Prohledat tento blog

pondělí 11. července 2022

Co s médií? (2)

 




 Před týdnem jsem si postěžoval na bumbrlíčky veřejných médií. Ovšem to nejsou jenom ony, Stejné je to i s divadly, koncertními agenturami, nahrávacími studií a podobně. Slíbil jsem že to upřesním.



Tedy příklad z praxe:
 
  Natočení malé audioknihy (dva spíkři, zvukař, režisér, hudebník) a nějaká ta předělová hudba stojí v Českém rozhlase cca 35 000.- Totéž u soukromníka cca 10 -15 000.- Kvalita (technická i interpretační je podobná, rozhodně ne horší.) Zvukař se postará i o hlídání šumlů, hlenů a jiných pazvuků, kontroluje i temporytmus textu a melodiku vět. Podmínkou úspěchu jsou zkušení "mluviči", kteří se většinou pozorně poslouchají a sami opravují svůj projev. Když jim něco uteče, je tu zvukař, který je na to něco upozorní. Když je k dispozici dobrý muzikant, který umí improvizovat, tak ani ta hudba (v audioknize ji nebývá tak moc, ta je o textu, pokud možno kvalitní a ne o nějaké hudební exhibici) není drahá. Za použití studia se něco platí, za amortizaci aparatury také. Pak už jen stačí příjem zdanit (každý za sebe) a je hotovo. 

  Ale jak je možné, že prakticky stejná parta dokáže srazit cenu na polovinu, aniž by pracovala za "almužnu"? V rádiu je totiž spousta dalších zaměstnanců, na ekonomickém oddělením, dramaturgii, údržbě techniky, správy budov a bůhví čeho ještě. Tohle všechno odpadá. Pokud máte pocit, že to ta parta nedokáže tak kvalitně jako instituce, mýlíte se. Je to na stejném  nebo lepším zařízení a dokonce to trvá téměř stejnou dobu. Jenže si nikdo na nic nehraje. A práva si hlídáme sami, OSU nepotřebujeme.

   V jedné audioknize jsem potřeboval na závěr Marseillaisu. Vybral jsem jednu verzi s Mireille Mathieu a zeptal se OSA na cenu za použití, za práva. Částka  mi téměř vyrazila dech. Rovnala se třetině celkové ceny za audioknihu. Vymazal jsem tedy Mathiehu z montáže snímku, sešel se s hercem a napískali jsme Marseillaisu "na hubu". Nakonec to k textu sedělo lépe, než ta dokonalá nahrávka. 

   Při předposlední audioknize jsem sháněl někoho, kdo by mi poskytl práva na scénickou hudbu. Je několik takových firem, jenže nabízejí třeba jen roční práva na použití hudby z jejich seznamu a některé mají dokonce tato práva omezená časem. Jak bych tu hudbu z hotové knihy odstraňoval poté, co jí skončí práva, si nedovedu představit. 

   Ale internet je mocný čaroděj a našel jsem portál, který nabízí hudbu, pro předěly docela vhodnou zdarma - s podmínkou, že se bude jednat o "užitou hudbu", (my ji říkáme scénika), která není tím hlavním v díle. A nemusí se zvlášť uvádět ani autor, ani interpret. Ono to stejně málokoho (čti nikoho) nezajímá. Posluchač se zajímá o obsah, ne o předěly, ty musí být adekvátní k obsahu, nic víc. Zajímá to jedině automatické hudební vyhledávače, které, když výsledek práce visí na netu, ty záznamy neustále ve dne v noci prohledávají. A pak se najednou ozve instituce, která má na hudbu práva a žádá zaplatit nebo celé dílo zablokuje nebo smaže. Když mi z webu Ulo*** oznámili, že museli zablokovat jednu audioknihu, protože Sup**** má práva na hudbu v ní použitou, stačilo napsat na Sup***** ať upřesní, o kterou hudbu přesně jde a jaká má k ní práva - a následovala omluva, že se automatický program spletl. Ale znám podobný program jako aplikaci do mobilu a rozezná téměř jakoukoliv melodii i když ji jenom zapískáte do mobilu. Plete se málokdy. 

