Prohledat tento blog

neděle 24. srpna 2014

Dobrá smrt, eutanazie




Policisté obvinili někdejší sestru z Lužické nemocnice v Rumburku kvůli úmrtí pacientky z vraždy. Sestra údajně pacientce pomohla zemřít tak, že jí podala lék, který ji usmrtil. 
Za vraždu jí hrozí až osmnáctileté vězení.



Podezření, že zabila více lidí se však podle šetření nemocnice nepotvrdilo...


Názory na eutanazii jsou různé. V tomhle videu jsou oba směry úvah prezentovány dostatečně a domnívám se, že i dostatečně odborně. Měl bych tady říct, že jsem byl blízko několika umírajících - jedním z nich byla i moje maminka. Před očima mi umírala  ale i moje kolegyně, která onemocněla ALS.  A sousedka v domě, kde jsem bydlel. Blízko smrti jsem už tedy byl několikrát, není to nic pěkného ani povznášejícího - ale je to vlastně přirozený jev. Konec života, který někdy začal, určitou dobu trval a nutně musí i skončit. Nic není nekonečného - ani ten vesmír jak se donedávna tvrdívalo. Ani v čase, ani v prostoru. Poslanci parlamentu jsou však většinou proti   uzákonění eutanazie. Že jsou proti lékaři, to docela chápu. Před smrtí se dá na takového "pacienta" napsat spousta léků a zákroků, kteréžto skutečnosti už  nejdou po jeho smrti zpochybnit.

   Ano, jsem zlý. Ale vím, jak se chovají někteří zvěrolékaři. Snaží se vyléčit i zvířátko, které nemá žádnou šanci. A majitel bude platit a zvíře trpět - dokud to příroda nevezme do svých rukou a neskončí to. Kdyby se pejsek "uspal", o tenhle příjem by přišli. Tak dávají naději i tam, kde žádná není. Protože čekání na zázrak, který nepřijde je pro ně dost dobře honorovaná činnost. Zdaleka si nejsem jist, že humánní medicína vychází z naprosto jiných premis. Lékaři se dnes snaží vydělat peníze - na nějakou charitu není vhodná doba.

   Ne všichni. Ale jsou takoví, nejsou to jen výjimky. Vzpomínám na akci "Děkujeme, odcházíme!" Na operačním sále jsem byl vzhůru, když se o tomhle problému spolu bavili dva mladí lékaři. Perfektně mi přitom zavedli stenty a já šel třetí den po infarktu pěšky domů. Výborní profesionálové ve svobodném světě - leč žádná dobročinnost - chtějí dostat dobře zaplaceno. Stejně jako "na západě" aniž by zohlednili rozdíly v průměrné mzdě. 

   Budiž - ale je s tím třeba počítat. Když někdo takový názor o (zvěro)lékařích vysloví, vrhne se na něj zuřivá smečka - ani ne tak lékařů, jako lékařských odborářů a novinářů - protože mediální obraz lékaře je, že zachraňuje životy, že je k tomu povolán, nehledí na námahu, pracuje bez ohledu na benefity. Což je pochopitelně obraz falešný. Ocenění práce je důležité pro všechny, entuziasmus se už nenosí. I když - lékařů, kteří chtějí prvoplánově léčit a to ostatní je až na dalších místech jejich seznamu je taky hodně. Všichni doktoři, které znám, kteří jsou mými přáteli.





   Druhou skupinou, která eutanazii principiálně odmítá jsou věřící se svým oblíbeným sloganem "Život nám dal Bůh a jen ten má právo náš život ukončit." Což je další falešný argument. Při asistovaném oplodnění, při záchraně předčasně narozených děti, pomoci porodníka při komplikovaných porodech to není Bůh, kdo určuje, zda se život "uchytí" či dokonce zda vůbec vznikne. S touhle logikou jsou lékaři vlastně lidé, kteří sabotují činnost onoho hypotetického Boha. Eutanazie je ovšem akt milosrdenství, nikoliv náhrada Boží vůle. Bůh není milosrdný - podívejte se do dějepisu nebo na televizní noviny. A Bohů je spousta - i když těch hodně slavných je jen pár. A kvůli různosti Bohů se vedou ty nejkrvavější války. Třeba šíité a sunnité,  kteří se toho času vzájemně vybíjejí v Iráku a v Sýrii. A to mají oba jako šéfa stejného Alláha.

   Na videu v odkazu nahoře vystupuje lékař, jenž argumentuje tím, že na smrt nemocní jsou jeden den přesvědčeni, že by raději umřeli a druhý den už zase lpí na životě. Otázkou je, zda jim ono "lpění" bude něco platné. A jestli si třetí de opět nebudou přát nebýt na živu. Helena Langšádlová (TOP 09)  upozorňuje na neblahé zkušenosti z období nacismu a dnešní Belgie. "V současné době v Belgii o eutanazii žádají lidé s depresí či po nepovedených plastických operacích," varuje. Pokud někdo staví svůj život jn na tom, jak vypadá nebo trpí těžkými depresemi, které lékaři neumějí vyléčit je nanejvýš pravděpodobné, že svůj život ukončí tak jako tak sebevraždou. Protože málokdo má dostatečnou kvalifikaci k účinné a bezbolestné sebevraždě, jsou to případy krvavé (vlak, nuselský most) nebo dokonce ohrožující i životy ostatních lidí, kteří s problémem nejsou nijak spojeni - třeba když se někdo rozhodne skončit svůj život srážkou s protijedoucím autem případně vyhozením celého domu do povětří, když si "pustí plyn". (Což už většinou neskončí otravou, stávající svítiplyn je méně jedovatý, ale právě neočekávanou explozí.) 

   Kolem eutanazie se místo seriózní diskuze opět rozbíhá trapné politikaření. Pár ukázek: 

"Lidský život je posvátný a takto bychom k němu měli přistupovat a koneckonců je to i v programovém prohlášení vlády," uvedl ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček. Domnívá se spíš, že české zdravotnictví má velký dluh v paliativní péči, to znamená péči poskytované pacientovi, který trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém stadiu. Více by se podle něj měly podporovat hospice a podobná zařízení. Tam podle Němečka pacienti nevolají po eutanazii. 
To je ovšem nepravda. Pan ministr asi nikoho blízkého s nevyléčitelnou nemocí nemusel opatrovat a doprovázet jej k jeho konci. Starali jsme se se ženou o naši kolegyni, která pozvolna umírala na ALS. A to je smrt bezbolestná, člověk pozvolna ztrácí vládu na tělem. Začíná nenápadně, zhoršenou mluvou. Pak už nejde mluvit vůbec, musíte se domlouvat písemně.  Pak už přestávají fungovat ruce, nohy, už nejde ani zdvihnout hlavu, pacient leží a čeká na smrt, která obvykle přichází ve spánku zástavou dýchání. Tohle všechno nemocnému řeknou, jakmile je diagnóza potvrzená. S tím, že léčba neexistuje a málokdo přežije víc než půl roku. 
   Takže vím, že od určitého okamžiku Ilonka (tak se naše kolegyně jmenovala) toužila po smrti. Nebyla šance, nebyl důvod to prodlužovat. Se všemi, kteří si na ni "udělali čas" (moc jich nebylo) si už napsala, co jim ještě chtěla sdělit a pak už jen koukala na fotky, které jsem ji nahrál do televizoru, po hubeném obličejíčku se jí koulely tichounce slzy, občas se dusila hleny a přestože už pak nemohla nic napsat, domluvila se s ošetřovateli v hospicu (rodina jaksi neměla čas se o maminku a manželku starat 24 hodin denně), že si nepřeje, aby ji v případě její smrti nějak oživovali. To bylo maximum, které směli pro člověka, který už byl duchem na druhé straně řeky, udělat. Chodívali jsme za ní střídavě se ženou každý den, někdy se v hospicu objevil i někdo z rodiny a všichni jsme čekali, až se ji podaří umřít. A to přitom opravdu netrpěla žádnými bolestmi. A ještě něco: její plat (invalidní důchod) nestačil ani na třetinu toho, co ta "paliativní péče" v hospicu stojí. Co by dělala, kdyby neměla přátele, nevím.

