Doplněný článek
Začíná doba, kdy nebudeme vědět, zda to, co vidíme je záznam reality (byť třeba tendenční, zkreslený nebo je to realita zcela vytvořená v počítači. Svět začíná být ve stejném stavu, jako když nám zprávy o dalekých zemích donášeli kupci, poslové a cestovatelé.
Dokážeme vytvořit téměř cokoliv. Zatím se to ještě dá s trochu štěstí (a pokud víme, na co koukat) většinou poznat. Ale za pět let? Realita bude jen to, co si můžeme ohmatat, olíznout a čichat. To, co nám přináší nejdůležitější smysly, zrak a sluch nemusí mít se skutečnost vůbec nic společného.
Začalo to doopravdy Jurským parkem, Pánem prstenů, pak Avatarem a pokračuje to Knihou džunglí. Filmy, většinou americké. Filmové triky se používaly už od samého počátku kinematografie. Ale nebyly tak dokonalé. O tom, jak se dá věrně nafalšovat nepohyblivá fotka vám mohu povídat. Se zvukem je to poněkud složitější, ale máme přece dobré imitátory, kteří nám namluví, co bude pro přesvědčení lidových mas potřeba. O zbytek se postará dobrý zvukař. Vkopírovat dobře namaskovaného herce do reálné situace taky už umíme - dokladem je Forest Gump - a od té doby navíc technika opět pokročila.
Zkopírovat nebo přímo vytvořit tvář třeba nějakého politika a rozpohybovat ji podle nahraného hlasu imitátora už taky umíme. Sice to chvíli tvá, ale výsledky jsou už naprosto použitelné. Takže se může stát (už se stalo), že v novém filmu bude hrát herec, který už dávno nežije. Horší je, že nám takový umělý přízrak může povídat o věcech, které se nikdy nestaly. A my nebudeme mít šanci to poznat.
Někdy ani není třeba tak sofistikovaných (a drahých) postupů. Obyvatelé Kotlitnky, kteří se dorozumívají tak složitým jazykem se spoustou různě zabarvených synonym totiž umí skvěle dabovat. Dabérské umění Čechů je známé po celém světě. Naučit imitátora, aby se trefil s textem, který vyhovuje záměrům manipulátorů do reálného záběru známého člověka je neskonale nejjednodušší způsob, jak zfalšovat třeba nějaké prohlášeni, rozhovor.
Pak už jen malé retuše, prostřihy, kde se pohyb rtů neshoduje s tím, co slyšíme - spousta lidí je na tyhle chyby vlivem nynějšího "rychlodabingu" dokonce velmi necitlivá - přidat hluk pozadí a on ten "důležitý člověk" najednou říká, co jsme mu napsali a ne to, co řekl doopravdy.
Ale přece jen to zatím poznat ještě někdy jde: Díval jsem se dneska (8/12/2018) na přímé, nekomentované přenosy z pařížských nepokojů "žlutých vest". Tam, pokud se nestříhá s latencí (s časovým zpožděním, které umožňuje cenzorovi do 30" zastavit vysílání, protože tak vlastně slyší/vidí něco podle něj závadného a vysílá se to až po té půlminutě) a nikdo nic nekomentuje je ovlivnění diváka minimální.
Postupy jsou vždy stejné Jeden si vzpomene, jak to dělávali naší příslušníci pořádkových sil. Policajti se snaží demonstranty rozdělit na skupiny a rozehnat. Sami se drží v houfu, jinak by mohli přijít třeba o výstroj a výzbroj a navíc dostat na budku. Nápadně to připomíná římské falangy.
Občas spoza hradby těžkooděnců vyrazí úderka "méně-těžkooděnců" a uloví osamělého demonstranta, který si nedával pozor a nebyl ve stádu a zatáhnou ho za kordon, kde ho trochu zmlátí a dají mu pouta.
Demonstranti jsou zasypáváni slznými granáty - ale už jsou poučení, mají silné rukavice a hořící dýmovnice sbírají ze země a házejí zpátky za policejní kordon. Tam to nedělá až tak velkou škodu - všichni policajti mají těsnící brýle, takže moc nepláčou. Pravda - dost demonstrantů má brýle taky...
Pozoroval jsem tam scénku, jak na dlažbě leží dva lidé, přikrytí francouzskými vlajkami a žlutými vestami. Kolem je kruh demonstrujících a novinářů, kteří si to fotí. Připadlo mi to jako divadýlko, protože nikdo nevolal ani sanitku, ani pohřební službu. Pak už záběry na tuhle scénu nebyly. "Mrtvý student Martin Šmíd" v roce 1989 bylo asi stejné představení. Žádní mrtví hlášeni nebyli.
