornit, že se vydáváte na kluzkou cestu deformací darwinizmu - sociálního darwinizmu, rasového, a s tím spojených teorií čistoty rasy a eugeniky.
    Promyslete dobře, co napíšete. Od Vašich úvah k nějakým závěrům jako ty ve Wannsee, je jen krok.I když nechtěný.

    OdpovědětVymazat
  10. Te´d jen v rychlosti odkaz, k tomu odlišování (se) od zvířat - velký filosof z Královce: Dvě věci naplňují mysl mou údivem a pokorou - hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně.
    (Nechce se mi hledat přesné znění.)
    Královec - důležité město na Baltu, založené českým králem. Ovšem víceméně pro Říši. Takže jinde Koenigsberg. V zimě 44/45 přestal existovat, dnes tam stojí něco jiného s jiným obyvatelstvem.

    OdpovědětVymazat
  11. Co na tomhle a tom, co je popsáno v článku "Blahoslavení..." vidíte podobného? To, že na určité činnosti potřebuje člověk v normální společnosti určité předpoklady je tedy RASISMUS? A sakra!
    Musím konstatovat, že společnost je už natolik zapletená ve svých sociálních, genderových a bůhvíjakých klišé, že už asi jednoduchou pravdu pochopit nedokáže. Pokrytectví - to je přesně problém, který mě irituje. Ale jak vidím, nejen že s ním nepohnu ani o milimetr (nedoufal jsem v něco takového [;>), ale hodně lidí už ani nechápe, o čem mluvím. Jakmile něco vybočí z domluveného klišé, začnou fungovat rozličné druhy autocenzury. Je to vlastně úplně stejné, jako to bylo za "reálsocialismu". Povolené názory, povolený slovník. A povolení autoři. Co bylo mimo to, bylo zvrácené, nevhodné, protisocialistické. Oficiálně to vlastně ani neexistovalo. Tolerovaný byl jen souhlas s mocí. Dobrovolný. Alespoň naoko.
    Takže tady vidím nepříjemnou podobnost já. Neméně kluzkou.
    ===
    Kdybych chtěl Vaše názory hloupě karikovat, řekl bych, že "podle Informace je požadavek na splnění nějakých* předpokladů pro výkon činností rasismus."
    Ano, někteří se právě o toto snaží. Za "rasismus" se vydává cokoliv. Je to pohodlné a zdá se, že na hodně posluchačů to i funguje. Je to jen heslo, zvolání.
    ===
    Nedovolit pedofilovi práci s dětmi je rasismus? Nevpustit partu opilých Romů do své hospody je rasismus? Požadovat po mladé matce, aby si hlídala své dítě a to neobtěžovalo cizí lidi v parku je rasismus? Chtít, aby uchazeč o práci policisty byl psychicky zcela zdráv je rasismus?
    Budeme-li diskutovat tímhle způsobem, diskuse je, alespoň pro mě, bezcenná. To je pak jen "matení pojmů". Opravdu jsem volal po LIKVIDACI neperspektivních? Vskutku?
    Nicméně: Tyto věci ve světě od věků existovaly, někde jinde stále existují a existovat budou. Bez ohledu na naši současnou etiku. A pravdu budou mít ti, co přežijí. Ať už to jsou mravenci nebo pralesní lidé na Borneu.

    */ fyzických, morálních,, volních nebo odborných. Nebo i požadavek výborného, módního vzhledu - např. pro manekýny nebo hostesky. Nebo herečky a tanečnice. Když baletky přiberou na váze, neprodlouží jim šéf baletu smlouvu. (Hnusné, že? Někde už jsem proti tomuto požadavku četl vášnivou filipiku.)

    OdpovědětVymazat
  12. A to je další problém. Mravní zákon, "vyšší princip mravní" je obdivuhodný. Snad i obdivuhodnější, než to hvězdné nebe nad hlavou.
    Nemusí ale vést k přežití ani jednotlivce, ani druhu. A to nebe, plné hvězd pak bude svítit pro koho?
    Já vím, surové konstatování, Jakube.

    (Ta předposlední věta je napsána se špatným slovosledem schválně.)

    OdpovědětVymazat
  13. Máme-li mezi sebou jedince, kterým není stydno, či není jaksi pod úroveň útočit na bezbranné a nemajetné lidi s naprosto zbytnými a zcestnými nabídkami, tedy jimi manipulovat, oblbovat je a následně obírat, a soudě podle toho, kolik jich na nás či naše okolí a jak často útočí, tak bych řekl, že těch v lepším případě špatně vychovaných a v tom horším rovnou geneticky vadných, je mezi námi víc než dost. V takovémto prostředí se tím pádem pak nevyhneme nutnosti až příliš regulovat jakoukoliv činnost a vztahy, protože ochraňovat ty slabé a bezbranné je jednou z funkcí dříve krále, nyní státu a je to jeden z těch jeho slušných a ušlechtilých smyslů existence. Možná. že by nebylo od věci vyjmenovat ekonomické činnosti povolené, a zbytek prost zakázat, protože jinak se nakonec zahltíme neskutečným množstvím nesrozumitelné legislativy. Toto téma by ale vydalo na nejedno delší povídání.

    Uplatňování tvrdších kritérií na připuštění k té či oné činnosti by mi na jednu stranu nebylo proti mysli, ale asi to neprojde, protože zrovna co se třeba řízení týče, tak k tomu je připuštěno tolika debilů, kteří z mnoha dobrých důvodů nemají za volantem co dělat, že něco takového by narazilo na dost tvrdý odpor. Tak musíme čekat, až se blbouni zmrzačí či zabijí sami a doufat, že štěstěna bude stát při nás a nevezmou nás sebou.

    Tvrdší psychotesty a čas od času opakované, které by nebylo od věci zavést pro přijetí k armádě, policii státní službě a do politiky obecně, by ale mohly způsobit, že by to skoro neměl kdo dělat. No ale to by bylo pořád lepší, než aby to dělali ti poděsové a zmetci, kteří to dělají nyní.

    OdpovědětVymazat
  14. Nu pagadí kocour, taky jednou zestárneš. A co zbude z Tvého itelektu ... Možná dožiješ své dny v plné síle ducha, možná Tě čeká dlouhý čas stařecké senility a demence ... To o sobě nikdo neví (pochopitelně ani já to o sobě nevím).

    Kulturnost je i to, jak se dokážeme postarat o své staré a slabé (ti "slabí" mohou být nemohoucí tělem, trdy by v drsné soutěži minulých let neměli šanci, ducha však nad jiné bystrého).

    Nicméně platí, že mnohé hodnoty jsou v našich časech na hlavu převrácené. Z doby nedávné se mi vybavuje, jak kauž s čolky dostala přednost před vodou pro tisíce či desítky tisíc lidí.

    OdpovědětVymazat
  15. Vážený StK,
    zbytečně tu pouštíte kouřové clony, když hovoříte o "sociálních, genderových a bůhvíjakých klišé" a o pokrytectví a autocenzuře, a to jen proto, abyste zmátl mysli a zavedl řeč na vedlejší kolej.
    Když hovořím o kluzké cestě Vašich úvah, nemám na mysli případy jako "nedovolit pedofilovi práci s dětmi , nevpustit partu opilých Romů do své hospody, požadovat po mladé matce, aby si hlídala své dítě a to neobtěžovalo cizí lidi v parku , chtít, aby uchazeč o práci policisty byl psychicky zcela zdráv". Podobné příklady neuvádím já, ale Vy v evidentní snaze zbagatelizovat můj příspěvek.
    Když mluvím o kluzké cestě Vašich úvah, mám konkrétně na mysli dva odstavce Vašeho článku:
    1/ "Počet blbečků (zajíců) v systému je veličina, kterou není radno příliš měnit. Ani nahoru, ani dolů. Omezíme-li nějak "lišky", začnou se nám ti "méně intelektuálně výkonní" přemnožovat. Na výrobu dětí mnoho inteligence netřeba - na rozdíl od jejich řádné výchovy. A kvalita populace jako celku se bude snižovat. Ne nadarmo se mrzáčci a děti slabé za starých časů házely ze skály. Prostředků na obživu bylo relativně málo a bylo třeba je vynaložit efektivně - na perspektivní jedince, kteří byli schopni se nejen množit, ale taky se postarat sami o sebe i o své potomky."
    2/ "Zachraňujeme postižené děti i v případě, že jejich život kvalitní nikdy nebude a nedožijí se dospělosti. Ty prostředky by možná bylo vhodné dát na jiné účely. Ale na druhé straně - i postižené dítě má svou matku, pro níž je vším. A pokud na to máme, tak proč by ne. Je to lepší varianta než kupovat zbytečnosti mít zlaté kohoutky u mramorové vany, kondenzátory z palmových vláken, případně (soft varianta) pozlacená ucha u hrnců a léčivý polštář, plněný lněným semínkem. Nicméně mějme na paměti, co je důležité. Důležité je zachování rodu, kultury nebo spíše kulturnosti.Nikoliv všeobecná a bezbřehá ochrana slabších. Ta je nadstavbou v dobách hojných, rozmařilých."
    Když dovolíte, to jsou kriteria sestavená teoretiky eugeniky, počínaje Francisem Galthonem, dále rozvinutá a uvedená do praxe v Evropě a v USA od poloviny třicátých let minulého století až někdy do sedmdesátých let. Abych to nemusela zbytečně shrnovat, přečtěte si to na německé Wikipedii.
    http://de.wikipedia.org/wiki/Eugenik
    Představa zdokonalení lidského rodu selekcí silných jedinců, kteří předají pozitivní dědičné znaky potomstvu, vede na druhé straně ke sterilizaci mentálně postižených, epileptiků, geneticky nevhodných k reprodukci. (V italské verzi se dozvíte, kolik těch "neschopných" bylo sterilizováno)
    Nejkrutějších forem dosáhla eugenika v nacistickém Německu v rámci Akce T 4.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Akce_T4
    V Německu se pak rozvine teorie nadřazené rasy a ras nekvalitních, podřadných.Dojde se ke konečnému řešení židovské otázky "Endlösung der Judenfrage".
    http://de.wikipedia.org/wiki/Endl%C3%B6sung_der_Judenfrage
    Pozor, neříkám, že tu hlásáte rasizmus nebo "pozitivní" eugeniku, ale podobná tvrzení jako ta, uvedená v citovaných odstavcích, mohou snadno "sklouznout" k úvahám, jak lidský rod "upravit".
    Nezdá se Vám?
    A promiňte špatný slovosled.