   Druhá příhoda je pro mě ještě o něco smutnější. To mi umírala maminka na rakovinu. Mamka byla vždy bojovnice a tak, když ji přepadly vnitřní bolesti, šla hned disciplinovaně k lékařům. Ti ji poslali do nemocnice "na operaci" - a dál pokračoval obvyklý scénář: otevřeli, konstatovali, že má rakovinu všude a tak ji zase zašili. A neřekli jí, že má před sebou pár dní, nanejvýš týdnů života v bolestech. Jenže Jenže - on to člověk pozná. Jednají s ním jinak, prostě jako se smrtelně nemocným. Takže maminka ležela po operaci v pokoji, ruce přivázané, z těla ji trčely různé drény, měla bolesti a věděla na 99%, že to je pro ni konečná. Když jsem za ní přišel od táty (táta se o patro výše na mužském oddělení zotavoval po operaci žaludku - taky rakovina) tak mě úpěnlivě prosila, že pokud ji mám jen trochu rád, ať ji z těla vytrhám ty hadičky a infuze, že chce umřít. Neudělal jsem to - jednak jsem nevěděl, jestli by to nějak uspíšilo její smrt a jednak jsem zbabělec. Takhle se pokusit zabít vlastní mámu před očima personálu - to jsem prostě "nedal". Ošetřující doktor, primář oddělení si mě vzal stranou a řekl mi to, co maminka věděla taky, aniž by jí to někdo přímo řekl - že to už velmi brzy skončí. Není vůbec žádná šance, jenom bolest - a strach. Podařilo se mi pana doktora poprosit, aby maminka dostával dost opiátů, aby všechen ten strach a bolest do své smrti "prospala", aby už nikdy nenabyla plného vědomí. Doktor mi to rukoudáním slíbil. Pak jsem šel domů a bylo mi strašně. Usnout se nedalo.

   Druhý den ráno v o půl páté u nás doma zazvonil telefon, kterým mi oznámili maminčinu smrt. Já si dodnes myslím, že se doktor slitoval a "něco" udělal. Když jsem za ním za pár hodin byl na oddělení poděkovat za péči, byť marnou, díval se mi do očí. I když nic neřekl, já to věděl skoro jistě - a jsem mu za to neskonale vděčný. 
Pak už jsem jenom nedal svolení k pitvě a šel všem oznámit, že maminka to má za sebou a jsem poloviční sirotek. Táta tu rakovinu kupodivu přežil  a žil pak s třetinou žaludku ještě mnoho let - ačkoliv měl za sebou koncentrák, polámaná žebra, vyraženou spoustu zubů a zničené zdraví. Inu život šance rozděluje tak nějak - nelogicky.  O nějaké spravedlnosti už vůbec nemluvím. 

   Po letech jsem se spřátelil s několika lékaři a ti mi potvrdili, že tu a tam někomu "pomohou přes řeku". Znají způsoby, které ani pitva neodhalí.  jsou slitovní.  Protože nechávat někoho zbytečně a bez jakéhokoliv rozumného důvodu trpět, když žádná šance není a pokud on sám už chce "na druhou stranu" je skutečná necitelnost. Surovost. Okecávat to celkem nemá smysl. Sebevraždu i usmrcení z milosrdenství vlastně postavila mimo zákon křesťanská církev. Řeči o Bohu a dávání či braní života. Veřejné popravy a upalování čarodějnic z toho "braní života  byly asi vyjmuty. Nemluvě o válkách. A my to papouškujeme a ani nevíme proč. V antice a třeba i ve středověkém Japonsku to byla běžná věc.   

   Řeči o morálce a možném zneužití tohoto institutu jsou na místě jen tehdy, kdyby šance na přežití byla nenulová. Kdyby budoucí pozůstalí na starého člověka naléhali a vysvětlovali mu, že "překáží".  Čekají na jeho smrt a doufají, že se už brzy dostanou k domku nebo k penězům.  I o takovém počínání jsem slyšel - ale nazývat to hyenismem nelze. Hyeny takové nejsou. Tomu by bylo nezbytné zabránit,. I když i tam by se asi našly způsoby, jak obejít etickou komisi, jak ji zkorumpovat. Ale těch, kteří už nechtějí z racionálních důvodů žít je řádově víc. Někdy i ze zcela  iracionálních, malých směšných  Ale jak zabráníte sebevraždám? 

   Zdá se to nepravděpodobné - ale staří, opravdu staří lidé jsou k manipulaci mnohem náchylnější, než lidé vyššího středního věku. Jsou povolnější. Vzpomeňte jenom na takzvané "šmejdy". Ať už oni šmejdi staré lidi někam vozí na prodejní akce nebo jim nabízejí "levnější plyn, elektřinu, telefon..." Nebo hrnce či vysavače doma. Proč staříky a stařenky takoví nemohli inspirovat k touze ten svůj, už nijak hezký život zakončit? 

  Tady je na místě, aby se stát postaral. Nikdo z příbuzných přece nemůže být po ruce stále, aby zabránol takovému nedomyšlenému jednání pod nátlakem - a zbavit starého člověka svéprávnosti je jednak obtížné, jednak ve vztahu k němu nesmírně necitlivé. 
Ale stát pro vyřešení stále se opakujícího se problému se starými lidmi, kteří podlehnou agresívnímu jednání nedělá skoro nic. Dokonce Úřad pro ochranu osobních údajů zabraňuje takové šmejdy natáčet při jejich rejdech. A taky majitel obchodu nesmí vyvěsit ani jméno, ani podobu usvědčeného zloděje. A zločinci, zatčení policií nemají v TV ani jméno, ani tvář. Samé čtverečky. Člověk, který natočil darebák, jenž mu rozbíjel okna je za to stíhán. Darebák za poškozování cizího majetku ovšem nikoliv.  

   Tohle nechápu - ostatně funkci tohoto úřadu nechápu vůbec. Nic neochraňuje - osobní údaje už vůbec ne. Ty se dají kupovat po desítkách tisíc od institucí, které je shromažďovat musí. Telefonní společnosti, zásilkové / internetové obchody. Jen se na to nesmí přijít.* 
"Úřad" nic nedělá, jen překáží informovanosti a stará se o utajení  identity různých vrahů, zlodějíčků i úředních činovníků.  Prostě - dokonalá pozice pro to, aby kterýkoliv jeho úředník mohl být podsvětím korumpován. Tady ani pověstná novinářská vlezlost nepomůže.

   V ČR se eutanazie trestá jako vražda, asistovaná sebevražda je trestná pro asistujícího jako účast na sebevraždě. V Česku se před lety pokusil prosadit zákon o dobrovolné pomoci k ukončení života právník a někdejší předseda už zaniklé Liberální reformní strany Milan Hamerský. Po prázdninách chce svůj návrh znovu donést k politikům. Serveru Aktuálně.cz řekl, že má napsané dvě verze, u první provede eutanazii lékař a u druhé je eutanazie bez lékařů, kdy nemocný přijede do kliniky, kde mu namíchají koktejl, který sám vypije. Pokud je toho ovšem fyzicky schopen.

   Pokud se o eutanazii nebudeme bavit, nezbude lidem, kteří už nechtějí žít skončit svůj život dříve. Pokud jsou ještě fyzicky schopní sebevraždu provést. Jsou lidé, kteří už svůj úděl neunesou. Pak jdou k železniční trati a kleknou si před vlak. Nevidí cestu ze svých trablů a zapomenou i na syna.Jsou mladí, zdraví a na sebevraždu mají dost sil. Nebo naopak s vypětím všech sil vylezou na parapet okna ve čtvrtém patře nemocnice - a pak se o nich napíše, že chtěli krmit houby. 

   Pořídit si tabu a do zblbnutí opakovat cizí mantry - na to jsme byli vždycky kabrňáci. Ale proč nechtějí o eutanazii mluvit politici?  Snad proto, aby jejich protivníci na ně nevytáhli takovou "eutanazii", kterou prováděli nacisté v Německu s duševně nemocnými. A že by tuhle dokonalou podpásovku vytáhli, na to vezměte jed. Jakákoliv špína je dobrá pro poražení politického protivníka. 

Prý čestný souboj názorů... 
Ach jo. Prachy a pocit moci. 
Nic víc.

  Člověk, který je při smyslech by měl mít svobodu o sobě rozhodnout a nekončit svůj život v krvi na chodníku nebo na kolejích. Nebojím se hromadných žádostí o eutanazie, protože "žízeň po životě" je velmi silná motivace. A kdo ji nemá, stejně ze života odejde. Řekl bych, že si nezasloužil žít dál a že se odsoudil sám. Nikdo tomu nedokáže zabránit.



