Majitelé soukromých pražských divadel vyzvali k rezignaci ministra kultury Lubomíra Zaorálka (ČSSD). Vadí jim, že z částky 1,07 miliardy korun, kterou schválila ve čtvrtek vláda na záchranu kultury, nepůjde nic do sektoru, který nepobírá dotace.
Lichtenberg ve své výzvě tvrdí, že tímto krokem Zaorálek zajišťuje úplnou likvidaci toho segmentu kultury, který nepobírá dotace. „Zničíte mnoho divadel, festivalů, uměleckých agentur, pořadatelů, producentů a hlavně desítky tisíc herců, zpěváků a všech dalších profesí, které jsou na tyto subjekty navázány,“ stojí ve výzvě.
„Vy jen nebývalým způsobem doslova rozhazujete veřejně prostředky mezi již beztak nabobtnalé instituce a mezi své projekční oblíbence. Proto, prosím, okamžitě odstupte, ať se někdo může pokusit napravit škody, které jste napáchal,“ napsal Lichtenberg.
Ano, je to tak. Česko má nejhustší divadelní síť v Evropě a a nejspíš i na světě. Kdysi ochotnická seskupení se zprofesionalizovala a začala vybírat vstupné. Za "umělecké počiny" se vydávají rozličné aktivity - revue, šantány, taneční skupiny atd. Nejsem si jist, ale prý i tanec u tyče a striptýz je umění. Inu - je. I to se musí umět.
Za dobrých časů budiž. Když najdou své publikum a uživí je to, nikdo nemůže říct ani popel. Jenže teď nenastane dobrá doba, většina lidí bude chudší, místo návštěvy luxusního baru s programem třeba upřednostní splacení hypotéky nebo i to přízemní "žrádlo". Kdy se otevřou hranice a v Praze se objeví obvyklá zahraniční klientela takovýchto uměleckých produkcí nikdo nedokáže předopovědět. A naši dobře situovaní? Prý budou ukládat peníze do zlata. Nevím, četl jsem.
Podporovat všechny prostě nelze - není dost peněz. Zdravotnictví, nezaměstnaní, malé firmy, které vyrábějí něco užitečného. Ale také tetovací salóny, kadeřnictví, estetická chirurgie. Lichtenbergova poznámka o "nabobntnalých institucích" je sice k věci, ale je platná také jenom za "dobrých časů".
Pozoruji to už léta na vlastní oči, do našeho Ústavu byla za tu doby přijata spousta úředníků: asistentů, referentů, redaktorů a jiných, kteří něco údajně vytvářejí. Vidět to ale není, ani zvenku, ani zevnitř. Umělecké soubory se v posledních letech rozšiřovaly o vzácné a tedy dobře placené hosty ze zahraničí, v baletu aby člověk české jméno hledal v poledne s lucernou. Prostě začali jsme být "světoví". Takže v tomto ohledu se budou muset i profesonální, "národní" instituce asi taky dost uskrovnit.
Jedna taková redukce už proběhla po roce 1990, lidé si museli najít jiná zaměstnání. Jeden dobrý baryton teď např. jezdí se záchrankou - a lidé ho mají rádi, protože je vstřícný, příjemný - a navíc dobře řídí. Je spokojený, našel svůj smysl života. A není sám. Sólista baletu jako řidič tramvaje - a tak dále. Nezahynuli, uchytili se. (Mezi námi - platy jsou to docela srovnatelné. Aspoň tady, ve východní gubernii.)
Ale k těm steskům pana Lichtberga. Vypadá to, že u těchto menších provozovatelů umění nastane "probírka mlází", kdy se nechají růst jen ti nejnadějnější, nejživotaschopnější. Ti ostatní se budou muset začít živit jinak. I když půjdou "na pracák", tak místa, která by si přáli, už prostě nebudou existovat. Ostatně jsem se dočetl, že známí a dobře placení hollywoodští herci, když nejsou momentálně obsazení do nějakého nového filmu si taky nacházejí občanská zaměstnání. Číšníci, tesaři, taxikáři, učitelé. A jsou to lidé, u kterých bych předpokládal, že si z předchozích rolí něco našetřili a mohli by tak sedět ve svých vilách a čekat na štěstí při castingu na nový film. Jenže, co když taková přiležitost nepřide? Nebo nepřijde včas?
Takže i pražští i mimopražští umělci "na volné noze" asi budou muset pokořit svou pýchu a vzít zavděk tím, co se jim naskytne. Nebo se stát bezďáky. Jsou-li jako herci, zpěváci, tanečníci, režisíéři, výtvarníci atd. opravdu dobří, určitě uspějí v některém konkurzu, které budou organizovat právě ty jimi nenáviděné "nabobtnalé instituce". Holt bude menší nabídka zábavy a menší chuť za zábavu utrácet.. Ale nemyslím, že by kultura jako taková příliš poklesla. Spíše se vytříbí, zůstanou ti nejschopnější.
Pan Lichtenberg nedostal love - a tak křičí v domnění,
že si něco navíc vyřve. Uvidíme.
===========
že si něco navíc vyřve. Uvidíme.
===========
Malá poznámka:
Dopoledne mě poněkud znechutila jedna informace. Podíval jsem se na to trochu podrobněji a zjistil, že je to vlastně reklama na roušky, zaměřená na určitou klientelu. A navíc to vypadá, že na obrázek byl použit Photoshop. Je lhostejné, jestli je ta slečna skutečná nebo je to účet vytvořený jen jako reklama. Podstatné je, že takhle se šíří nenávist. Nenávist jako obchodní metoda. Abych si trochu ulevil, použil jsem také Photpshop. Jen tak, protože se to evidentně smí.
Za mne souhlas, ale, i když má kočka x životů, bude kamenována.Upozornit na nabubřelé ego "kultury" hodné obdivu.
OdpovědětVymazat4p