   To je způsob, jakým vydělávají instituce na autorských právech. Autor z takto získaných peněz vydělá zanedbatelnou částku. Zbytek polkne právě taková instituce - tedy lidé, kteří takovou instituci tvoří. A jsme zpátky u toho, že hodně věcí lze dělat jednoduše a levně nebo složitě a draze a že na každé tvůrčí práci se přiživují vlastně zbyteční lidé.

   Něco jiného je, když někdo zkopíruje cizí dílo a prodává ho "ve vlastní režii". Ale někteří autoři  se (docela složitě) ze zastupování nějakou agenturou vyváží a dávají ho k volnému, nekomerčnímu použití. Ty např. OSA docela nemá rádo. (Ta dokonce požaduje poplatek i za písníčku, kterou hrajete u ohně na čundru a to i v případě, že se jedná o vaši vlastní, tedy autorskou. Ale v praxi ho nevybírá - u každého táboráku by musel být jejich pracovník a tak velká instituce to přece jen není.)

  To je asi tak všechno. Ale podobná situace je myslím všude kolem nás. Ve zdravotnictví, ve státní správě, v armádě, na policii. Všude, kde někdo pracuje se kolem něj pohybují lidé, kteří si najdou nějakou "nezbytnou" činnost" a "pomáhají" tomu, kdo pracuje nebo tvoří. Za socialismu se někerým z nich  říkalo příživníci - většinou těm viditelným. 


Ale - v přírodě je to úplně stejné.
Cizopasníci jsou tady s námi od vzniku života na Zemi.
A úspěšně cizopasí!

15 komentářů:

  1. Neumě pískati ani hráti, vyrobil bych si potřebnou hudbu pomocí MuseScore.
    Ale u audioknih mi hudba mnohdy spíš vadí. Zejména na začátku souborů před titulem, kde to zdržuje při hledání kapitoly nebo dílu. Ovšem nejhorší je hudba na pozadí, snižující srozumitelnost.
    Na autorských právech je problematické, že vypršení se počítá od úmrtí. V době, kdy autor nějaké své dílo publikuje, tak ještě neví, kdy umře. Takže když se mi dostane do ruky stará kniha nějakého neznámého autora, tak není snadné zjistit, od kdy je volná. Medle by bylo lepší počítat to od narození, například oněch biblických 120 let (pro autory zesnulé ve věku padesáti let by to tedy bylo stejné jako nyní).
    Nepříjemné je také to, že autoři, kteří svá díla poskytují zdarma, to často v knize výslovně neuvedou (například VS, přestože věděl, že dědicové jeho web smáznou).

    OdpovědětVymazat
  2. Po názvu kapitoly dávám pár vteřin muziky (nebo efektu) na "uklidnění mysli" posluchače. Pak jenom krátké vmetky mezi kapitolami. A konec, aby posluchač m=nepřešel do další kapitoly. Jenom čistý text je možné poslouchat tak 10 minut. Pak člověk ztrácí pozornost. Předěl v místě, kdy se podstatně mění prostředí nebo doba. Zvláště pak, když text není moc epický. V textu jen občas nějaký "zvuk" na pozadí kvůli atmosféře. (Když říkám na pozadí, myslím tím opravdu na pozadí.) Natočil jsem už pěkných pár audioknížek a jsem rád, pokud mám zpětnou vazbu.
    P.S.: Kdo je V.S.?

    OdpovědětVymazat
  3. "Jenom čistý text je možné poslouchat tak 10 minut. Pak člověk ztrácí pozornost."
    Poslouchám tak 20 minut. Pak usínám. Používám mluvené slovo jako uspávalo, a ta hudba mě budí :-)

    "Natočil jsem už pěkných pár audioknížek"
    Jakého žánru? Kde se to prodává?

    "Kdo je V.S.?"
    Václav Semerád.