"Díky špatnému systému pacienti velmi často umírají na odděleních, která nejsou na paliativní péči připravena, zejména z hlediska personálního. Psychologická podpora nemocných je naprostou výjimkou. Utrpení a bolest, se kterou se člověk setkává, je pak příčinou vzrůstajícího počtu sebevražd těžce nemocných pacientů a troufám si říci, že i vražd ze soucitu ze strany lidí, kteří s nimi přichází denně do styku," sdělila onkopsycholožka Laura Janáčková.  Ona nejspíše ví, o čem mluví. Já už bohužel taky.


=====

K vlastnímu obvinění sestry: Zdá se, že lékař chtěl její milosrdný akt nějak krýt. Jenže je zrovna na kordy s vedením nemocnice a to tohoto faktu  - "po zralé úvaze", jak se říká (proto to trvalo tak dlouho) - využilo proti němu. Nebýt toho "souboje lékařů", patrně by se nic nestalo. Sestra by vykonala milosrdný, byť nezákonný skutek a žila dál bez pocitu viny, naopak s pomyšlením, že konala dobře a správně. Svět by se točil dál. Jenom jedné paní se zkrátilo utrpení. Ta kdyby tak k tomu mohla něco říct...

Tohle je pochopitelně jenom moje spekulace. Ale jste si jisti, že se mýlím?

A vůbec - co si o eutanazii myslíte vy, milí Útulníci?

54 komentářů:

  1. Pár nesouvislých vět

    Já osobně mám s eutanasií (tak jak se vedou diskuse) problém.

    Nemyslím že je eutanasie pokud poslední kus bolestivé cesty ke konci člověk prospí, v takových případech by se měly dávkovat opiáty podle potřeby tišit bolesti.

    K Těm, co jsou pro ukončení života na přání: kdo by o Tom měl rozhodovat, kdo by To měl vykonávat. Ať si na těch místech představí sebe.

    Ohledně šmejdů a ÚOOÚ sohlas. Proč se mi v souvislosti s tím vybavuje replika či vtip z totáče .... vinen je poškozený .... ?

    OdpovědětVymazat
  2. A ještě doplněk:
    Existuje skupina homidů (ve vztahu ke článku nedokážu napsat lidí), kteří pokud bude možné něco (úplně cokoliv) zneužít/obohatit se na tom, se o to pokusí. Velikost takové skupiny je nepřímo úměrná trestům a přímo úměrná zisku. Jaký trest za zneužití eutanásie (obohasení se na ní)?

    OdpovědětVymazat
  3. Tresty? To není k trestání. To je k vypnutí. K likvidaci. To se týče tzv. hyen.
    S eutanasií v praxi - taky nevím. Zažil jsem ji (patrně).
    Být na místě člověka, který si přeje zemřít: tak tam si sebe dovedu představit docela dobře. Umírající člověk - to nejsou jenom bolesti. To je docela racionální úvaha, že to, co prožívá, nemá cenu prodlužovat. Strach - ne ze smrti, ale z umírání. Ten stav je pro něj ponižující. Několik měsíců jsem komunikoval s umírající kolegyní, pokud ještě byla komunikace trochu možná. Nic ji nebolelo. Ale: Nechtějí být krmeni sondou, napojeni na plicní ventilaci dírou v krku, přebalováni jako nemluvňata, protože už neovládají svěrače. To vše by samozřejmě postoupili a docela rádi, kdyby byla naděje na nějaký výsledek. Jenže NENÍ.
    Ovšem, tak jak praví Nemo: kde je sebemenší škvíra, tam se hovado vtlačí. To je to hlavní nebezpečí. O "synovské lásce" k lidem, přežívajícím v domovech důchodců by mohly vyprávět tamní ošetřovatelky romány. Návštěva - jen v "den s. Berouska", když přijde důchod. A srdceryvné historky synů a dcer, které slouží k vylákání těch několika stovek, které stařence zbudou po úhradě všech služeb v Domově důchodců. Pokud něco zbude. Protože takové domovy pro seniory je záležitost, která musí vydělávat! Ta desiluze odpadu, který oficiálně patří k druhu "Homo sapiens" musí být strašná.
    Víceméně je ta desiluze způsobena stálým opakováním téhož. Podřezávání zajatců před kamerou je přece jenom ojedinělý (?!!!) exces. Okrádání starců je téměř běžná záležitost.

    Teď si třeba nejsem jistý - ale žádat za měsíční pobyt v hospicu 32 000.- korun - je to Kapitáne v pořádku? Nebo je to daň, předepsaná příbuzným, kteří se nedokáží (nebo nechtějí?) postarat o umírajícího? I když je servis pro umírající opravdu výborný a prostředí je nesrovnatelně lepší než ve státní nemocnici. Invalidní důchod té mé kolegyně činil něco kolem 12 000.- pokud si dobře pamatuji. Kupodivu ho dostala bez průtahů. Ale...

    Jsou to věci Kapitáne, které musíte zažít docela zblízka, abyste pochopil, že ta sestra NEVRAŽDILA. Nejednala sice podle našich zákonů, ale poslechla své svědomí. Pokud ji opravdu odsoudí, vyjde v 68 z vězení a bude vědět, že zákon jí sice vzal kus života - ale svědomí bude mít čisté. Čistější, než kdyby ten roztok píchla umírající paní nějakým strašným omylem. Dokonce čistější, než ředitel té nemocnice, který celou věc rozvířil a než soudce, který ji odsoudí. Samozřejmě - skoro nic o tom nevím. Ale vím, že se patrně brzy objeví pohrobek, který bude za to, že jeho příbuzná nemusela pár dní trpět, žádat tučné finanční odškodnění.
    Co se toho jevu týče - výměna života člověka za určitou částku - tak to je podle mě opravdu úkaz nechutný. Ukazuje na to, že smrt / život člověka lze snadno vyjádřit finanční částkou. Tak tohle je ta "satisfakce"?

    Fuj.

    OdpovědětVymazat
  4. ST.
    Teď jste mě, St. Kocoure, rozzlobil, protože k vašemu článku není co dodat. Je v něm všechno.
    Přesto: Radím, aby si odpůrce eutanázie nechal bez injekce vytrhnout zubní nerv. A představil si, že takto trpí někteří umírající. Nepřetržitě. Bez naděje na úlevu, bez naděje na změnu. Bez NADĚJE. Zažila jsem podvakrát lidi, kteří se k smrti prořvali bolestmi.
    Vždyť kvůli možnému zneužití zákona hajzlíky budou trpět ti, kteří si to nezaslouží! Rozloučit se, uzavřít svou kapitolu důstojně.
    Jak křesťanský je církevní hospic, kde se jednak mnoho platí, jednak odmítnou přijmout paní, která není v církvi?
    St. Kocoure, děkuji i za tu kolegyni!

    OdpovědětVymazat
  5. Stát je tu od toho, aby zajistil určité bezpečnostní a obranné funkce a aby zajistil aspoň určitou míru harmonie a slušnosti mezilidských vztahů. Co si budeme povídat, je vidět, že moc dobře mu to nejde. Určitě tu ale není od toho, aby dirigoval, jak má občan nakládat se svým životem. O co méně ale zvládá to, co by dělat měl, o to raději se stará o něco, do čeho mu vlastně vůbec nic není. Svatým právem každého jedince, je rozhodovat sám o sobě a svém životě tak, jak se mu zlíbí a jak uváží. Stát by mu v tom, pakliže tím nezasahuje do práv jiných, neměl klást překážek.

    Když se rozhlédneme po světě, tak prostituce existuje co svět světem stojí a je přítomna snad v každém státě na světě. Teď se podívejte, kolik států vůbec přiznává její existenci a má její provozování nějak rozumně upraveno zákonem. Obrázek není moc veselý a obávám se, že s eutanásií je to je ještě o něco horší, než s tím nejstarším řemeslem světa. Lidi si prostě až příliš potrpí na iracionální chování.

    Dokud si budeme lhát do kapsy a tvářit se, že určité problémy neexistují a že tedy není třeba je nějak rozumně řešit, do té doby nás budou ty problémy více, nebo méně trápit.

    Jediné, v čem náš stát opravdu vyniká, snad i v celosvětovém měřítku, je ochrana grázlů před slušnými lidmi, tedy v ničem, co by stálo za řeč či srovnání a nač bychom mohli být právem hrdí.