Zajímavá fakta z ČTK:
Ještě jedna věc - minulý týden byli mezi demonstranty i ženy a starší lidé. Dnes už skoro všichni byli chlapi mezi 20-50 lety. Tedy rvačky se předpokládají. Celé dopoledne nic nehořelo, až k večeru, kdy se už hlavní masa "žlutých vest" rozcházela se objevili vandalové. Hořela auta, rozbíjely se obchody. Poslední obrázky ukazují poklidně diskutující policajty a "žluté vesty" poblíž Vítězného oblouku. Selanka.)
Ale zpátky k tématu virtuální reality: Ty předělávané "animáky"nebo jiné filmečky mají jinou vadu. Dokážeme sice nakreslit věrohodně vypadajícího tyranosaura, medvěda Balúa i tygra Šerchána, ba i Mauglího, ale nedokážeme vymyslet nové příběhy. A na nových příbězích by měla stát propaganda a manipulace. Pokud se opakují staré historky ať už budou jakkoliv dokonale vybaveny obrazem i zvukem, nebudou asi příliš účinné.
Pak už jen malé retuše, prostřihy, kde se pohyb rtů neshoduje s tím, co slyšíme - spousta lidí je na tyhle chyby vlivem nynějšího "rychlodabingu" dokonce velmi necitlivá - přidat hluk pozadí a on ten "důležitý člověk" najednou říká, co jsme mu napsali a ne to, co řekl doopravdy.
Ale přece jen to zatím poznat ještě někdy jde: Díval jsem se dneska (8/12/2018) na přímé, nekomentované přenosy z pařížských nepokojů "žlutých vest". Tam, pokud se nestříhá s latencí (s časovým zpožděním, které umožňuje cenzorovi do 30" zastavit vysílání, protože tak vlastně slyší/vidí něco podle něj závadného a vysílá se to až po té půlminutě) a nikdo nic nekomentuje je ovlivnění diváka minimální.
Postupy jsou vždy stejné Jeden si vzpomene, jak to dělávali naší příslušníci pořádkových sil. Policajti se snaží demonstranty rozdělit na skupiny a rozehnat. Sami se drží v houfu, jinak by mohli přijít třeba o výstroj a výzbroj a navíc dostat na budku. Nápadně to připomíná římské falangy.
Občas spoza hradby těžkooděnců vyrazí úderka "méně-těžkooděnců" a uloví osamělého demonstranta, který si nedával pozor a nebyl ve stádu a zatáhnou ho za kordon, kde ho trochu zmlátí a dají mu pouta.
Demonstranti jsou zasypáváni slznými granáty - ale už jsou poučení, mají silné rukavice a hořící dýmovnice sbírají ze země a házejí zpátky za policejní kordon. Tam to nedělá až tak velkou škodu - všichni policajti mají těsnící brýle, takže moc nepláčou. Pravda - dost demonstrantů má brýle taky...
Pozoroval jsem tam scénku, jak na dlažbě leží dva lidé, přikrytí francouzskými vlajkami a žlutými vestami. Kolem je kruh demonstrujících a novinářů, kteří si to fotí. Připadlo mi to jako divadýlko, protože nikdo nevolal ani sanitku, ani pohřební službu. Pak už záběry na tuhle scénu nebyly. "Mrtvý student Martin Šmíd" v roce 1989 bylo asi stejné představení. Žádní mrtví hlášeni nebyli.
Zajímavá fakta z ČTK:
- Ve Francii bylo údajně 125 000 demonstrantů. 1 358 jich zatkli, t.j. 1,1%.
- Akce se zúčastnilo 89 000 policistů. Na každých 10 demonstrantů tedy připadlo sedm policistů.
- Bylo 148 zraněných protestujících a 17 policistů.
- Zatýkání bylo provedeno preventivně už brzy ráno - francouzská policie pozorně sledovala Facebook a Tweeter a kdo tam přislíbil účast, měl patrně o prů*er postaráno. (Vždycky jsem říkal, že být na Facebooku je sebevražedná činnost.)