    OdpovědětVymazat
  16. Jinak sdílím pravděpodobně názor pana Mrázka, že pomoc černouškům, kteří se nezřízeně množí, postrádá jakéhokoliv smyslu. Doplnil bych to jen, že nejenom černouškům, konec konců, jedním ze silných impulsů vedoucích k jevu zvanému arabské jaro a z něhož jsme slušně řečeno dost v rozpacích, je také přemnožení, například v Egyptě se počet lidí od roku 1985 zečtyřnásobil. To je jeden ze zhoubných vlivů náboženství a je celkem jedno, je-li řeč o křesťanství nebo islámu, protože to v mnoha ohledech vyjde dost nastejno. Na severu Afriky využívají služeb dětských vojáků jak muslimové, tak křesťané, co je to za svinstvo si myslím víme všichni.

    Na Filipínách a v Africe probíhala kampaň, která měla zamezit šíření AIDS a zároveň aspoň trochu zredukovat ono děsivé množení, propagovali totiž používání kondomů a rozdávali je. Určitě to vyjde levněji, nežli péčé o beznadějné případy nákazy AIDS a následnou péči o mraky sirotků. Zpočátku to mělo úspěch a žádoucí účinek, ale poté, co se do věci vložili křesťané, se celý ten nesmyslný blázinec vrátil do starých zajetých kolejí. Proti tupounství a idiocii asi není účinného léku.

    OdpovědětVymazat
  17. Vážený(á) informace, leckdes jsme tím co umíme daleko předběhli své svědomí.
    Nechtěl bych nikdy rozhodovat jak moc předčasně narozené děti ještě zachraňovat nebo do kdy "bránit umírajícímu aby "odešel"" a spoustu dalšího

    OdpovědětVymazat
  18. Zavtra, zavtra, nur nicht heute, jak říkám od dětství. Tedy už heute, ale po noci ve snách probděné (no tohle by se líbilo příteli Ignáci z Dobytčího trhu!). Všichni mi skýtáte strašlivě, neúnosně moc podnětů: představte si, že jsem strávil opět hodinku soustředění nad Kulhavým poutníkem (mám první vydání, 1937) a listoval (opět) Fedorem Gálem a dvěma knížkama p. Olšera. Vše se i tohoto týká, a jak. Můj přítel monsignore by se jemně usmál a pravil mi: Vidíš... vidíš, jsi veden, vidíš tu logiku, cestu... no?

    OdpovědětVymazat
  19. Konečně něco přesnějšího, Informace. Mohu reagovat.
    Nemluvím tu přece o žádné rase nebo pokusech upravit lidský rod. Tohle chtěli nejen fašisté, ale i komunisté, kteří přece budovali "nového člověka". Tak smělý zase nejsem. Jenom upozorňuji na to, že čím více se budou lidské zákony lišit od těch přírodních, tím budou méně stabilní. Podstatné je přežít!
    Pokud zákony a poučky, které uvádíte někdo určitý formuloval a byly snad podkladem pro "výstavbu nadřazené rasy" je mi to sice líto, ale nemění to nic na jejich pravdivosti. Protože Richard Wagner byl obdivovatelem nadřazenosti německé rasy neznamená to přece, že jeho hudba je špatná.

    Nehodlám nikam sklouzávat, někoho kopírovat nebo adorovat. Ten stálý boj mezi judaismem a katolicismem (velmi podobná učení), mezi komunismem a fašismem (obě doktríny se liší jen maličko) mezi komunismem a kterýmkoliv rigidním náboženstvím atd. mě v tomhle případě vůbec nezajímá.
    On mě vlastně nezajímá vůbec. Proč - to jsem už tady napsal mnohokrát*.
    Zamyslel jsem se jenom nad vztahem slabších (mentálně) a slabších (morálně). A co s tím.
    Ta tisíckrát omletá témata kdo - komu - co - kdy - a proč mě opravdu nebaví. Nemám rád antifašisty, antikomunisty, antisemity a podobná hnutí. "Anti" není žádný program. Posílám tyhle lidi do zadele.
    ==================================
    */ Táta se málem nevrátil z německého koncentráku, kam ho dostali komunisté, kteří ho vyhrůžkami, že mu zabijí sestru dohnali k sabotáži. Jeho sestra (moje vlastní teta) si po válce vzala bývalého vojáka wehrmachtu. A chalupu jsme si koupili hned po válce v Sudetech - kolem žily samé vdovy a děti po německých vojácích, kteří leželi někde v Rusku půl metru pod zemí. Snažily se v novém, nepřátelském prostředí vítězného Československého státu přežít a vychovat děti. A s nimi jsme tam v Jeseníkách v pohodě koexistovali. I můj táta - bez předních zubů a s polámanými žebry z německého koncentráku. A bez nenávisti k Němcům.
    J8 jsem zažil okupaci v roce 1968. Teď - bez nenávisti - spolupracuji s Rusy. Argumentuji stejně jako můj táta - Tihleti to nebyli!
    Takže Vás moc prosím paní Informace - nepodhazujte mi myšlenky, které jsem nenapsal, nenaznačil a které si ani nemyslím.

    OdpovědětVymazat
  20. Ach ano, zase...
    Ten starý obecný tragický smutný problém: že se my tady s dlouholetými chytrými, vstřícnými, čestnými, vzdělanými emigranty (resp. exulanty) při jakkoli zoufale snaživých diskusích jaksi v právě zásadních názorech či devízách... jaksi beznadějně M Í J Í M E .
    Posunutá kritéria, jinam (pro nás neviditelně) posunuté zarážky odkud až kam, podstatně jiné pole tolerování, jinda začínající podezřívavost či napruženost... satis. Nox est dormienda. Přeložím: Pali do betle a šlófčit, konůpci!

    OdpovědětVymazat
  21. Ale, StK,
    já Vám přece nepřipisuju myšlenky, které jste nenapsal.
    Řekla jsem to přece jasně, že Vás nepovažuji za rasistu, zastánce sociálního darwinizmu nebo "pozitivní" eugeniky.

    Otevřel jste tu diskuzi na široké téma, i když říkáte, že jste se jen zamyslel "nad vztahem slabších (mentálně) a slabších (morálně)".
    Ten "vztah" se v civilizované společnosti řeší zákonem. Takže nemá valný smysl hledat analogie ve světě přírody. Podvod, spáchaný využitím klamné reklamy, je trestán zákonem zrovna tak jako krádež. Stačí se obrátit k právníkovi nebo k nějaké asociaci na ochranu spotřebitelů, ta Vám poradí nebo poskytne i právní pomoc. V Itálii podobné výlety nepořádají už takových deset let. Podvodníci se spálili a tak to víc nezkoušejí.

    Dívat se na problém jako na nějaký příklad boje o právo na existenci, předkládat to čtenářům jako analogii boje o život v přírodě,kde vítězí ten silnější, zavádí automaticky k diskuzím minulého století o sociálním darwinizmu a problémech s ní spojených a z ní vyplývajících.
    Proto jsem se ozvala.

    Kapitán Nemo zase přichází s problémem lidské solidarity a v reakci na můj předešlý příspěvek i s problémem eutanazie. O tom se tu hodně diskutovalo ve spojení s případem dívky, která zůstala po automobilové nehodě v r. 1992 po 17 let ve vegetativním stavu, udržovaná při životě přístroji bez naděje na nějaké zlepšení, až otec požádal, aby byl této terapeutické "úpornosti" (v it. accanimento terapeutico) položen konec. Vzešel z toho dlouhý soudní spor, komplikovaný tím, že do situace zasahovala jak církev tak zase radikálové. Nakonec v r. 2009 po rozhodnutí Nejvyššího kasačního soudu, mohla dívka zemřít v klinice v Udine, kde personál projevil ochotu rozhodnutí soudu provést. K případu se vyjádřil i Evropský soud na ochranu lidských práv, ke kterému se odvolaly katolické asociace.
    Celý ten neuvěřitelný případ najdete na it. stránkách W.
    http://it.wikipedia.org/wiki/Eluana_Englaro
    To jen bokem k poznámce Kapitána o problémech lékařské etiky.