    Co se toho konkrétního případu týče, tak já si myslím, že spravedlnost občas na ten svět zabloudí a tiše vykoná svoje tím, že obdaří nějako ošklivou nevyléčitelnou vleklou chorobou. A třeba pak ten pan ředitel, ačkoliv by se mu bývala hodila slitovná pomocná ruka, tak místo toho prostě bude mít smůlu, ruka se nenajde a on si "vyžere" všechny ty "radosti" nehezkého konce života jak se říká naplno a do syta... Už jsem něco podobného párkrát v životě viděl a došel jsem postupně k závěru, že určité skřínky je dobré za jakýchkoliv okolností prostě neotevírat a s určitými věcmi opravdu není dobré si zahrávat.

    OdpovědětVymazat
  6. Kocoure,
    asi jsme se úplně nepochopili, věty byly zřejmě až moc nesouvislé
    Tím "... ať si na těch místech představí sebe ..." jsem myslel na místě těch, kteří budou o provední eutanasie rozhodovat/schvalovat resp. ji provádět. Chápu ty lékaře, kteří se tomu brání.

    Ano, jsou případy (které jste popsal), kdy ""léčba"" je umělým prodlužováním utrpení bez šance na zlepšení

    Tu paní zdravotní sestru z Rumburka hodnotit nechci a nebudu

    OdpovědětVymazat
  7. Já taky o tom Rumburku nic moc nevím, Kapitáne.
    Možná ani ti jejich kolegové neví, které bije. Dneska byla sestra obviněna z vraždy. Uvidíme, co se z toho vyvine.

    Ale já chtěl psát o právu člověka na svobodnou volbu jak a kdy umřít, ne o konkrétním případu, který znám vlastně jen z novin. O zbytečném tlačení lidí do často zpackaných sebevražd, když se eutanazie považuje za vraždu.
    Nebo?

    Zneužití - ano to je těžký problém. Ale dotlačit někoho k sebevraždě jde taky - když se umí a chce. I k vraždě. Ale s tím by si společnost měla umět poradit. Stejně jako s vraždami slovem.

    OdpovědětVymazat
  8. OK
    A já tam zatahuji toho, kdo tu volbu provede.

    A zase ten Tovje. Při poctivém pohledu z obou stran je úpně všude

    OdpovědětVymazat
  9. Ad Podřezávání zajatců před kamerou:
    to není exces, to je komplexní bojový kalkul
    - poděsit slabší povahy a užitečné pitomce v táboře protivníka a nasměrovat je k nátlaku na vládu
    - zvednout cenu ostatních zajatců jako zboží
    - """zužitkovat""" zajatce, které se možná nedaří prodat s očekávaným výtěžkem
    - a určitě ještě něco dalšího

    přiznejme si, ve válce je zajatec zboží, karta se kterou se dá hrát. Podobně jako bojovník a zbraně

    OdpovědětVymazat
  10. A kdyby zajatců.
    Novinářů.
    Rukojmí.
    Jenom podotýkám zcela zoufale, že r u k o j m í je neutrum podle vzoru s t a v e n í . Nikoliv, ku*va pes, přídavné jméno, měkké, podle vzoru jarní. Ale půlka našich, i renomovaných, komentátorů, politiků, moderátorů pronáší/píše kultivovaným tónem: - zajali dvacet rukojmích. - asi vyměnili rukojmího. - k rukojmímu nikoho nepustili. Vanitas vanitatis...?

    OdpovědětVymazat
  11. Eutanazie - kdysi byl kat - ten, který zbavoval života osoby nějak provinilé proti vrchnosti (dnes společnosti jak se nám snaží leckdo namluvit) docela počestným řemeslem. I přesto, že své oběti mučil dnes (kromě islámského světa) nepředstavitelným způsobem. Co se odsouzenci děje neurčuje kat, ale zákon, aplikaci určitého zákona soud a zákon sám vrchnost. (Kdo proti této premise protestuješ, zamysli se napřed jestli náhodou není tohle jednoduchoučké schéma pravdivé.)

    V literatuře je spousta nápovědí, že i kati byli v mezích svých možností slitovní. Zardoušení osob, které měly být upalovány nebo výrok kata z Thyla Ullenspiegla - "Provaz jsem vzal nenavoskovaný, aby se nezařezával." Teď ráno bych musel těžce konkrétně vzpomínat.

    Rovněž tak lékař - kat je pouze vykonavatel zákona - nemusí se zamýšlet nad svým právem něco takového provést. Protože pak by se musel gynekolog zamýšlet nad právem provést potrat nebo někomu uříznout nohu, zasaženou snětí. Začít uvažovat o etice je začátek cesty do pekla a vede nakonec k naprosté nepoužitelnosti takové osoby. Protože právě tím se sám lékař prohlašuje za Boha, za toho, kdo je oprávněn / povinen rozhodnout. (Např. odmítání potratů a antikoncepce v Polsku a na Slovensku.)

    Jsou role v životě, kde mlíkař nemá co dělat. A kdo je uvnitř sebe Tovjem, ať jde dělat něco jiného. Jako já.

    Pro Jakuba: Marnost nad marnost. Člověk se občas (často) přeťukne a někdy to vypadá jako hrubka. Ale opraví se - nejpozději, když mu to někdo vytkne. Nějaký "dobrovolný korektor". V internetových médiích jsou hrubky i v centimetrových nadpisech - a když už najdete dole v tiráži adresu redakce a napíšete tam, aby oni nebyli za idioty, obvykle vám ani neodpoví - natož aby poděkovali. A hrubka tam trčí dál.
    Ale ty pravopisné hrubky by mě tak nevadily jako hrubé (úmyslné?) chyby ve vlastním informování.

    OdpovědětVymazat
  12. Gynekolog obvykle neamputuje nohy. Pochopitelně... [;>)

    OdpovědětVymazat
  13. Ale stejně mě to nadchlo. Oni na Severu mají kombinované gynekology - chirurgy?! Na to se zeptám bráchy.
    Možná by byl ideální na zákroky, na které pomáhám shánět nejlepšího odborníka pro mého dlouholetého přítele, jehož hormony se před léty rozhodly, že musí být ženou. Teď to vstupuje do poslední fáze. Jsem jeho odhodláním, vůlí, otevřeným přístupem k okolí, důvěrou ve mne, fascinován. Podstatně mu pomohla před léty víra. A já seč jsem vysvětluju věřícím z jeho okolí, že nedělá naprosto nic proti ničemu, nejméně proti poctivému řádnému životu. Který vede. Inženýr, 53, léta v US, dcery, vnučky. Někdo není s to přijmout, že on si šma jisroel tento spád druhé půle života nezvolil! "Dost na tom, že se rozhodl. Klobouk dolů. Ještě mu to neznesnadňujte!"
    Ovšem... Pro holčičky je teď - a bude - nová t e t a . Teď, 2 a 2 a půl, to neřeší. Později - ?

    OdpovědětVymazat
  14. A tenhle úkon Jakube (lékaři nesnášení slovo zákrok - ten prý je jenom u tanga) nebo spíše série složitých zákroků je placeno z běžného pojištění? Když odstranění bradavice na obličeji si musí pacient hradit sám? I trochu lepší než tu nejobyčejnější plombu? Kterou vám zubař nakonec neudělá, protože "Tohle se dělalo před šedesáti lety, to už my neděláme!"? A zubní náhrady? Za 4 "nastřelené" zuby jsem zaplatil 75 000.-
    Divné...

    OdpovědětVymazat
  15. Ten hlavní zásadní operační zákrok (za půl roku) myslím částečně. Ale já mluvím taky o jiných zákrocích, v obličeji hlavně, a to musí sám. Tu potřebu MY nejsme kompetentní posoudit, hodnotit, že. A to musí sám. Myslím většinou něco laserem.
    Kdybyste ho viděli ještě před rokem - chlap jak z westernu! Tvář, ramena, výška, ani náznak bříška, přímý a jasný pohled c e l é h o muže - no, už léta věděl, že to NENÍ ONO. To je totiž taky duševní záležitost. Pokud vůbec chceme rozdělovat tělesno a d u š e v n o ...

    OdpovědětVymazat
  16. Vysavače, žárovky - ale kampak na Středoevropany s kombinovanou historií rakousko-bolševicko-bruselské vrchnosti. My v tom dovedem chodit. Klíčové slovo, píšu to všude už léta: n ě j a k .
    Nehádáme se s vrchností, přistoupíme na vše - a pak si už NĚJAK poradíme.
    Ovšem na druhé straně... co to udělá s duší - ?
    Aha, vlastně: dyť už v dětství nás učili, že žádná není. Výmysl dávných trapných hloupých farářů a pánů. Tak fajn...