    OdpovědětVymazat
  4. Audioknihy Vás budí? V tom případě není k ničemu uvádět tituly, které jsme natočili. Nejsou určeny k uspávání. [;>))
    Knihy jsou většinou volně ke stažení na Uložto nebo YouTube. Hledejte "Zapomenuté příběhy" nebo "Krvavé levandule", "To nejlepší z blogu... atd. Jsou to přílohy k papírovým knihám Mariana Kechlibara. Viz odkaz dole na této stránce. Ale asi si nepospíte.
    Ty ostatní nejsou veřejnosti přístupné - třeba výběr z filosofických děl filosofů 18. - 20. století pro OU nebo "Leošek a Liška" pro konzervatoř Ostrava a mnoho dalších.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zapomenuté příběhy 6 jsou natočené? Nebo až po knize? Děkuji.

      Vymazat
    2. Jsou natočené i odevzdané, Marian je bude uvolňovat postupně jak říkal.

      Vymazat
  5. 'Hledejte "Zapomenuté příběhy" nebo "Krvavé levandule", "To nejlepší z blogu... atd. Jsou to přílohy k papírovým knihám Mariana Kechlibara.'
    Tyhle mám, a medle jsou vynikající.

    OdpovědětVymazat
  6. Mizernému autorovi bych ty knihy netočil. Aspoň ne tak levně. [;>) Ale spíše vůbec.

    OdpovědětVymazat
  7. Omlouvám se, nechce se mě registrovat, v 99.999% případů nekomentuji, zůstanu tedy jako Anonym. Podle té Marseiasy jsem si říkal, že by to mohly být "tydlety Levandule". A ono jó. Všechny Mariánovy knihy mám koupené na "flešce", a ještě jsem u nich neusnul... Děkuji za Vaši práci.

    OdpovědětVymazat
  8. Potěšilo.
    Když je dobrý text, tak se dobře zpracovává. A navíc - člověk se i poučí.

    OdpovědětVymazat
  9. Souhlasím s tím, že v průběhu četby je hudba spíše rušivá. A je velkou otázkou, zda ji dávat před nebo za četbu. Já tvrdím, že raději nikam.

    Jinak s OSA mám autentickou zkušenost, kdy se před lety rozpadla kapela a jeden z autorských přicmrndávačů si po pár letech zaevidoval nahrané skladby u OSA s tím, že je 100%-ním autorem hudby i textu ( když reálně byl jeho podíl asi 2% text a 10% hudba ). Následně skladby vyšly na CD. Když se to dozvěděl hlavní autor repertoáru, obrátil se na OSA a poskytl i jakési důkazy. OSA mu odpověděla, že je to nezajímá a má se jít soudit sám... Takže tolik k jejich boji za práva autorů.

    Křupavě vypečené chucpe je také absurdní výpalné, které si OSA suverénně účtuje za prázdné nosiče dat. Z prodeje kdejaké flešky nebo externího HDD, tak nedobrovolně a za nic dostává OSA nějakých 200 Kč. I kdyby jste si tam ukládal svoje fotky z výletů, poznámky z diktafonu, četbu vlastním dětem nebo svoji autorskou muziku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jistě. Je to presumpce viny.
      Ale nikdo se ze současného establishmentu do toho nepustí. Takže si na OSA z toho žijí. Princip parazita. Vysávat, ale nezabít hostitele...

      K autorství: Bývají to nechutné tahanice: kolik not a jestli melodie je nebo není transponovaná atd. Tohle bych OSA nevyčítal. To ostatní ovšem ano.

      Vymazat
    2. Desítky motivů, aranže a celé texty budí úvahu "kolik not" a "transponované melodie" ?

      Úmyslný podraz a pirátské vydání studiové nahrávky je "nechutná tahanice" ?

      S touhle logikou by jste byl cennou posilou v současné televizi, u policie nebo na státním zastupitelství...

      Vymazat
  10. Chce to zkusit soudy. Jiná cesta není. Tedy - za cenu nechutných tahanic.
    Autorské právo je v dnešní době silně fousatá záležitost, Kdekdo je geniální komponista - ale Mozartů je strašně málo. Já s nimi dělám. Tedy - ne s Mozarty, ale s génii.
    O.T.: Když mi občas někdo ukradne fotku, jsme docela spokojený. Byla dobrá. Je ale pravda, že focení mě neživí.

    OdpovědětVymazat
  11. P.S.:
    Zjistil jste si, kolik na tom ten pirát vydělal? Aby to nakonec nebyla bouře ve sklenici vody.

    OdpovědětVymazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)