    Otevřel jste neuváženě Pandořinu skříňku Vašimi úvahami kolem podvodů s nákupními cestami, vážený StK, tak teď diskutujte!

    OdpovědětVymazat
  22. Jak už jsem psal Informace,
    "popletení důchodci" jsou pro mě jen příkladem, podobenstvím právě k tomu širšímu pojetí problému. Jenže já věřím v to, že věci v podstatě nejsou až tak složité* a že se vždy najde nějaká analogie, na které lze problém demonstrovat zřetelněji, než v původních podmínkách. Ostatně jsou tak míněná veškerá "podobenství", uvedená v Bibli.
    Samozřejmě budu i nadále srovnávat přírodní zákonitosti s lidskými zákony. Člověk není víc, než součást přírody. Z ní vzešel a těžko se hledá hranice mezi lidoopy a těmi nejprimitivnějšími kmeny. Má-li to být použití ohně - není to trochu málo na vydělení se z přírody? Rasismus? Hranice mezi sběrači a lovci?
    Tak jak je mi (k smíchu?) snaha o přiznání lidských práv lidoopům, pak opicím, psům, delfínům nebo kravám (na mouchy a mikroby ještě nedošlo), tak jsou mi (k smíchu?) pokusy udělat z člověka (Homo Sapiens) něco úplně odlišného od přírody, stojícího nad přírodou. Fakticky nebo intelektuálně.
    Já na rozdíl od filozofů vnímám svět spojitě, jako barvy duhy, kde jedna barva přechází v druhou zcela neznatelně, ačkoliv se barvy od sebe liší zásadně.
    Mám rozepsané pokračování článku "o hloupých důchodcích a jejich vykořisťovatelích" ale zatím nemám dost času ho nějak kvalitněji dokončit. Musím najít argumenty, které budou pochopitelné i pro ostatní. Já mám celkem jasno - i když ne úplně ve všem. Takže zatím Vám bude muset stačit ta analogie s duhou.

    */ Komplikace a složitosti si vymýšlejí lidé, když neznají podstatu nějakého jevu. Podívejte se do moudrých knih, jak složitě museli vysvětlovat středověcí astronomové pohyb planet na obloze, když prosazovali geocentrické pojetí světa, jak tehdy povolovala církev. A jak se nebeská mechanika zjednodušila, když jsme připustili, že středem naší soustavy planet je Slunce. Už dokonce víme, že není středem vesmíru. O lidech je třeba uvažovat stejně. Nejsou středem Vesmíru. A nebudou. Lidstvo je jen "dočasná plíseň na povrchu Třetí planety".
    Big Bang!

    OdpovědětVymazat
  23. Dobrá, StK,
    nebudeme se hádat. Počkám, co napíšete pokračování článku.
    Jen k Vašim slovům: "Člověk není víc, než součást přírody. Z ní vzešel a těžko se hledá hranice mezi lidoopy a těmi nejprimitivnějšími kmeny..." bych dodala,
    1/ souhlasím pokud jde o tézi, že člověk je součístí přírody. Mimo jiné nám to připomínají neustále ekologové, když říkají, že tu přírodu nemáme lidskými zásahy ničit.
    2/ těžko se hledá hranice mezi lidoopy a primitivními kmeny, tady bych dodala, že i nejprimitivnější kmeny mají svou sociální organizaci, své náboženství, své kulty, svá pravidla soužití. Když pak pomyslíme na pokrok, jaký ty púvodně primitivní kmeny prodělaly, vidíme, že se ty rozdíly značně rozrostly.
    Čtete rád sci-fi, romány o přestěhování lidstva na jinou planetu. Kdo vás tam vyveze lidoopi na liánách nebo homo sapiens na kosmických lodích?

    OdpovědětVymazat
  24. Těm kdo ji nečetli, doporučuji přečíst si knihu Růže pro Algernon -
    http://it.wikpedia.org/wiki/Fiori_per_Algernon . Já kdysi četl původní povídku v sci-fi magazinu a po pravdě už v sobě nemohu najít sílu pídit se ještě po té stejnojmenné knize, kde je to tragické téma ještě rozvedeno. Případně snažit se někde sehnat (na DVD nebo si ho stáhnout na netu) film Charly, podle této knihy natočený. Přečtěte si a pak teprve mudrujte.

    OdpovědětVymazat
  25. ...Čtete rád sci-fi, romány o přestěhování lidstva na jinou planetu. Kdo vás tam vyveze lidoopi na liánách nebo homo sapiens na kosmických lodích?
    Vidíte Informace, zase se bavíme každý o něčem jiném. SF beru, stejně jako bibli jako terén pro zkoumání lidí. Nebo lidstva - jak chcete. Dobrá SF je poučná, protože je obvykle (čti vždy!) antropocentrická.

    MMJ - zkuste se podívat na to, jak složitou a lidskému chápání zcela pochopitelnou sociální organizaci mají lidoopi. Třeba poměrně dobře prozkoumaní šimpanzi Bonobo.
    A teď promiňte vypínám internet, mám práci.

    OdpovědětVymazat
  26. "Růže pro Algernon" patří do základní výbavy čtenáře SF, Pedro. Tu snad má každý takový ve své knihovně! [;>)

    OdpovědětVymazat
  27. Já sci-fi literatury mám v knihovničce spousty, ale Růži pro Algernon mám jenom v tom magazinu, uleženém někde na dně skříně. A právě tahle povídka je moc smutné čtení ...

    OdpovědětVymazat
  28. No, když už jsme se tu dotkli té medicíny a etiky, tak abych se přiznal, přestal jsem v určité dny a časy sledovat naši úžasnou ČT2, protože když jsem to jednou udělal, bylo to jako dostat čímsi těžkým po hlavě. Ukazovali tam jednu křesťanskou mladou paní, která se od lékaře dozvěděla, že se jí s 99% pravděpodobností narodí geneticky poškozené dítě, konkrétně dítě s Downovým syndromem, mezi lidem je to také známo jako mongoloidní. To, že to dítě zevnějškem a podobně nebude zrovna etalonem krásy, to bral čert, ale oni tihle jedinci bohužel nebývají ani moc chytří, spíš naopak, jsou v tomhle ohledu dost po průměrem a spíše neschopni samostatné existence. Já bych se asi na místě té paní rozhodl pro přerušení těhotenství, ale no je přece křesťanka a hrdinka, takže nakonec se rozhodla si dítě ponechat a přivést na svět. Podle předpovědi bylo postižené a ona to pak ještě myslím, že celkem 2x zopakovala, no to už jsem žasl, jak Alenka v Říši divů. Navíc ke všemu ten pořad vyzněl tak, jakoby se jednalo o příklad hodný následování. Upřímně vzato, něco takového mi přijde jako jako silně debilní i neetické zároveň.

    OdpovědětVymazat
  29. Nevidím žádný důvod, proč by měl mít lidoop menší práva než dejmetomu tříleté dítě. Řidičský průkaz ani volební právo jim sice nepřísluší, nicméně třeba jejich zabití není menším hříchem než zabití dospělého člověka.
    Mluvit o lidoopech jako o zvířatech mi připadá nepatřičné. (Asi také i ze zcela jiného důvodu než je jejich intelekt - zvíře je pro mne synonymum pro čtvernožce (říkáte zvíře třeba o rybě nebo o ptáku?) a op je, jak ví každý křížovkář, čtyřruký tvor.)
    Podstatný rozdíl mezi lidmi a ostatními primáty zde ovšem je; i předneolitické společnosti používají řeč nesrovnatelně rozvinutější než jsou vyjadřovací schopnosti lidoopů. Ale i když lodoopi nepoužívají téměř žádnou syntaxi, přesto je možné se s nimi dorozumět a zjistit co si myslí.
    Mimochodem, kdysi jsem četl román o tom, jak archeologická expedice pátrající po chybějícím článku objevila nejen fosilní nálezy tvorů přesně uprostřed mezi opicí a člověkem, ale i jejich přežívající populaci, takže otázku zda jsou to víc opice nebo lidi mohli řešit i pokusem, zda se mohou křížit s lidoopy nebo lidmi. Nevíte někdo, jak ta kniha jmenovala?

    OdpovědětVymazat
  30. Je to ve Vlaku do pekla (KARAVANA).
    Samozřejmě to všichni četli a viděli i Charlyho. Ta opravdu nejhutněji k r á t k á short story je prostě dokonalá a drtivá. A závěr toho filmu s tou jeho milou, zoufale přihlížející jeho hře (už zas) na dětském hřišti, je anticky tragický. Osud. Napsaný dopředu.
    Jenom - myslíte, že je to v této debatě relevantní, tohle téma? Já klidně snesu, když mě poučíte, to bez ironie, a budu leda rád. Už su takový trouba, no.