    OdpovědětVymazat
  17. Právě boj proti sebevraždě byl jeden z faktorů, které pomohly rozšíření křesťanství. Protože vzal otrokům poslední možnost úniku z nelidských podmínek (a také poslední možnost tlaku na to, aby ty podmínky nebyly tak nelidské).

    OdpovědětVymazat
  18. Co to dělá s duší / Jakubovi S.:

    To závisí na tom, jak si tu duši budeme definovat a to není oblast, kdy bych se cítil silný v kramflecích a nějak se v tom vyžíval. Na druhou stranu ale už tu po světě chvíli straším a nelze nevidět, že podobně slaboduchá nařízení a zákony mají nakonec za následek, že vážnost toho, čemu říkáme stát a k jeho orgánům a představitelům a úcta k nim jsou nulové, nebo nižší, což ale celou společnost poškozuje a následně rozkládá. Dělá to svět neřiditelným a divokým a nechává nás to napospas chaosu. Je to trochu podobné tomu, když necháte někoho, kdo by patřil na uzavřené psychiatrické oddělení, běhat na svobodě. Nemusí to dopadnout dobře, nikde není psáno, že musí a kdyby i náhodou bylo, nemusí se to naplnit.

    OdpovědětVymazat
  19. Boj proti sebevraždě / A.S.P.:

    Křesťanství, ať už se nám to líbí nebo ne, je naší minulostí a ovlivnilo naše tradice, myšlení i kulturu. Dnes už se dá považovat za přežitek, někdy ale docela dobře politicky organisovaný, cílevědomý a zarputilý.

    Ta myšlenka s tím bojem proti sebevraždám je docela zajímavá, mohl byste to prosím trochu rozvést, nebo odkázat někam, kde se tím někdo zabývá? Z tohoto úhlu podhledu jsem nad tím ještě nepřemýšlel.

    Já si myslím, že pokud někdo není zjevný cvok, ohrožující okolí, tak jestli chce na světě nadále setrvat, nebo ne, je jeho výsostná věc a krom jeho blízkých do toho nikomu lautr nic není a tudíž nemají jakékoliv právo se mu do toho míchat.

    Blbé je, že některé způsoby sebevraždy jsou natolik debilní, třeba skok z Nuselského mostu, nebo i z okna na ulici, pokus o otravu plynem, který může skončit výbuchem, atd. atp., kdy může být zasažen a vtažen smrtelně do děje někdo, komu je na světě báječně a vůbec po odchodu netouží, že by možná i stálo za úvahu, jak těm nešťastníkům ten pokus o odchod buď rozmluvit, nebo umožnit tak, aby neohrožovali své okolí.

    Ona ale římská říše svého času docela dobře uměla využívat energie vody, určitě by časem zvládla i páru a další, takže věřím, že rozvoj vědy a techniky by nakonec ty otrocké nešťastníky vysvobodil z toho nejhoršího. Tohle by jim pomohlo rychleji a účinněji, než kdeco jiného, křesťanství nevyjímaje.

    Pokud vím, tak křesťanům za určitých okolností nevadilo prodávat některé do otroctví, případně s otroky obchodovat, takže možná bych ten jeho vliv nepřeceňoval. A hodně nešťastný člověk si sáhne na život nakonec stejně, víra nevíra. Jenže když někdo není cvok, tak k sebevraždě se uchýlí jen když už je hodně zle a naděje na zlepšení veškerá žádná.

    OdpovědětVymazat
  20. Ano, byl to jeden z faktorů. Mnoha ovšem.
    Možná vás zaujme, že za antiky vůbec v latině nebylo slovo suicidium ap. Sui caedere (cé-) - zabít sebe, ano. Přitom se sebevraždy všeho druhu ovšem děly.

    OdpovědětVymazat
  21. Zdeněk Žíkovecký28. srpna 2014 v 8:36:00 SELČ

    Prohlašování se za Boha, za toho, kdo je oprávněn / povinen rozhodnout, není specifikum lékařů, ale povinnost každého slušného člověka. Mou nejvyšší morální autoritu, podle které řídím své skutky, musím být já sám, jinak bych poklesl na úroveň Kuby a hajného: my za nic nemůžeme, to milostpán Trautenberg rozkázal.
    Odpovědnost nesou všichni tři: zákonodárce, soudce i vykonavatel.

    OdpovědětVymazat
  22. To Drak: Antická civilizace měla naprosto jednoznačně našlápnuto k jevu ekvivalentnímu průmyslové revoluci. Krom toho, co jste jmenoval, to byla i organizace práce manufakturního typu (tedy rozdělení práce na specializované úkony). Byli do toho tlačeni stoupající cenou (kvůli sníženi dostupnosti) otroků. Křesťanství otrockou práci slevnilo tím, že dalo iluzi posmrtné odměny za utrpení na zemi a zákazem sebevraždy. Tím byli otroci obecně schopni snášet horší podmínky a výše uvedené jevy přestaly být ekonomicky zajímavé.

    OdpovědětVymazat
  23. To Z.Ž.:
    Myslím, že schovávání se za zákon, za obecný prospěch případně za zvyk je nejobvyklejší způsob, jak se lidé vyviňují: před sebou samým, před ostatními i před "zákonem". Jenom střídají ony teoretické pohnutky podle aktuální potřeby.

    "Nemohl jsem vědět že náhle zahne doleva." "Ale člověče, vždyť jste viděl, že má na řídítkách tašku s prázdnýma flaškama, tak kam by mohl jet jinam, než do sámošky." "Ale on přece neukázal, že bude odbočovat..." atd.)

    Navíc: Je-li zákon jasný, je jeho nedodržení vlastně trestné. Postavení se proti zvyklostem zase obecně podezřelé - proč to udělal jako vždycky? atd. Je to celé velmi provázané. Nikdo není Robinson. Pokud bude každý konet podle svého svědomí, asi bychom nedokázali žít. Vlastní svědomí, obecný zvyk, zákon... Často antagonické položky pro rozhodování. Námět mnoha románů, filmů atd...

    OdpovědětVymazat
  24. Oprava: ...proč to neudělal jako vždy...

    OdpovědětVymazat
  25. Řídit se podle špatných zákonů je jednoznačně zlo. Ale je to menší nebo větší zlo než jednat proti těmto zákonům, což může vést až k anarchii nebo občanské válce? To musí každý zvážit sám v každém konkrétním případě. Není to jednoduché rozhodování, ale snaha delegovat tuto zodpovědnost na nějakou autoritu je cesta do pekel.
    Teď jsem zrovna četl poslední díl Letopisů Narnie. Lewis to psal jako prokřesťanské dílo, ale výsledkem je naopak názorná ukázka toho, jak je náboženská víra nebezpečná. Všichni obyvatelé Narnie se dobrovolně vydávají do otroctví a napomáhají při vraždění, když je jim řečeno, že je to Aslanova vůle. (Všichni bez výjimky; odboje se účastní teprve ti, kdo zjistí, že to není pravý Aslan.)

    OdpovědětVymazat
  26. Souhlas, ještě ani jeden dosud známý Aslan nebyl ten pravý a nemyslím, že by se kdy jaký našel.

    Aslan je myslím že turecky lev, nebo synonymum něčeho hrdého, sebevědomého, silného, udatného, nebojácného, atd, atp.

    A někde tam dole hodně na jihu prý existuje úsloví, které přibližné zní:

    Vyrazil jak Aslan a vrátil se zas*án...

    Což krátce, ale zato velice výstižně vypovídá o mnohém :-)

    OdpovědětVymazat
  27. Zdeněk Žíkovecký29. srpna 2014 v 9:09:00 SELČ

    Já bych to nestavěl tak kategoricky. Nevidím potřebu se vymezovat proti takovému, který nevyzývá k zabíjení, ale naopak uzdravuje nemocné a křísí mrtvé.

    OdpovědětVymazat
  28. Jakmile mi někdo začne například zakazovat potraty, nebo krevní transfúze, nebo přikazovat (nebo jen zlehýnka ukecávat a po dobrém naznačovat), jak se mám oblékat, co si mám myslet, co ne, a pod., okamžitě se proti němu vymezím a vykážu ho do patřičných mezí. A že takových po světě běhá a že se docela snaží. A ono i zabíjet je někdy třeba už jen kvůli holému přežití, někdy je to opravdu jen kdo z koho a závisí to na protistraně a dalších okolnostech. Jakékoliv nezpochybnitelné dogma je ztrnulý přežitek spíš na překážku, než k užitku.