Ještě jedna věc - minulý týden byli mezi demonstranty i ženy a starší lidé. Dnes už skoro všichni byli chlapi mezi 20-50 lety. Tedy rvačky se předpokládají. Celé dopoledne nic nehořelo, až k večeru, kdy se už hlavní masa "žlutých vest" rozcházela se objevili vandalové. Hořela auta, rozbíjely se obchody. Poslední obrázky ukazují poklidně diskutující policajty a "žluté vesty" poblíž Vítězného oblouku. Selanka.)
Ale zpátky k tématu virtuální reality: Ty předělávané "animáky"nebo jiné filmečky mají jinou vadu. Dokážeme sice nakreslit věrohodně vypadajícího tyranosaura, medvěda Balúa i tygra Šerchána, ba i Mauglího, ale nedokážeme vymyslet nové příběhy. A na nových příbězích by měla stát propaganda a manipulace. Pokud se opakují staré historky ať už budou jakkoliv dokonale vybaveny obrazem i zvukem, nebudou asi příliš účinné.
I když na druhé straně možná ano: literární badatelé zjistili, že schémat, podle kterých se tvoří dramata i komedie není zase tolik. Je to jen několik desítek "pohádek", které po změně "atributů" to jest kostýmů a rekvizit, po změně stylu řeči a frekventovaných slov stávají těmi, které čteme, posloucháme nebo se na ně díváme stále dokola. Nové věci, nové příběhy nám nějak moc "nevoní". Jsou nám cizí, nevěříme jim. I malé děti mají raději pohádky, které už znají. Kde ví, co bude následovat. A věří, že nakonec přijde princ (nebo Hloupý Honza) a princeznu před sežráním zachrání. Kdo jednou zkusil tuhle nebo jinou pohádku vyprávět s jiným koncem, se patrně u svého potomka se zlou potázal.
Staré příběhy jsou dnes vystaveny ostrozraku nových pseudovědátorů. Kritizují pohádky a dokonce i historické skutečnosti a snaží se v nich nalézat dnešní pseudo témata. Jules Verne byl rasista, protože sluha inženýra Mereého, Matakit je popisován jako černý prosťáček - nehledě na to, že obyvatele Afriky, divochy, nepopisuje dostatečně přívětivě.
J.R.R. Tolkien prý v postavách Trpaslíků zpodobnil Židy, lačnící po bohatství. Postavy skřetů jsou zase jen negativní, ploché. A to ještě nevím, co smýšlejí o Zlobrech nebo drakovi Šmakovi. Dodávám za sebe, že se v celé románové tetralogii vyskytuje pramálo žen, takže i genderové bojovnice by si přišly na své. Proč tam nejsou třeba Hobitky, nebo Trpaslice že? Jak se vůbec ty jednotlivé národy Středozemě množí, když ženy najdeme leda tak mezi Elfy. A ani tam nenajdete žádná "Elfátka", protože Elfové "trpí" dlouhověkostí a tak děti asi nepotřebují.
Snaha moderních hyperkorektníků zamontovat do všeho jejich podivné názory by byly k smíchu, kdyby nebyly tak nebezpečné. Snažíme se přepisovat nejen pohádky, ale i klasické romány a brzy už i dějiny. V Norsku se prý ve školách nebude učit o hrůzách druhé světové války a holokaustu. Chápal bych takový postup třeba v Nigerii nebo na Bali - tam jsou evropské dějiny poněkud odtažitou záležitostí. Ale v Norsku?
Někdy je to sice jen provokace, jindy to ale moderní literární "vědci" myslí vážně.
Neboli - jako by na tom nějak záleželo. Jsme zvědav, kdy někoho napadne, že Jago je negativní postava a běloch a prohodí role tak, aby Desdemona, oběť jeho intrik byla černoška. Protože podvedený žárlivý Othello je sice černoch - ale to nestačí. Že se to při inscenaci opery v dnešním propojeném operním světě může stát je klidně možné. A nikdo se nad tím nebude pozastavovat. Ale vyvozovat z toho starého (prý skutečného) příběhu nějaké dnešní konsekvence je docela zrůdné.
Nebo biblická postava Adam. Proč by by to nemohl být černoch? I když Adam byl první člověk na Zemi kde tedy jiné "rasy" neexistovaly. Nakonec, podle paleontologických výzkumů byla pramáti celého lidstva, pojmenovaná Lucy, původem z Afriky. Tedy snad mohla být "černoška" - i když k rozdělení lidí podle ras ještě pěkných pár miliónů let nedošlo. Snažíme se dokazovat, kdo kdy byl černoch, kdo Asiat nebo Hispánec. A přitom všichni jsme potomky nějaké africké opice.