    OdpovědětVymazat
  31. Jo - ta hranice, předěl mezi lidoopy a lidmi ale opravdu je, a je zcela zřetelná a jasná, prosím, pro ty, co kdy měli pár let antropologii, prehistorii,sociální etologii ap. Je tam zcela jasná mezera, zásadní. Že by byl jaksi plynulý přechod, to se zatím nikdo neodvážil předložit. Nemaje nejmenší opory ve faktech, resp. artefaktech (sakra to se mi povedlo). Hlavně artikulovaná řeč. Na tu možná StK pozapomněl.

    OdpovědětVymazat
  32. No, ono je ale docela otázkou, zda kulty a náboženství považovat za nějakou vymoženost. V mnoha případech je to spíš hodně škodlivá a debilisační brzda. Vyspělá tlupa lidoopů na tom pak může být v mnoha ohledech lépe, nežli pravěká tlupa lidí, kteří podlehli nějakému blbému (obzvláště "povedenému") kultu.

    ZŽ:

    Pozoruji-li některé "inteligenty" v provozu, mívám pocit, že dobře vycvičený opičák či opice, by to určitě zvládali lépe.

    Když se zabýváme tím, co opravdu odlišuje říši zvířat a lidí, tak asi nejpodstatnějším bude to, jak moc velký vliv dokážou mít zvířata a lidé na svoje okolí a v tomhle bych řekl, že se nejvíce předvedli bakterie a lidé. Bakterie kdysi způsobily, že se prosadila atmosféra obsahující kyslík, čím se pronikavě změnilo skoro vše, co mělo vliv na vývoj života a pak se časem objevil člověk a jeho vliv a to se rovněž přehlédnout nedá. Když už tedy porovnáváme nejen lidoopy, ale i některé chytré ptáky a papoušky, tak by se dalo říci, že až tak mnoho rozdílů v chování není, určitou sociální strukturu mají všichni, nástroje používají všichni, řeč a dorozumívání používají všichni, lidé se liší jen rozsahem a intensitou vlivu na své okolí a jeho přizpůsobováním svým potřebám.

    OdpovědětVymazat
  33. Malá pauza v práci a hned podotek:
    Nejsem antropolog, ani zoolog. Jenom se dívám na dokumentární filmy. O primitivních, prastarých kmenech a o lidoopech.
    O.K. Jakube, je tu tedy mezera. Jak se ale ty opice přes tu "mezeru" dostaly. Přeskočily?
    ===
    Tedy artikulovaná řeč je dělítko. Jen tohle? Někteří papoušci mluví krásně a dokonce vědí, co říkají. Jeden můj kocour umí říct "mama" (Dalo mi to práci, naučit ho tohle jedno slovo.) Je to ale snad začátek jejich polidštění?

    OdpovědětVymazat
  34. To, co uvádí Jakub, je to, co nás učili +/- na základní škole, když jsme ještě byli dětmi, případně to pak pokračovalo ještě na gymnáziích. Někdo se tím samozřejmě zabýval i na vysoké a po ní. Jenomže od té doby uplynulo poměrně hodně vody a čím víc se v tom vědátoři hrabou a píšou o tom, tím více se nemohu zbavit pocitu a docházím k závěru, že zatímco jakožto dítě, středoškolák a student jsem měl stejný a jasný pocit jako Jakub, že vím kde leží jasná a zřetelná hranice mezi říší lidí a zvířat, tak posledních 10 - 15 let, po přečtení poměrně hodně článků ve Vesmíru, na Oslovi a jinde, tomuto a příbuzným tématům věnovaných, se spíš nedokážu zbavit pocitů a závěru, že ta hranice mezi lidmi a živočišnou říší je vlastně čím dál tím méně zřetelná a jasná a paradoxně vlastně dochází k tomu, že snaha, aby byla stanovena jasněji a zřetelněji, vede spíše k jejím znejasnění a nezřetelnosti. Zkrátka a dobře, jsme jenom olysalé, drzé, neuvěřitelně přemnožené a v naprosté většině případů naprosto bezdůvodně pyšné a nafoukané opice.

    OdpovědětVymazat
  35. Vážení diskutéři, nedělám si z vás legraci, věřte mi, ale dnes jsem našla na portálu Evoluzione zprávu, že si samci šimpanzů kupují pohlavní styk se samicemi za žrádlo. Píše to prof. Max Planck z Institute for Evolutionary Anthropology v Lipsku.
    Říká se, že prostituce je řemeslo tak staré jako lidstvo. Zřejmě bude ještě starší, když to provozují i dnešní primáti.
    Co tomu říkáte?

    OdpovědětVymazat
  36. informaci:

    Ano, o tomhle vím a také vím třebas o tom, že když se zjišťovaly preference samců šimpanzů, jak rádi tráví čas, tak na předních místech bylo okukování fotek vůdčích samců tlupy a také okukování "nemravných" fotek s přirozením opačného pohlaví, zkrátka čehosi, co by se dalo nazvat šimpanzím pornem. Takže jinými slovy, drby, klepy a nemravnosti. Nepřipadne Vám to tak nějak hodně lidské?

    OdpovědětVymazat
  37. Jelikož mimo sci-fi literatury je mou zálibou též sledování přírodopisných filmů, případně literatura věnovaná tomuto žánru, tak informace o tomto chování šimpanzích samic pro mě není ničím novým. A k té hranici mezi člověkem a lidoopy - kdysi jsem četl (sci-fi) povídku, jak kdesi na Borneu nebo na některém z těch indonézských ostrovů nalezli dosud naprosto neznámý kmen, tvořící přechod mezi lidmi a lidoopy. Jeho příslušníci uctívali božstva, uměli rozdělávat oheň. Badatel, který tento kmen objevil, aby zamezil jeho vyhubení, tak s jednou ženou (samicí?) zplodil dítě (mládě?) a následně s ní (patřičně zamaskovanou) dal to dítě v kostele pokřtít. Pak ho zabil a udal se justici jako vrah. Tím donutil mezinárodní mínění a lidstvo jako celek, že nakonec tito pralidé byli uznáni jako součást lidského rodu a dostalo se jim ochrany. Jméno té povídky ani autora se bohužel již nepamatuji. K tomu zda lidoopi - zejména tedy šimpanzi - jsou schopni mluvit: stavba hlasových orgánů jim to nedovoluje, ale něco jiného je zda jsou schopni lidské řeči rozumět -připojuji dva odkazy na případ šimpantice Washoe. http://www.e-planeta.cz/archiv_clanku/umi-simpanzi-mluvit
    http://www.gamepark.cz/jak_zvirata_chapou_smrt_481755.htm

    OdpovědětVymazat
  38. Info,
    ten fakt o prostituci opiček (jedná se patrně o šimpanze bonobo) sice zní jako vtip - ale není. Různé způsoby komunikace, používání nástrojů, dělba úkolů (práce) jsou u různých zvířat přítomná také - stejně jako u divochů z Bornea nebo pralesů Jižní Ameriky. Někdy je dokonce i sofistikovanější.
    Na to, že mezi různými jevy jsou neznatelné přechody jsem přišel +/- před třiceti roky, kdy jsem potřeboval roztřídit velkou sbírku hudby. Najednou jsem zjistil, že nedokážu u poměrně značné části hudby jednoznačně určit žánr. Pak mě to postihlo znova u knih, naposledy je to v současné době, kdy třídím vlastní fotografie. Je to krajinka, zátiší nebo dokument? Nebo to, čemu se říká "žánr"? A je to portrét, glamour, poloakt nebo snad dokonce soft-porno? (To je jen příklad. Figury nedělám.)
    ===
    Mám pocit, že vytvořením škatulek pouze vznikají hádky, zda něco patří do této škatulky nebo do oné. A proč. Zdá se, že se lidi daleko raději o to do krve pohádají (a snesou celé hromady svých argumentů) než aby přiznali, že dělící čára je rozplizlá, nezřetelná, posuvná až nezjistitelná, neexistující. Jednoznačné ANO/NE je možné snad jen u atomárních jevů. Ale zdá se, že ani tam nebudeme mít jistotu. Subatomární jevy to dneska rozostřují.
    ===
    Takže doktor, který nechá zemřít nevyléčitelně nemocného pacienta třeba tím, že ho neléčí (nemá to smysl, daný stav je neléčitelný) a jen mu dává dostatek morfia je něco mezi lidumilem a vrahem. Myslím, že jsem to zažil. Jeden takový mi možná "zabil" maminku. Rakovina, fatální rozsev, po operaci prognóza na dva dni až týden. Morfium, bolesti, drény. Maminka mě prosila se slzami v očích, že jestli ji mám ještě trošku rád, ať z ní vytrhám všechny ty hadičky, že ví, že musí umřít a chce umřít hned. Co na to odpovědět? Co udělat?
    Když jsem pak mluvil s doktorem (primářem), prosil jsem ho, ať mamince alespoň dává dostatek opiátů, aby se ke své smrti v klidu "prospala". Další den ráno mi v osm hodin zavolali, že maminka nad ránem umřela. Já nevím, jestli to byla "přirozená smrt". Vím jenom to, že to dopadlo nejlépe, jak mohlo.
    A teď: co byl ten primář? Naordinoval Doktor Smrt "omylem" dvojnásobnou dávku opiátů? Je to vrah nebo lidumil? A kdyby naordinoval těch opiátů méně: Bylo by to lidsky lepší? Komu by pomohlo těch několik desítek hodin v bolestech? Jí? Mi, který by se ni chodil dvakrát denně dívat jak trpí a umírá? Jemu ke klidnému spánku že je čestný muž a křesťan?
    ===
    Vzpomínám si, jak jsem byl postupně utrácet (neboli uspávat, to je lepší slovo) své kocoury, když už jim nebylo pomoci a jenom trpěli. Jak mi leželi v náručí, cítili se v bezpečí a pomalu usínali po injekci. Do poslední chvilky se mi dívali přímo do očí. Loučili se se mnou. A pak se pomalu začínali dívat skrze mě - a najednou byli pryč. V náručí jsem měl jen těžký chumáč chlupů. Pokaždé jsem pak šel domů s prázdnou transportkou oklikou, prázdnými ulicemi a parkem, abych došel domů jako "silný chlap".
    Ale do očí se mi naprášilo vždycky. I teď.
    Najednou zjistíte, že se Hopmo Sapiens od jiných zvířat liší jenom v něčem. A v něčem vůbec ne.
    ===
    Prosím vás. přátelé, když se tu bavíme o tak vážných věcech, dělejme to vážně. Takže prosím bez floskulí o tom, kdo má nebo nemá právo zabít, co je to vražda a tak podobně. Obecně platné definice si můžeme nalistovat ve Wiki.