    OdpovědětVymazat
  29. Starý Řím?
    V Musée gallo-romain v Metách mi kdysi č. kolegyně, pracující tam, ukázala v šestnáct století starém sklepení muzejní budovy římské rozvody vody(!). Zůstaly, abyste byli plně v obraze, IN SITU: na svém místě! Byl jsem ohromen. Křížové rozvody, resp. ventily - byli jsme se ženou (hist. z muzea) vyvedeni z míry. Byly jako dnešní. Najednou jsme byli v pátém století - a nebyl v nich rozdíl! Mosaz a olovo. Kohoutek, otočilo se - teklo to jinam. Páni. Pokrok - ? Vývoj - ?

    OdpovědětVymazat
  30. Ale to, že po světě běhají opičáci ukazující osla ve lví kůži, přece nemusí nutně znamenat, že žádný Aslan nemůže být pravý.

    OdpovědětVymazat
  31. Já myslím, že náboženství do toho nemá co mluvit - cožpak někdy k něčemu došlo bez boží vůle? Kompromisem by mohlo být, že euthanasie bude trestným činem jenom pro křesťany, pro nevěřící bude povolená.

    OdpovědětVymazat
  32. Co je špatného na to "zlehýnka ukecávat a po dobrém naznačovat"? Pokud to není vlezlé a skončí to ve chvíli, kdy dám jasně najevo, že nemám zájem, tak je to spíš prospěšné a dokonce bych řekl, že je naopak špatné nepropagovat myšlenky, které považujeme za správné.
    Chápu, že někoho může iritovat, když mu u dveří zazvoní Svědci Jehovovi, ale stejným způsobem se v Británii provozují předvolební kampaně a připadne mi to přijatelnější než jednosměrná propaganda přes sdělovací prostředky - při osobním kontaktu to aspoň můžu tomu agitátoru či věrozvěstu oplatit tím, že se ho pokusím obrátit na svou víru.

    OdpovědětVymazat
  33. Nikomu jeho Aslana neberu, považoval bych to za nežádaný a tudíž nežádoucí zásah do cizích výsostných sfér, po kterých mi lautr nic není. Sám ale rozhodně po žádném netoužím, dá se říct, že je mi bez nich, a to bez ohledu na konkrétní podobu, docela dobře.

    Co je na ukecávání a naznačování špatného?

    Teoreticky vzato v podstatě nic, a prakticky vato skoro všechno. Jen málokdy je to méně vlezlé, méně nevyžádané a méně otravné, než e-mailové spamy co projdou filtrem a náprava onoho stavu bere energii a čas, někdy tolik, že už to není únosné.

    Lidí jak (a kolikrát i prakticky) mozku zbavených je i bez Aslanů až nad hlavu. Aslanové všeho druhu jen zbytečně zvyšují míru chaosu a hrůznost reálných důsledků. Metody onoho ukecávání a naznačování při nedostatečném odporu obvykle velice rychle přejdou kamsi, co už by se dalo kvalifikovat skutkovou podstatou trestného činu poškozování cizích práv (kdo jiného uvede v omyl, nebo jeho omylu využije) a někdy to končí i praktikami, proti kterým jsou šmejdi v podstatě hodní kluci.

    Vyhazuji nekompromisně jak Jehovisty, tak předvolební agitátory. Jednou z mála slušných forem předvolební kampaně je to, co předváděla TOP-09, pronajal si v místní hospodě sál a kdo si chtěl s Karlem Schwarzenbergem přijít pokecat, tak mohl. Elegantní a neotravné. Když se to včas oznámí, může přijít, kdo má zájem, kdo nechce, sedí si doma a nikdo ho tam neotravuje. Takhle nějak to dělají slušní lidé. Otrapové posílají nevyžádané e-maily, telefonují, nebo se cpou lidem do bytu, aniž by je o to kdokoliv žádal. Nemyslím si, že by zrovna Velká Británie mohla být vzorem úplně ve všem a v tomhle asi už vůbec ne. Posun od Londýna k Londonistánu hovoří sám za sebe, včetně smutného faktu, že dík nedostatečnému odporu Britů, se zejména Londýn stal jakýmsi celoevropským džihádistickým hnízdem. Svoboda totiž rozhodně není pro ty, kteří jí pak upírají jiným. Je velmi krátkozraké a idiotské zavírat před tím oči.

    Nevidím důvodu, proč by eutanásie za určitých předem daných podmínek neměla být zákonem povolená a dostupná a když se to někomu z důvodu víry zdá jako neprůchozí, tak ať se k ní neuchyluje. Jestli che umírat dlouho a v bolestech dobrovolně, je to sice blbost, ale je to jeho soukromá věc.

    Zkuste ale přijít s takovýmto návrhem zákona a uvidíte ten řev. Jednak náboženský, těch, co budou vnucovat jejich normy zbytku společnosti, vlastně celé nevěřící většině a v neposlední řadě pak uvidíte ten řev oné bandy profesionálních pokrytců, tedy doktorů a farmaceutů, kteří z těch beznadějných agónií mají poměrně dobrý kšeft. Tedy jinak řečeno usurpátorských cvoků, kteří budou dirigovat kohokoliv, kdo se nechá a nepošle je do háje a těch, komu je srdečně fuk, jestli někdo zbytečně trpí, nebo ne, hlavně když je z toho dobrý kšeft.

    OdpovědětVymazat
  34. Draku,
    s tím jemným naznačováním jste (obecně) zabruslil na tenký led. To vlastně dělá (mimo jiné) i etiketa a vzdělávací systém - bez respektu k jemným náznakům vzdělávacího systému by zkušenosti byly nepřenosné. Např. by každý, stejně jako strýc František, musel zjistit že lít vodu do kyseliny je blbost.
    Máme kvůli tomu prohlásit naznačování za špatné? nebo kvůli naznačování zavrhneme etiketu a vzdělávání?

    Špatná nebo dobrá není věc nebo činnost sama od sebe. Śpatné nebo dobré je, JAK A K ČEMU JI ČLOVĚK POUŽÍVÁ

    Naučte se říkat NE

    Jehovisti NE bez problémů respektují.
    Telefonní nabídky - neznámá čísla zásadně zvedám se slovy Dobrý den. A pokud nemám chuť se na jejich (nabízejících) účet pobavit, poté co se představí (resp. zjistím že jde o nabídku čehosi) zavěsím se slovy Děkuji nashledanou.
    Už jsem takovýmto hovorem pobavil kolegy v práci
    Na zmeškané hovory z neznámých čísel zásadně nereaguji.

    Naučte se říkat NE
    Pomáhá to a zlepšuje duševní pohodu

    souhlas se ZŽ v 9:00

    OdpovědětVymazat
  35. To Nemo, kapitán:
    Chvíli mi trvalo, než jsem se naučil říkat NE. Než mi došlo, že mluvím se špatně placenou telefonistkou, která těch negativních emocí musí slyšet za den tolik, že, jak jsem se dočetl to nikdo dlouho nevydrží. Nedivím se - ani za dobré peníze bych to nedělal. To přece musí člověka za krátkou dobu vnitřně rozložit. Takže vlídně poděkuji za nabídku a doporučím, ať si udělají do databáze poznámku, že je to na tomhle čísle marná snaha.

    Jeden čas jsem se bavil s podomními "nabízeči" roztodivných "výhodných" služeb a ptal jsem se jich, proč by mi někdo nabízel něco výhodně, aniž by větší výhoda byla na jeho straně smlouvy. "Kdyby na tom nevydělávali, asi by Vás neplatili, pane!"
    Několik otravných "nabízečů" jsem asi zviklal. Teď je to v našich krajích zakázáno vyhláškou, takže už není třeba nikomu osvětlovat sedláckou logiku. Nijak mi ty rozhovory nechybí.

    A výběrčích na všechno možné se ptám, zda mi mohou ukázat nějaký průkaz, nějaké pověření. Dost často ztratí zájem o mé peníze. Proč jen jedna církevb peče dobré koláčky a prodává je za libovolnou čí´ástku. Ty si kupuji vždy. "Dva za dvacet."