Nebo že by Adam mohl být gay? Pak dostává Had a Jablko ze Stromu poznání zcela nové významy. Rovněž vyhnání Adama a Evy z Ráje. A co vlastně byl Archanděl Gabriel? Jaký byl jeho genderový "pocit". Aha?
Ovšem - nezapomínejme na Eskymáky! A na Aztéky.
==================================
Předělávání historie podle momentálních potřeb politiky nakonec dokonale popsal Orwell ve svém románu "1984". Myslím, že by si ho měli tito novo-vědci občas přečíst, aby nepsali tak strašné pitomosti. Protože praktická realizace onoho SF románu se k nám nebezpečně blíží. Stačí, když nebudeme znát svou historii - pokud možno realistickou. Ano, "Dějiny píší vítězové", to nakonec my starší známe. Ale mladí o nedávné historii vědí často méně, než my o starém Řecku nebo Egyptě. A tak se bez obav ba dokonce s nadšením vydávají do světa románu "1984".
Mezi mé oblíbence patří SF, která vytváří fiktivní alternativní historii. Jak by svět vypadal, kdyby se Němcům během druhé světové vlky povedlo včas vyrobit funkční atomovou bombu? Nebo -. kdyby se to nepovedlo USA, ale SSSR ano? Myslím si, že v té kategorii "co by kdyby" budeme muset uvažovat mnohem častěji. Protože informace, které dostáváme si nemáme jak ověřit a velmi často si naprosto odporují.
===============
Appendix:
Dostal se ke mně tenhle záznam. Je to upozornění, že "země třetího světa", jak se jim říkalo, nejsou zrovna v rovnoprávném postavení s velmocenskou politikou Západu.Ovšem když tenhle projev shlédla moje žena tak poznamenala, že je to do značné míry jejich vlastní vina. Oni si zvolili do čela prodejné děvky, které prodávají bohatství svých vlastních zemí a prospěch z toho má jenom tenká vrstva "věrchušky". Místo aby něco udělali, tak si stěžují na nepříznivý osud. U nás se pokouší naše věrchuška o totéž - viz případ "lihtium". Otázka zní - lze se postavit vládě, když "lid" nemá dost informací?
Kde že je ta manipulace? Ta dáma rozhodně není vytvořena elektronicky a ani ji do úst nevložili jiný text. Jenže její projev je velmi kultivovaný, napsaný někým, kdo takové projevy umí psát. Dáma je docela možná herečka. Příjemný hlas, dokonalá dikce a temporytmus projevu, pauzy na správných místech. A dodatečně vestřížené obrázky pro méně chápavé. (Zvuk se v těch momentech zastaví.) Ale nevíme přesně, co to bylo za shromáždění. Také netuším, proč je k záznamu na YT tak těžký přístup a proč mi dělalo velké potíže záznam stáhnout. Možná by to věděl Velký Bratr Google?
Problém u většiny manipulací je ten, že neznáme jejich okolnosti a taky jejich důvod. Ale nedovedu si představit, že by tenhle projev odvysílala naše státní televize.
Mallence Bart Williams o systematickém vykořisťovaní Afriky Západem
Kdo je vlastně TED?
Na závěr citace z nejnovější zprávy BIS:
"Drtivá většina dezinformačních webů je přitom dílem českých občanů, kteří nepodporují ruské entity, ale jsou přesvědčeni o škodlivosti NATO, EU či USA. Aktivisté využívají svá občanská práva a svobody a šíří to, čemu věří,“ uvádí BIS.
To, co leze směrem ven ze současného Německa, Francie, VB, Švédska, Norska a některých dalších, je velice na jedné straně neskutečně totalitní a vlády chtivé a na té druhé to naprosto ignoruje realitu, protože se to v průměru nezmůže ani na inteligenci cvičeného orangutana. Dokonale to jen umí sešněrovávat předpisy a censurou a korumpovat granty a dotacemi. Nezastaví-li se to včas, bude zle.
OdpovědětVymazatTak POZOR! "se to v průměru nezmůže ani na inteligenci cvičeného orangutana." To platí pouze tam,kdo a kde nemají zažitou totalitu, tzn. na západě. Setkal jste se s někým mladým ze západu? Jediné čeho mají neskutečně dost je nebetyčné sebevědomí. O kritickém myšlení se nedá vůbec hovořit, stádnost a slepá důvěra v umně vytvořené modly bije do očí. Nutno dodat, blbosti se s časem začíná dařit i u nás.