    P.S.: Viděli jste film "Koně se taky střílejí"?

    OdpovědětVymazat
  39. Jo, viděl, ale je to strašně dávno, tak asi 35 let.

    K hledání hranice mezi říší lidí a zvířat a spojovacího článku mezi lidoopy a "lidmi doby kamenné".
    Spojovací článek není. prostě kdysi dávno jejich vlaky projely výhybkou a od té doby na dalších výhybkách se z každého vlaku odpojilo několikk vagómů a ty slkončily na slepých kolejích. A na každé další výhybce se vlaky od sebe čím dál víc odklánějí.

    OdpovědětVymazat
  40. To je přesné, tak to vidím i já. Strom života se tomu myslím říká. Je to v každé lepší encyklopedii.
    ===
    Ale ptám se - kým byl ten tvor v okamžiku, kdy se koleje začaly rozcházet? Jestli zvíře, tak kdy se vlastně stal člověkem?
    To je ta otázka, ne, jestli dnes existuje nějaký mezičlánek. Dnes neexistuje, vyhynul, stejně jako obří lenochod.
    ========================
    A já jdu zase vzpomínat, z které inscenace je ta která nepopsaná hudba v mém PC. Skvělá rozcvička pro hudební paměť! Už jsem v roce 1973!

    OdpovědětVymazat
  41. Byl 2 v jednom a na té výhybce vlaky nabraly směr.
    Ostatně, není to tak dávno (150 - 200let) co byli za zvířatapovažováni i černoši a indiáni. Troufne si někdo odhadnout, co přijde za dalších 150 - 200let?

    OdpovědětVymazat
  42. To nebyla povídka, ale delší novela či útlý román, a vyšlo to v šedesátých tuším v Kapce, a napsal to tuším nějaký známý Francouz. Mám to někde vzadu v hlavě a snad aji v některé knihovně. Na obou místech je už dáávno přecpáno, ale stává se, že se tam občas najednou něco najde. A UŽ TO MÁM!!! Su genitální! Takže: Vercors (Jean Bruller), vyšlo česky jako jeden z prvních svazečků úžasné KAPKY 1958 a ještě téhož roku aji slovensky (Odprírodnené zvieratá), 1965 pak v SNKLHU, současně s novelkama Buřiči a Sylva, oboje s analogickou tématikou sci-fi. Sylva je lištička, která se pomalu mění v člověčici!
    Na takový blbosti, to tě užije... nó, to mě užije!

    OdpovědětVymazat
  43. Kapitáne, a myslíte že se ty dva vlaky od sebe až tak vzdálily?
    Viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Washoe_(%C5%A1impanz)

    OdpovědětVymazat
  44. Na to, jak to jednou bude bolet, až budou kočky "odcházet", na to jsme nikdo nepomyslel, když jsme si je pořizovali a čas běží a jednou to přijde.

    Jeden náš známý má kočky dvě s propočtem, že jsou věkem cca 7 let od sebe, takže by měly "odcházet" každá jindy, tak aby mu nebylo příliš smutno, kdyby náhodou měly odejít obě najednou.

    Nikoho z nás nic takového nenapadlo, prostě jedno "značkové" kotě jsem měli dohodnuté předem a mezitím nám do života vpadla jako blesk z čistého nebe ještě ta rošťanda Agáta a tak máme kočky dvě a věkově jsou skoro stejné.

    Objektivně vzato, život sám prostě je smrtelným onemocněním, tak už to na světě prostě chodí a nikdo s tím nic nenaděláme, ale občas to nepříjemně bolí.

    OdpovědětVymazat
  45. Je zajímavé vaše číst názory, milí štamgasti, ale už nemóžu.
    Došel jsem do roku 1980, ještě 11 roků x 20 premiér a je hotovo, protože zbytek už byl na MD a to je popsané strojem.
    ===
    Zůstaly mi tam ještě dvě "UFO opery", které nevím jistě, jedna muzika mi zní rusky a druhá italsky (Verdi?), musím to zítra zkonzultovat se ženou nebo internetem. Prostě vím, že jsem to nahrával, že se to pouštělo - ale v které opeře - to už fakt nevím.

    Dobrou.

    OdpovědětVymazat
  46. O sci-fi literaturu jsem se začal zajímat po přečtení Lemova románu Planeta Eden (vycházel na pokračování v "Téčku". Pak následovaly další jeho romány - Návrat z hvězd, Astronauti, K Mrakům Magellanovým, Solaris a sbírky povídek - Invaze z Aldebaranu, Příhody kadeta Pirxe … K tomu se přidal A.C. Clarck, Pierre Boulle, Ray Bradbury, Poul Anderson, Jerry Pournelle, Harry Harrison, John Wyndham, Robert A. Heinlein…. Dodnes mám schovánu sbírku povídek Stalo sa zajtra (koupil jsem v roce 1961 na Slovensku) - neplést si s antologií českých autorů Stalo se zítra Stalo se zítra. Člověk ovšem z toho má takový pel-mel - na tu lištičku, co se z ní postupně stávala žena, si pamatuji. V jedné povídce (A.C.Clarck?) se do atmosféry Jupiteru postupně noří kosmická loď řízená lidským mozkem. Ten původně patřil kosmonautovi, který zahynul při havárii vesmírné stanice. Vzpomněl jsem si na to proto, že při popisu zániku stanice při té havárii je popisováno zděšené chování montérů - geneticky modifikovaných šimpanzů.

    OdpovědětVymazat
  47. To Stalo se zítra mělo být samozřejmě jenom jednou. Shodou okolností jedním z autorů v této antologii je jeden můj blízký příbuzný (zná ho Šaman).

    OdpovědětVymazat
  48. Clarke, of course... Elementary, my dear Watson.

    OdpovědětVymazat
  49. Podvod, spáchaný využitím klamné reklamy, je trestán zákonem? To u nás máme svobodu! Přece jsme 40 let nebojovali proti totalitě proto, aby nám pak někdo upíral základní lidské právo podvádět senily a momentálně zaostalé. Soud do toho nemá co mluvit, protože ten kořen podepíše, že se předem vzdává možnosti obrátit se na soud.
    ---
    Jestli je Algernon v této debatě relevantní? Vzpomeňme si jak i Charlyho "kamarádi", kteří se neostýchali chovat nevybíravě k někomu kdo byl, je, a vždy bude blbec, nakonec změnili svůj postoj v situaci, kdy na tom byl sice stejně jako na začátku, ale věděli že mezitím byl inteligentní. Stejně tak bych tedy očekával, že i zastánci tržního darwinismu a mírných reklamních podvodů v mezích zákona by mohli mít zábrany podvádět seniory.
    ---
    Řeč není ani tak hlavní jako spíš jediné kritérium pro lidství v nebiologickém smyslu. Tím "artikulovaná" je třeba rozumět dělení na slova či morfémy, zatímco není podstatné, zda je informace přenášena hlasem, gesty, nebo třeba změnami pigmentace jako u chobotnic.
    ---
    Proč to nazývat prostitucí? Je-li samec schopen opatřit dost masa, naznačuje to, že je schopným jedincem a potomstvo s ním nebude geneticky nekvalitní. (Takže se nelze divit ani samičkám politiků, které si vybírají jedince se "sexy mozkem", jak označují samce na vrcholu společenské hierarchie.)
    ---
    U bonobů to není za potravu, tam je to společenská formalita jako u nás třeba potřesení rukou.
    ---
    Mezičlánek uprostřed mezi opicí a inteligentní bytostí zajisté dosud žije. Nazývá se "homo sapiens".
    ---
    To Pedro & Jakub S.: Ano, to je to co jsem hledal. (Božstva nijak moc neuctívali, ale protože někteří lidé považují náboženství za nutný atribut lidství, tak soud uznal že uctívají oheň, což se projevovalo tím, že rituálně opékali i takovou potravu, u níž to nebylo nutné.) Myslím, že toto téma by stálo za nové zpracování a rozvinutí. Z hlediska dnešních znalostí není realistické, že byli schopni křížit se s lidmi i ostatními primáty: člověk má totiž o jeden chromosom méně, neb se kdysi dva z jeho chromosomů spojily. Ale bylo by v možnostech dnešní genetiky spojit tyto chromosomy u šimpanze, takže by vznikl nový druh, fenotypicky shodný ale nekřižitelný se šimpanzem, a možná křižitelný s člověkem? Mohlo by to být zajímavé, kdyby se toho ujal schopný spisovatel, třeba Balžám (... a nebo Šaman).
    ---
    Nebyla to havárie vesmírné stanice, ale vzducholodi.
    Mne přivedla ke sci-fi antologie Pozemšťané a mimozemšťané, s pěkným obrázkem jak se na průzoru kosmického skafandru zrcadlí jakýsi mimozemský had.
    http://www.knihynainternetu.cz/foto2/00565513746_.jpeg

    OdpovědětVymazat
  50. Pane Žíkovecký,
    ad Podvod, spáchaný využitím klamné reklamy, je trestán zákonem?