    Jsou mi milejší pouliční muzikanti - ti nic nepředstírají. Hrají v očekávání, že se ta produkce někomu zalíbí. Takže pokud dotyčný umí, házím minci. A jsou mezi nimi opravdu slušní instrumentalisté.

    Škoda, že na zpěváka / zpěvačku jsem ještě nenarazil. Jedině na nějaký sboreček jakési církve a ti byli opravdu strašní. Měli by je pokutovat a za "akustické znečišťování veřejného prostranství" - tak jako za neuklizené psí exkrementy.
    [;>)

    OdpovědětVymazat
  36. Kocoure, tady se dost shodujeme
    špatně placená telefonistka - ano, proto se snažím být slušný. A vpodstatě už většinou náladu pobavit se nemám. Myslím si, že na tuhle práci se dá jít jedině ze zoufalství. Musel bych si hodit korunou při rozhodování, je-li důstojnější toto nebo jít žebrat.

    OdpovědětVymazat
  37. K říkání NE:

    Obecně vzato, žijeme ve světě, kde ubývá smysluplné práce a po ztrátě smysluplného zaměstnání nemá zdaleka každý to štěstí, že by se stal zaměstnancem státním, takže pak buď různě otlouká prahy jako obskurní obchoďák ještě obskurnějších firem, nebo je otravuje jako telemarkeťák a před tím vším se ovšem musí podrobit víc než důkladnému výplachu mozku a náhradě vlastního myšlení za to firemní a rozhovor s ním pak podle toho vypadá i dopadá. Slušné ale zdvořilé: "Ne, děkuji, nemám zájem...", berou mnozí takoví jako pobídku k intensivnějšímu výkonu, a začínají se pak vnucovat o to zarputileji, což ale lidé, kteří zrovna netrpí nadbytkem volného času nekvitují zrovna s povděkem a zvýší hlas, někdy až k úrovni protržení bubínku, protějšek pak konečně začíná chápat, že z kšeftu nic nebude...

    Skoro celé spektrum církví a sekt považuje lov nových dušiček za poslání a šíření jejich "úžasných myšlenek" za atraktivní a žádoucí. Na a slušné tiché: "Ne, děkuji, nemám zájem...", reagují častokrát podobně idiotsky, jako ti podomní obchoďáci, nebo telemarkeťáci, motivuje je to ke zvýšení otravného výkonu. Nemám to rád.

    Volání s nabízením kdečeho otravuje a obírá to lidi o čas a na náladě jim to zrovna nepřidá a vnucování se někam do bytu, kam mi nikdo nezval a není k tomu závažný důvod (tekoucí voda a pod), považuji za velice nevychované, sprosté a nezpůsobné. Rozhodně bych se s něčím takovým nedokázal ztotožnit.

    OdpovědětVymazat
  38. Akustické znečištění - joj, keby tak!
    Z oken a balkonu mám celý střed města, a tam začíná ta všema správnýma chlapama zbožňovaná RALLY! Ampliony, vytí bůhvíproč porád přejíždějící dvojice policejních aut, Divná roztříštěná torzovitá údajná muzika, a brzy začne naplno městská erzeta (RZ), v noci: to bude zas radost. To obecenstvo, co tam tvrdne třeba celý den - je toto můj národ? Očividně je to jeho většina. Byl jsem se na ně teď podívat. Nenapadá mě nic, co bych s tímto folkem měl společného. Jako s většinou dnešních hokejových a fotbalových "fans". Ostatně to jsou zčásti titíž.

    OdpovědětVymazat
  39. K tomu hlukovému znečištění:

    Určitě jste mnozí z vás už nejednou potkali taková ta prapodivná vozidla, jejichž basák by se při správném nasměrování dal prohlásit za součást pohonu vozidla. Zkrátka když to jede kolem tropí to skrz zavřená okna rambajz něco přes 100 dB, ten idiot uvnitř, obvykle s kšiltovkou na palici s kšiltem dozadu, nebo na stranu, by měl být teoreticky už z toho rambajzu po smrti, ale z důvodů pro mě záhadných dosud není, nejspíš proto, že je hluchý jak pařez.

    Asi měli takových ve Spokojených státech hodně a asi na to nebyl zákon, tak se pak objevil NPA, Noise Polution Act, který tomuto a podobným jevům dává zákonný rámec, takže otravování okolí hlukem není ve Spokojených státech tak snadné a beztrestné, jako třeba tady.

    Bylo by dobré aby se tady objevilo něco podobného, jako je NPA ve Spokojených státech, ale obávám se, ž s našimi 200 termity ve sněmovně a radioaktivními tupouny kolem nich, by to nakonec dopadlo tak, že hlučet by si mohli všichni tupouni vesele dál a pokutu by dostal ten, koho to obtěžuje...

    OdpovědětVymazat
  40. Draku, řeknu
    Děkuji nashledanou a bez ohledu na to zda něco říká hovor pokládám. Ještě se nestalo že by zavolal znovu.
    Podomnímu obchodníkovi (nechodí ke mě, možná to bude kombinací času kdy jsem doma a odlehlosti) bych poté zavřel dveře před nosem. Pokud by se snažil znovu, zeptal bych se ho, zda odejde sám nebo mám zavolat na policii. stejně tak jakémukoliv nabízeči světlých zítřků.
    Tak nějak chápu, že pokud není člověk šmejdem od přirozenosti, je to poslední zoufalý pokus uživit se před tím, než půjde krást. Proč se ale má živit na mě?

    Kocoure,
    myslím že je zbytečná ztráta času obou, žádat o výmaz/úpravu záznamu v databázi. Pokud tam telefonista něco zaznamenává, tak podle předepsaných pravidel. A v těch totání důrazná nekomunikace bude mít myslím daleko větší váhu (náklady na sestavení hovoru aniž by se získal jediný bit užitečné informace.

    OdpovědětVymazat
  41. V TV NOVA jsem dnes viděl strašnou věc:
    Úředník jakýsi polil z okna vodou dva pouliční muzikanty, kteří dlouho hudli pod okny úřadu. Měli na to dokonce mikrofon a zesilovač na baterky a jejich výkon (nemyslím tím akustický, ale umělecký) byl opravdu dost strašný. Myslím, že tak po 1/4 hodině bych reagoval stejně. Jenže nějaká vysoká činovnice toho úřadu slibovala reportérovi, "že se to vyšetří" a "že se to nemělo stát".
    Myslím, že ten člověk, který vylil trochu čité vody na ty dva, co asi mysleli, že taky dostanou Oscara jako Irglová a Hansard měl na mysli pouze to, aby oba umělce občerstvil, ne?
    Aspoň já bych se tak hájil před tím samozvaným TV kuchařem.

    OdpovědětVymazat
  42. Pouliční muzikanti:

    Jestli se tím snažili uživit, tak je mi jich upřímně líto, ale v tomhle stavu určitě ještě neměli opouštět zkušebnu. Angažmá? O tom si můžou nechat zdát.

    Úředníka docela chápu, také bych to asi nevydržel. Jenomže žijeme v úchylné době s úchylnými zvyky a zákony, takže z tohoto hlediska byl ten čin poněkud neuvážený. Může ale tvrdit, že šel třeba zalít kytku a zakopl o zapomenutou tašku, nebo tak něco. Také jim mohl hodit nějaké ty drobné, ale nevím, zda by to přežili, ta voda dopadla docela zprudka a ta brzdí po cestě vzduchem víc něž kov, neb její hustota je mnohem nižší. Zlý úmysl by se mu ale prokazoval velice těžko :-)

    No a pokud vím, tak podobné produkce nejsou tak úplně všude a automaticky povolené, bylo toho moc a dělalo to brajgl, tak se to ledaskde po Praze, zejména pak v centru centrovatém pozakazovalo. Z hlavy nevím jak je na tom Národní třída, kde se ta příhoda stala, ale v každém případě buď tam šlo poslat "měšťáky", nebo OSu, nebo oboje najednou.

    To jsou ty následky toho, když jedni neberou ohled na druhé...

    V reálu si myslím, že se nic moc nezjistí a vyšumí to do ztracena a bude svatý klid a pokoj. Berme to jako projev zoufalství z okurkové sezóny. Ukrajinská krize je poněkud vyčichlá, protože protože na propagandu nikdo není zvědavý a opravdové informace nejsou k mání. Vyhlídky na prudké zhoršení doufejme že nejsou a na zlepšení bohužel asi také ne. Zkrátka není moc co k tomu dodat. Stálo to za prd, stojí to za něj furt a lepší to asi dlouho nebude. To moc netáhne, není to žádné vzrůšo. No a něco se tam do těch z minut sakra vrazit musí...