OdpovědětVymazat4p
Setkal. Bylo to děsivé, pro mě.
VymazatHraběcí rady,NORSKO: Za všechno můžou ti hrozní Češi!
OdpovědětVymazatAutor: I. Štípek Datum: 10.12.2018 0:54 N.P.
naduté povýšenectví, přehlíživost, domýšlivá sebestřednost, nekonečné patronizování. Čím hlouběji na dno padá bývalý Západ, tím víc má zato, že nás, země na Východ od něj, musí pořád laskavě poučovat, co je správné, protože to my jsme ti zaostalí. Smutné, ale musíme s tím počítat - je to vidět na téhle hloupé slípce, která tady žila a stejně nic nepochopila.
Já dodám, ukázka!
4p
Ono je to se sebevědomím mladých tak nějak digitálně i u nás. Buď jsou to mistři světa a přilehlého vesmíru nebo niemandi, ´kteří "stejně nic nedokážou". Ty první je nejlepší nechat se řízeně "spálit", tak aby nenadělali moc škody okolí ani sobě a pak je povytáhnout z beznaděje, že přece jen něco málo dokáží. Takový ten "baťovský" optimismus, že když se budu denně snažit, tak budu popoolézat výš moc vidět není.
VymazatDruhá fáze je si včas uvědomit, kde je poslední příčel žebříku, po kterém stoupám výš. Když to zapomenu kontrolovat, šlápnu do prázdna a padnu někdy až na hubu. Znát svou velikost říkám já. Ale i to je třeba se naučit systémem pokus-omyl.
Nějak si nevybavuji, jak jsme na tom byli my, když jsme byli mladí. Ale, pravda, byla jiná doba, kdy bylo snad nejsnadnější starat se o sebe a nanejvýš o svou rodinu. Kdo se díval dál a výš, byl takový malý vizionář.
Ad stádnost:
VymazatByla, je a bude a nedá se s tím nic dělat. Mladí hledají své vzory. Místo aby je hledali u rodičů nebo učitelů, nacházej je mezi svými vrstevníky (to je daň za snadné komunikační audiovizuální propojení světa). Viz selfíčka z Osvětimi.
Oni to nemyslí zle. Oni totiž nemyslí vůbec.* Na druhé straně zapalují svíčičky a dávají medvídky na místo jakékoliv smrti. Obojí je jen nápodoba.
*/ Poznámka: Velmi dobře se mi vždy spolupracovalo a spolupracuje s židy a mám toho opravdu málo, co bych mohl tomuhle přístupu (židovství) ke světu vytknout. (Nemyslím tím ortodoxní židy. Ortodoxnost je úchylka kdykoliv.) Jedna věc se mi ale na nich nelíbí - křik, že "bijou židy" ještě dřív, než někdo zvedne klacek. Ale asi mají situaci před pogromem zažitou víc, než my ostatní. Vlastně stejný princip, podle kterého my poznáváme "západní odchylky" od přirozeného vývoje věcí.
Víme prostě své.
Nic proti vzorům, proč si ale vybírají za vzor takové dementy?
VymazatProč si ale vybírají za vzor takové dementy? Svůj k svému.
VymazatRozložení intelektu v populaci je plusmínus stejné jako před desetiletími, staletími. Že to podle vnějších a formálních znaků vypadá, že inteligentních relativně přibylo? Jen podle vnějších a formálních znaků. Kabáty, masky, intelektové protézy, snižování laťky. Tak jako oněch nepřibylo, neubylo hlupáků. Jen v důsledku technologických protéz, které nevymysleli, nevyrobili, a mnohdy ani rozumně nedokáží využívat, mají větší akční radius. Opice zmáčkne tlačítko, dostane banán. Zmáčkne jiné tlačítko, cosi zabije jinou opici.
Potěšilo mě, že ještě někdo má stejně dekadentní způsob uvažování.
VymazatObuvníku, mně to čím dál tím víc připadá, že žijeme v době nebývale úspěšné a čím dál tím úspěšnější vzpoury blbů. To, že se jim podařilo dostat se k diplomům neznamená, že přestali být blbí, jen mají v ruce kus papíru, kterým se ohánějí kolem sebe.
VymazatKocoure, ortodoxnost...Stačí nenechat se vyprovokovat k nahrávce na smeč. To je překvapí, protože jiný scénář nemají.
Vymazat