    11 května 2005 Evropský parlament odhlasoval a Evropská komise vydala direktivu o stíhání podvodných obchodních praktik a lživé reklamy. Italský parlament ji přejal a uzákonil v r. 2007. Státní ručitelský úřad pak vypracoval listinu, kde dává rady spotřebitelům, jak se proti podobným podvodům bránit.
    Zdá se mi divné, že by ČR, tedy český parlament něco podobného neudělal. Jde přece o ochranu spotřebitelů.

    OdpovědětVymazat
  51. Myslím, že jsem viděl jenom ten film Charly a nebyl špatný, naopak, byl hodně povedený a působivý. Možná proto, že ten konec byl takový hodně neoptimistický, tedy vlastně dost realistický. Kniha asi bude ještě silnějším zážitkem, tu jsem ale nečetl.

    ZŽ:

    Co se týče klamavé reklamy a podvodnických metod prodeje, já bych neváhal přitvrdit proti reklamujícím a prodávajícím, ono všeho moc škodí a já bych řekl, že rozličných zmetků, hajzlíků a podvodníků je na tom trhu vyloženě nadbytek. V tomhele ohledu je určitě i dost na závadu neodvolatelnost soudců a státních zástupců, protože není- li někdo schopen, nebo ochoten, případně rovnou oboje, rozeznávat správně skutkové podstaty a jednat podle toho, nemá ani v justici ani v exekutivě co pohledávat.

    OdpovědětVymazat
  52. informaci:

    Nejsem mluvčím ZŽ, ale myslel to myslím ironicky. Víte, ona totiž blbost lidská je poměrně spravedlivá v tom, že postihuje poměrně rovnoměrně lidskou populaci, aniž by brala velký ohled na ohled na pohlaví, věk, či politickou orientaci. Proto tzv. skalní pravičáci, někdy se jim říká modří pionýři, jsou schopni zacházet až k absurditám a obhajovat jakoukoliv svobodu jakéhokoliv slova, včetně klamavé reklamy, nebo i jakékoliv druhy podnikání, včetně těch hodně pokleslých a stařenky a stařečky beze studu obírajících. Dostane-li se takový na nějaké vlivné místo, následky bývají občas i katastrofické.

    OdpovědětVymazat
  53. Už pomalu chápu, proč si insideři a outsideři na tomhle blogu někdy nerozumí.
    Insideři vědí a počítají s tím, že věci jsou jiné, než se zdají a že se nikdy neříká celá pravda.
    Ti z venku jsou přímější a myslí si, že jim okolní "svět" nelže. Že když oni říkají pravdu, tak všichni říkají pravdu.

    Ale vážení štamgasti: on ten "SVĚT" lže - a to strašně.

    OdpovědětVymazat
  54. A.C.Clarke, samozřejmě. A byla to vzducholoď, jejíž konstrukce se bortila, díky za připomenutí. Jsou to už desítky let, kdy jsem to četl.

    OdpovědětVymazat
  55. Nicméně: Tady snad nešlo o jaký samohyb vlastně šlo. Podstatní byli ti šimpanzi -> montéři -> otroci(?)
    [;>)

    OdpovědětVymazat
  56. Co to bylo za povídku s těmi opičáky na palubě? Ať se namáhám jak se namáhám, tak tohle jsem buď nečetl, nebo beznadějně zapomněl.

    OdpovědětVymazat
  57. Byla to jedna z povídek v souboru myslím od A.C.Clarka. Byla vyslána kosmická loď k prozkoumání složení Jupitera (jak se postupně fantazie, o kterých jsme četli v sci-fi literatuře a mysleli si, že se jejich uskutečnění nedožijeme, postupně realizují!). A protože byla potřebná lidská inteligence a ten člověk by přitom zahynul, tak byl (s jeho souhlasem) použit lidský mozek. Pocházel z pilota té obrovské vzducholodi, která havarovala. Byl to zřejmě nějaký zkušební let té vzducholodi - uvnitř konstrukce se nacházeli ti šimpanzí montéři. Snad se někdo, kdo to četl, rozpomene, v které sbírce povídek to hledat a prozradí nám název té povídky.

    OdpovědětVymazat
  58. Chvíli jsem kolem toho šmejdil, povídka by se měla jmenovat Setkání s medúzou (A Meeting with Medusa) a obsahuje jí například sbírka Devět miliard božích jmen, kterou bych měl mít doma, rozhodně si aspoň na povídku toho jména vzpomínám docela zřetelně. No, ale ověřím to až po návratu domů.

    OdpovědětVymazat
  59. Arthur C. Clarke: Setkání s medúzou, prvně v souboru The Wind from the Sun, Corgi Books, London, 1976. Česky společně s povídkami z The Nine Billion Names of God (z r. 1974) - ne všemi - ve Zprávě o třetí planetě, edice Kamarád, Práce, 1982. V spolehlivém převodu Z. Volného, s (pro mne strhujícími, pro většinu blbými) ilustracemi našeho předního grafika Stanislava Vajceho. Napsáno však podstatně dřív, vše vycházelo ovšem v časopisech (sci-fi, že) - Super Science, Astounding Science Fiction aj.
    Vankluje se (to je přechodník) na vratké sedačce, prošel jsem zadní řadu nejvyšší police jedné z knihoven (vyndav předtím řadu přední a uloživ ji na rádio pode mnou) a instinkt mne nezklamal. Mám u vás kafe.
    Teď až budu chvíli sedět s kafem se zas vydám poukládat to zpátky. Ale děkuju - jsou to objevy - neměl jsem ty kráásy přes třicet let v ruce.
    On tam má n a d š i m p a n z e .

    OdpovědětVymazat
  60. ...nadšimpanze? Jiní zase měli nadlidi a pochopitelně opak, i podlidi. Já osobně to Unter/Ober moc nemusím. Je to "sortýrování" a to je (podle Kocourovy Zjednodušené Teorie Světa [;>) začátkem všeho zlého. Čáry. Tlusté, tenké, pomyslné...

    OdpovědětVymazat
  61. Tady s vámi nesouhlasím. Existuje (i v našem právním řádu) ustanovení, že smlouvy, které jsou proti dobrému mravu, se považují automaticky za neplatné. Tohle by bohatě stačilo, pokud by fungovaly soudy, jak mají. V některých státech existuje explicitně neplatnost smluv, uzavřených v tísni, případně vlivem vydírání. Jsou i precedenty zákonů, podle nichž jsou nevymahatelné dluhy, učiněné v opilosti, nebo (od určité výše) dluhy z hazardní hry.
    Prostě civilizovaná společnost je civilizovaná mj. i tím, že se podobné pochybné praktiky nějak řeší (a to tak, že pro ně omezuje prostor na minimum). Jinak bychom mohli klidně nechat na tvůrčí činnosti i třeba dopravní pravidla s tím, že přežijí jen ti silnější a pohotovější.

    Ono by v zásadě stačilo jednoznačné ustanovení, že závazky vzniklé na podobných akcích jsou nevymáhatelné, nechat pár vykuků, aby si rozbili hubu a prodělali kalhoty, a celá tahle akce by skončila. To ovšem chce nějaké zlé fašisty, nacisty nebo podobnou svoloč, která by takovou legislativu dovedla do natolik explicitní podoby, že už by soudům nezbyl žádný prostor pro přiklonění se na stranu zločinců. A ustála etnický řev, obviňující navrhovatele této legislativy z rasismu.

    OdpovědětVymazat
  62. Pro Pergilla:
    Obávám se, že vykukové by měli i v těchto případech navrch. Jednak by rychle přešli na druhou stranu čáry a začali by řvát, že jakákoliv smlouva, např. na zakoupení auta na dluh (leasing) byla podepsána pod psychickým nátlakem, že neměli dost relevantních informací atd.
    Podívejte se jenom, co už "české hlavy" vymýšlejí za konstrukce, když dneškem(?) byl zrušen (neuvěřitelně pitomý) institut "osoby blízké" i v případě dopravních přestupků. Fair-play - to je jednání, které vykuk vyžaduje od jiných. Jen od jiných, sám se té slabosti dopouští snad jen pod namířenou zbraní.