    OdpovědětVymazat
  43. "Kuchař" byl dnes za blbce, mimořádného :-)

    OdpovědětVymazat
  44. K telefonickým otrapům:

    Určitě by ale nebylo od věci trochu jim přistřihnout tipce v tom ohledu, že by se zakázalo volat plechovkami na několik čísel najednou. V reálu to totiž způsobuje situace, kdy jeden "vyhraje v lotynce" a je otravovaná úžasnými nabídkami a to, co nebyli tak rychlí při tom zvedání, se namáhali zbytečně. Když se pak třeba příležitostně dovědí, co je nejčastější příčinou těchto zbytečných pokusů o přijetí hovoru, tak si při "výhře v lotynce" zchladí žáhu s o to větším gustem. Také by to chtělo to účinně kontrolovat. Stejně mi je záhadou, že se tímhle někdo uživí. To jen smutně vypovídá o tom, jak velké hromady tupounů kolem nás jsou.

    OdpovědětVymazat
  45. Pozor, pozor, pozor: na Vltavě dnes od rána až do dalšího rána gurmánský gigantický soubor nejkrásnějších akustických pochoutek o Jardovi Haškovi a Bohouškovi Hrabalovi a věcí od nich, a toho, co měli rádi!! Ojojoj. Radost, gurmánské pošušňáníčko.
    A z města při zavřených oknech skoro nic neslyšet. No - !

    OdpovědětVymazat
  46. Tak tohle mi Jakube nedělej!

    Poněkud mě zlobí, že jsou lidé, kteří mohou celý den poslouchat rádio. Jednak že na to mají čas, jednak, že to vůbec vydrží.

    [;>)

    OdpovědětVymazat
  47. Ale skoro nikdy. Todle jsou právě úžasné výjimečné příležitosti.
    x A já u toho sedím u PC a překládám, totiž... Buď co mám zadáno, nebo z radosti a výzvy od kamarádů či těžkého textu v nějakém jiném jazyce, co mi někdo (většinou z NSW) pošle. A každou chvíli to vypnu - na hodinku třeba, k rozčlenění dne, a taky třeba občas, jednou za pár dní, jdu někam na oběd, co myslíte? Stává se, že obědvám, náhodou. Nebo do cukrárny coby kavárny. A teď se mi na plotně dodělává houbová bramboračka, a ze sporáku mám už vyndaný štrůdl pro synka - velké ušlechtilé jabka a malé zelené, mirabelky, špendlíky, trnky (švestky), lískové ořechy jsem tentokrát zapomněl. Potřeno bazalkovým olio vergine di oliva z Livorna a poťapáno červenýma puntíkama z po 20 letech otevřené mal. marmelády od táty z chaty. No - ? A teď k tomu krásný archaický český rock z konce padesátých. Bože, kdo byl tehdy v matičce... A předtím Toulky, už třetí, o Janu Kollárovi - ten mě bere (no co s takovým dnes?!) už od dětství. A v NDR jsem chodil po místech jeho pobytů, a po starých slovanských kruhových hradištích (i kopal). A na Rujáně jsem došel až k Svantovítově svatyni na Arkoně... už napůl smytá z útesu do moře... Všude slovanské stopy.

    OdpovědětVymazat
  48. Neslučitelnost s militantním islámem:

    Ty militanty je zapotřebí předejít a potírat je na zemi, pod ní, ve vodě, pod vodou, ve vzduchu, ve vesmíru, prostě kdekoliv se zmetci agresivní vyskytnou, je zapotřebí pouštět jim pořádně žilou buď až do pochopení, že tudy cesta nevede, nebo až do vyhubení, jiná možnost není. Ta druhá možnost je o něco jistější.

    Buď to zvládnou zařídit +/- standardní politici pod tlakem okolností a ze strachu, že by je mohli vystrnadit z jejich teplých místeček Wildersové, Le-Penové, Vandasové a další, nebo je ti jmenovaní a další opravdu vystrnadí a bude. Události se konečně dají do pohybu tím správným směrem.

    Z tohoto hlediska je ta ukrajinská kontraproduktivní avantýra úplně mimo, ledaže by už ti evropští a američtí soudruzi připravovali za naše prachy jejich globální kalifát. Nemůžu si pomoci, ale docela často mi to tak připadá.

    Na druhou stranu, je-li někdo takový idiot, že se nebrání když může a dokud k tomu má všechny možnosti a prostředky, tak si prostě nezaslouží přežít a nemůže se divit, vyhraje-li nakonec Darwinovu cenu.

    OdpovědětVymazat
  49. Proč vidím najednou zeměkouli dvojitě, a nepil jsem? Jaký pokus, sím? Was soll das? Cosa é? What are you playing at? Čort odin, čego že ty?!

    OdpovědětVymazat
  50. To Jakub:
    Snažím se vrátit počítadlo (seriózní) na své místo a neumím to. Na Toplistu měli jhakousi poruchu, počítadlo nebylo dosažitelné, psal jsem jim, neodpověděli ale mezitím se zase stalo dostupným. Jenže jsem rozdrbal příkaz na jegho zobrazování a nemohu to dát dohromady. Takže zatím je tam ten pokus, až věc prozkoumám nebo až mi pomůže Drak, tak se tam vrátí to, co tam bylo.

    Pardon.
    Teď se chystám na zítřejší natáčení Kytice Pavla Helebranta (hudba) text je pochopitelně od Karla Jaromíra. Nastudovávám si nový mixpult "MIDAS PRO 1", ať zítra nevypadám jako totální idiot. Stejně budu.
    (Oslí uši, ty mi sluší.)

    OdpovědětVymazat
  51. No tož aby to pasovalo, taky S ÚSMĚVEM IDIOTA - podle pana Vodńanského!
    Oslí uši, ty mi sluší je krásné. Kdo má autorské právo?

    OdpovědětVymazat
  52. Nový mixpult:

    Od pohledu je to docela pěkná věc, ale patice i ovládací prvky vypadají, že jsou rozmístěné poměrně standardně, aspoň podle toho, co si pamatuji od pohledu, tedy pravděpodobně tak, jak jsou lidi co s tím dělají zvyklí, asi docela intuitivně. Je to ale digitální krabice a tak tam může paseku dělat software, ten ne vždy píšou lidi, co by to dělat měli a podle toho to pak s užíváním těch jejich "darů" dopadá :-) Podle ceny (opravdu to není k mání zrovna zadarmo) ale soudím, že by to nemuselo být vyloženě špatné zařízení. Věřím, že by to mohlo dopadnout docela dobře.

    OdpovědětVymazat
  53. Draku:
    Problém není ve zcela jiných funkcích a postupech, problém je ve velmi podobných funkcích. Totéž je třeba udělat trochu jinak, v jiném gardu atd. Při práci se zvukem (obrazem, videem) člověk obvykle nemá čas se zabývat "vymakanějším ovládáním", potřebuje ovládání intuitivní. PRO 1 už má za rok existence třetí upgrade SW!
    Upgrade, inovace, vylepšení je vždy můj osobní nepřítel. Přínos bývá buď nepoznatelný nebo nepatrný, změny mě matou. A taky mi to naznačuje, že program patrně nebyl zpracován dostatečně pozorně a kvalitně.

    A ještě něco k "digi": Stejnou operaci jsem schopen provést několika cestami, postupy. Nechápu proč si nemůžu vybrat je jeden a ty ostatní alespoň zablokovat, protože jsou třeba podobné zcela jiným postupům, liší se jen pořadím zmáčknutí tlačítek...
    Je to podobné, jako by v autě byl současně namontován volant i knipl. A pedály by měly různou funkci, podle toho, co by se zmáčklo na ovládacím panelu. [;>/

    Nad PRO1 jsem zvítězil - ale až v "nastaveném čase". Zákazník, myslím, ale nic nepoznal.

    Jsem holt už stařík - ledacos umím obkecat...

    */ Byl jsem jednou zákazníkem při psaní speciálního programu na ovládání MD-playerů. Nakonec jsem si nechal verzi v.7, kde byly ony tři klasické chyby, o kterých jsme věděli a neriskoval jsem jejich opravu a vznik dalších chyb, které by se objevily v provozu někdy později. [;>)

    OdpovědětVymazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)