    On ostatně "důchodec" na tu akci jede s tím, že něco získá "zadarmo". Aspoň oběd, byť mizerný a zaplní si den, jinak plný sledování TV. (To je, myslím, ten hlavní důvod, proč důchodci na takové akce jezdí. Jsou totálně zblblí - a možná za to může TV víc, než ten německý doktor od "A".)

    Opravdu nelze chránit nikoho před jeho vlastní blbostí. Tedy - chránit ano, uchránit ne. A tenhle způsob, kdy se jeden snaží nějak "přečůrat" druhého - to je, myslím, přírodní jev.

    Ze života: Docela známá (a dobrá) herečka, absolventka VŠ uměleckého směru se kdysi chtěla zapojit do hry "letadlo". A přišla se poradit. Chvíli jsem ji princip vysvětloval ústně, pak jsem vzal papírek A3 a kreslil, jak to funguje. Protiargument - ale jedna moje známá na tom před časem vydělala fůru peněz. Takže znovu papír a vysvětlovat, že záleží, na kterém levelu začínáme. Pak trochu násobení, abych jí vysvětlil že brzy nastane saturace v jakkoliv velké komunitě a pak už nikdo nemůže vydělat, protože bude současně na několika úrovních.
    No - zbytečnost. Vrazila do toho desetitisíce, zpátky dostala zanedbatelnou částku a odstěhovala se do Prahy. (Tedy bez souvislosti s utracenými penězi.) Po několika letech jsme se tam potkali - a začala mi líčit, že tehdy jenom měla strašnou smůlu. Kdyby neměla, tak teď by byla multimilionářkou.
    On blb obvykle nechápe princip. V tom je to celé. A je to neprůstřelné.
    A podle mě - tenhle problém s rasismem nemá nic společného.

    OdpovědětVymazat
  63. Cítím už roky, že tohle vidím naprosto jasně a jednoznačně jako ASP - stát musí udělat to, co velí vyšší princip mravní a fertyk. Ovšem pozor - v podstatě není ani třeba vytvářet nový zákon, i když nebude zbytečný - přece už teď lze dokázat, a víme to všichni, že se tam nutí k podpisu pod nátlakem, velice psychologicky promyšleným, studeně zlým a stupňovaným a natrénovaným. Sakra o čem je řeč? Jak to, že se neodvážíme prostě tyhle akce zakázat? Jako jiné země EU?
    A že se to opět bude vykládat a využívat nějak jinak - to už tak je. To nesmí být důvodem k rezignaci na tvorbu nových zákonů atd.

    OdpovědětVymazat
  64. Jakube, je to krásné, čisté a liberální:
    Jenže ve státě, kde se banální rozkrádačky soudí i 12 let...
    Tady se obvykle soudí podle litery zákonů - ne podle jejich smyslu.

    To je další z věcí, které mě iritují:
    Pokrytetví, hloupost a tupá spravedlnost.

    OdpovědětVymazat
  65. Pokud vím, tak onen zmiňovaný institut dodržování a porušování dobrých mravů je zakotven i v našem právním systému. Zpočátku se nevyužíval buď z neochoty či neumění ho užívat, což se ale posledních zhruba 5 let postupně obrací k lepšímu. Až se uvidím se známými od soudu, mohu se na to přeptat, jaká je poslední dobou zhruba bilance, ale znám případy, kdy to bylo využito a ten trend je vzestupný, jenže positivní zprávy nikoho nezajímají, to už přece víme ne? Ono v mnoha ohledech opravdu není až tak moc zapotřebí pořád něco měnit, nebo vytvářet nové, jako spíš správně, kvalifikovaně a se znalostí věci a hlavně s patřičným morálním a jiným zázemím, jen využívat to, co už tu je. Náš právní řád není ani zdaleka dokonalý, ale když se člověk dívá na paragrafová znění, tak se to v mnohém pdodobá tomu, co mají v Rakousku či Německu, jen to použití v praxi se dost liší a to pak nebude těmi zákony, ale tím lidem, co je uvádí v život. Mizerný personál, mizerné uvádění zákona do praxe, to se holt nedá nic dělat. No a jak říkal kdysi Mark Twain, tak nejochotnější pomocnou ruku najde člověk na konci svého ramene. Tak zrovna tak, by mnohým prospělo si uvědomit, že je nikdo nebude vozit po výletech zadarmo a ještě do nich rvát obědy, nebo jim dávat bezpracně a bez rizika vydělávat prachy, pakliže si toto uvědomí, bude se jim žít dobře, sice skromně a bez zázraků, ale v klidu a bez zbytečných šoků a následných dobrodružství. Jakmile začnou chytračit, řeknou si tak akorát o to, aby někdo zkusil přechytračit je. Ono není ani zdaleka od věci, znát své meze a to je obávám se ten největší kámen úrazu, že spousta lidí je o sobě lepšího mínění, nežli by doopravdy bylo na místě.

    OdpovědětVymazat
  66. Ač jsme se nedomluvili Draku, píšeme jinými slovy vlastně totéž.
    Jenže si myslím, že ten pocit nadřazenosti, pocit, že s tím druhým dokážu "vydrbat" je to něco, s čím sofistikovanější podvodníci najisto počítají.
    Do ústavu vede nejkratší cesta přes nákupní centrum Nová Karolina. Přístup lávkou přes čtyřproudou silnici a železniční trať. Procházím tam 2 - 4x denně. Na mostě "úřaduje" několik žebráků a žebraček (tenhle jev taky oficiálně téměř neexistuje). Každý má svou historku, kterou vykládá, když zdůvodňuje, proč byste mu měli dát přesně dvacet korun. Těch žebraček moc není, tedy jsou jen tři. Všechny jejich historky už znám (někdy je sepíšu. Nejsou totiž vůbec hloupé!) a "ony vědí, že já vím". Takže už se domlouváme jenom očima: "Dáš dneska?" A buď nepatrně zavrtím hlavou nebo zašátrám v pravé kapse, kde mám drobné. Když lehounce zavrtím, už nejsem obtěžován starou historkou. Vrhají se na někoho jiného. Nepokoušíme se prostě jeden druhého obelstít. A funguje to. Nabízeči levné elektřiny (plynu, TV, internetu, telefonu atd.) přesto, že mají krásné desky a jsou bezvadně oháknutí (a jezdí Suberbem) jsou hloupější. Jednomu z nich (je snad ještě vyšším než já, ale krásně mladý) už poněkolikáté říkám: Poznamenejte si už konečně do těch papírů, že byt č. 54 opravdu nemá zájem o změnu dodavatele elektřiny. Vždyť víte, že Vás vítám začátkem vašeho naučeného proslovu, tak přece musíte vědět, že tady nic neprodáte.
    Marnost nad marnost. Vrací se jak jojo. Moucha na okně.

    OdpovědětVymazat
  67. Asi spíš Superbem, že? Pardon.

    OdpovědětVymazat
  68. Super. Ale Suberb, to by bylo prezidentské vozítko: když by v něm kníže jel, bylo by to p o d e r b e m - a pasovalo by to jak... Srandičky, srandičky, na to tě užije! - říkaly/říkají mi dost bezútěšně má žena a potomci. No jiného tatínka mít nebudou, co nadělají.

    OdpovědětVymazat
  69. Pokud někdo odsuzuje jako chytráctví sežrat návnadu podvodníků aniž se dát ulovit, nechť se nejprve zamyslí nad tím, kolik platíme za vstup do téhle hospody a kolik platí hospodský nájemného: nic - všechno je to nějak nepřímo placeno z reklamy. A mezi podvodnou reklamou a mírnou nadsázkou je spojité kontinuum a protože nikdo nestanovil přijatelnou hranici, tak se objevuje reklama čím dál tím podvodnější a podvodnější a dokud nenarazí, tak bude nadále přitvrzovat. (Možná že než pracně hledat subjektivní míru přijatené "nadsázky" by bylo jednodušší striktně považovat za nepřijalné i takové ty reklamy kde z pračky vyndavají nažehlené košile; a pokud chce někdo smažit vajíčka na nepoškozené kapotě, nechť to natáčí za dozoru státního notáře nebo tak něco.) Ale zpět k těm prodejním akcím: pokud je inzerováno jídlo, dárek nebo zájezd zdarma, tak nevidím nic nemorálního v tom tam zajít, pokud vím, že jsem imunní. Nelze to zařazovat do stejné kategorie jako nákup zboží, o kterém si kupující myslí, že je tak levné pro to, že je kradené, nebo třeba ty známé maily od bankovního úředníka, abych se vydával za příbuzného nějakého zesnulého milionáře; tam se kořen na nezákonném jednání přímo na úkor třetí osoby chce podílet a tedy dobře mu tak. Ale návštěvou prodejní akce se sice v konečném důsledku vlastně na tom také přiživuji, ale bez ohledu na to, zda se jim podaří někoho oškubat, takže to jde z jejich nákladů a snižuje jim to zisk a pokud by se jim tam takových lidí dostavilo víc, tak by se jim to nevyplatilo a museli by s tím přestat. A mám dojem, že právě proto se začali zaměřovat na ty zájezdy, protože tam od prostého oblbování mohou přejít k vydírání. Aspoň už dlouho jsem ve schránce nenašel pozvánku na nějakou takovou akci konanou v okolí tak jako kdysi. Tenkrát si tam moji rodiče párkrát pro zajímavost zašli, zdarma se najedli a dostali nějakou celkem užitečnou drobnost jako sadu nářadí nebo kuchyňských nožů a tak podobně; přitom neviděli, že by někdo sprostě řval na lidi, kteří nechtějí nic koupit, jak se to prý děje dnes. Podle svědectví těch, kteří na podobné akce proniknou (přičemž osoba v produktivním věku musí nasadit výraz "Charly", aby ji pustili do sálu) to už překročilo hranici mezi "vysoce nemorální, leč právně nepostihnutelné" a terorizováním lidí, které něco takového v civilizované společnosti zastihne naprosto nepřipravené.

    OdpovědětVymazat
  70. ZŽ:

    To přirovnání dost sedí. Na druhou stranu, netoužím tak, jako hromady dalších, užívat kdeco za každou cenu a hlavně zadarmo. Jednak den není nekonečný a to je levně či zdarma, kolikrát za moc nestojí. když se ale pokouším dohodnout se s někým, že mu přispěji na provoz, ale ať mě neotravuje s reklamou, vyvolám obvykle cosi mezi zděšením a překvapením a otázkou, zda jsem při smyslech a způsobilý k právním úkonům.

    Jakubovi S. a StK:

    Mimochodem, to, co jezdí novými Superby a Prasáky (Passaty), to je zpravidla docela zvláštní kategorie bezohledných, až vyloženě zvlčilých hovádek a někomu takovému je marné říkat, aby neotravoval, protože to on nepochopí, není toho schopen, otravovat může někdo jeho, když někam přijde on, musí se každý posadit radostí na zadnici a zaznamenávat každé jeho drahocenné slovo, jako by to byla perla hozená sviním.

    Mimochodem, některé obce zakazují na svém území podomní prodej a možná, že by nebylo od věci požádat o to místní obecní úřad. Ono to věčné otravování opravdu leze na nervy a zbytečně to jednoho obírá soustředění se něco smysluplného a o čas.

    OdpovědětVymazat
  71. Jakube, nebýt těch srandiček, tak sedíme v křesle, civíme na bednu nebo do zdi a už jenom čekáme na to, kdy (nám) někdo zhasne. [;>)))

    OdpovědětVymazat
  72. ...nevidím nic nemorálního v tom tam zajít, pokud vím, že jsem imunní. píše Zdeněk Ž. Problém je v tom, že tohle si myslí kdekdo. Vzhledem ke své profesi vím (mám prakticky odzkoušeno) několik způsobů manipulace. A je to podobné jako při manipulaci kouzelnické: "...měl to v rukávu..." - typický předsudek. Kouzelník lehce naznačí, že "něco s rukávem" oči jsou upřeny na rukáv - a on klidně věc drží za svou rukou, tak, aby ji publikum nevidělo. A ten svědek z publika, který z boku vidí, jak se věci mají? Během produkce mlčí, aby nevypadal jako žalobníček a pak už najednou sedí na své lavici a už nemůže to co viděl, sdělit celému hledišti. Pokud to řekne jen sousedovi v hledišti, ten takovou "šeptandu" vyhodnotí tak, že svědek neviděl vlastně nic a teď se jenom dělá zajímavým.
    Nebo návnada, volavka, kterých jako první začali používat jugoslávští skořápkáři už kolem roku 1990. Slečna, která jako třetí vyhraje. A pak znova, jako pátá s podstatně větší sázkou. S vyhranými penězi odchází - k druhému stolku o pár set metrů dál, penízky tajně odevzdává "hlídači" v davu a opět sází. A opět vyhrává. Seděl jsem jednou v tehdejším "Mléčném baru" (nyní KFC) na Náměstí lidových milicí (nyní T. G. Masaryka) a přes výklad pozoroval "cvrkot" před výkladem. Jednoduchá, ale účinná manipulace.
    Atd. Je opravdu málo lidí, kteří žádné manipulaci nenaletí. Když je manipulace kvalitní, možná naletí všichni.
    Jenom mě zlobí, že je pořád tolik lidí, kteří se chytají stále dokola do stejné pastičky. To jsou ti moji "blahoslavení".

    OdpovědětVymazat
  73. Jinak si, STK, dovedu představit, že matka dvou dětí, kterou někdo systematicky obtěžuje, to nakonec "podepíše" jednoduše proto, aby měla pokoj od dalšího zdroje stresu.
    Zase, jsou země, kde je možné na podobné dealery zavolat policii a nechat je vyvést z domu.

    OdpovědětVymazat
  74. Tady jeden čas byl rozšířený podomní obchod všelijakého zboží, včetně encyklopedií. Jednou mi podobný "prodavač" encyklopedie přišel do domu a začal mi ji nabízet s tím, že mi nechá jeden exemplář k prohlédnutí. Když jsem svolila, požádal mne o skleničku vody. Musela jsem tedy jít do kuchyně a okamžitě ve mně vzniklo podezření, že mi chce něco ukrást. Vrátila jsem se tedy v letu a vidím, že mladík sepisuje nějaký formulář. Pak mi ho dal k podpisu, že jako potvrzuju, že mi nechává jeden svazek k prohlédnutí. Mrknu tedy na to a byla bych to už podepsala, když si všimnu, že docela dole je napsáno, že se zavazuju koupit celou encyklopedii. Spustila jsem tedy randál, že je to podvod, že nic podepisovat nebudu a mladík vyrazil z bytu jako střela.
    Mně se zas ulevilo, protože to byl důkaz, že mi mezitím nic nesebral.
    Teď to také přestalo, poté co začali tyhle podvodníky stíhat.
    Na tyhle léčky spíš nalétl manžel, kolikrát jsem musela podobné podvodníky vyhazovat, když si je dokonce přivedl z ulice do domu. Tam začínali úvodem, že znali jeho otce a prosili ho, aby něco koupil a tak jim pomohl v nouzi.

    OdpovědětVymazat
  75. To ASP:
    Já mám zase představu Luggera, namířeného kousek pod pupek dealera. A pomalu natahovat závěr, až to cvakne...

    A potom jen poslouchat, jak nedokáže vybírat zatáčky na schodišti a plácá se o stěny. Tuhle sekvenci zvuků slyšela moje žena a říká, že to byla krásná hudba. A to na toho zloděje nikdo ničím nemířil. Jenom se chlapec nepojistil zazvoněním a žena byla doma. Když vykopl bytové dveře, zaječela a (říká, že opravdu neví proč) vyskočila sounož do výšky s rukama před sebou jako při karate.
    ===
    Na vnější straně třetí a čtvrté zatáčky schodiště už byla na zdi zlodějova krev - asi z nosu. (Ale dalo se to provizorně zatřít Malbytem.) [;>))

    OdpovědětVymazat
  76. Tož o takto správném uvítání jsem ještě neslyšel. Hergot, na Severu si člověk musí dávat bacha, aby nezapomněl zazvonit. Ale možná bez vykopnutí dveří by se to setkání dalo přežít.
    Chodějí všelijaký, pořád a všude. Zdá se ale, že už to nemá takovou hustotu jako před pár lety ještě. M ě l o by to být nějak zákony vymezeno - omezeno, nemůžu si pomoct.

    OdpovědětVymazat
  77. Jakubovi S.:

    Ono to ale legislativou upravené je, obec má právo na svém území podomní nebo jiný druh obchodování zakázat. Jde jen o to, aby to občané po úředních a zastupitelích chtěli. Někteří občané se domáhají a některé obce to opravdu dělají. Určitě by ale neškodilo obecně posílit ochranu bydliště a domovní svobody například o možnost instalovat pasti, třeba i smrtelné, tak, aby konečně bylo legální rozličné parazity, sběrače kovů a další verbež buď přizabít, zmrzačit, nebo i zabít a nebylo s tím takového trápení, výdajů a vyřizování, to by pro začátek docela stačilo. Vleze-li někdo za práh aniž byl pozván a skončí špatně, nu, neměl tam lézt. Něco takhle jednoduchého a rozumného mi tu už dlouho a čím dál tím víc chybí.

    OdpovědětVymazat
  78. Nejen vám. A po naprostou většinu historie to tak prostě b y l o . Jdeš-li loupit, pustíš-li se do podvádění - musíš počítat se vším, ztrácíš tím okamžikem veškerá práva. Elementary. Osvědčené věky. Vlezli jsme aniž jsme si to uvědomili už do roku 1984 a pokluzené. Newspeak, válka je mír atd. atd. Po obkroužení všech svobod pro všechny, multikulti, absolutních práv bez povinností ap. jsem se po padesátce pomalu leč jistě začal vracet k dějinami osvědčené klasice. Howgh.

    OdpovědětVymazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)