Tady budu uveřejňovat Glosy Schumacherovy. Doba jejich vzniku je nejistá, ale v žádném případě se nejedná o zcela čerstvé zboží, i když tak možná vypadá. Je to jen další důkaz toho, že některé myšlenky jsou stále platné.
Možná, že bychom se
Amiši mohli nechat inspirovat.
(Amišové,
křesťanská komunita ve Spojených státech, v běžném životě
se zříkající většiny novodobých technických vymožeností,
jejíž členové se živí zemědělstvím, řemeslem a obchodem s
„ekologickými“ potravinami)
Už delší dobu ve mně
dloube myšlenka co to je ta životní úroveň. Jestli do ní
nezahrnujeme spoustu krámů, za které utratíme spoustu peněz,
které nám přinesou jenom krátkodobou radost a abychom přišli
na to, že je vlastně nepotřebujeme a že jsme je koupili jenom
proto, že jsme si je nechali vnutit reklamou nebo abychom zaplnili
prázdná místa ve své hladové duši. Místo abychom se navzájem
bavili, čučíme do bedny nebo teď už na nějakou velkorozměrnou
placku, abychom se po x hodinách otráveně zvedli "to byla
zase blbost". Ale druhý den uděláme to samé. Místo aby
věci sloužily nám, sloužíme věcem. Máme je rádi neodřené a
neošoupané a výrobci je vyrábějí aby jenom tak vypadaly
pěkné, aby zakrátko zošklivěly a byly k vyhození jakmile
přijdou o pel novosti. Místo dubového stolu na několik generací,
cosi viklavého z pilin co se nejdéle do pěti let začne sypat a
loupat. Navoněný papundekl, plast a organický tmel místo kamene,
cihly a malty nebo betonu. Neustále natíráme a opravujeme, aby
se nám to nerozpadlo a emailujeme a malujeme "aby bílá
bělejší byla". Necháme si vnucovat věci náročné na
údržbu nebo neudržovatelné. Nic proti nejnovějším
technologiím a materiálům, ale proč je používat za každou
cenu i tam, kde mají omezenou funkčnost ? Vezměte si třeba
montážní pěnu. Vybunzíruje každou skulinou. Vynikající pro
přichycení a vyplnění spár, do kterých jinak nic jiného
nenacpete. Ale použít jí jako hlavní upevňovací materiál
místo malty nebo cementu ? Fuj. Je to rychlé, levné, zatím to
drží. Ale co po dvaceti nebo po stu letech ? Kdo že by o něčem
takovém přemýšlel.
Navrhuji změnu názvu
České republiky
na Region Čechy a Morava... V
eurojazyce Region Bohmen und Maren. V historických pramenech
bychom k tomu jistě našli množství vzletných výroků o jediné
možnosti, osudové a historické nevyhnutelnosti. Na druhou stranu
je pozoruhodné, že třeba Slovinci přijali ústavu bez problémů.
Možná, že kdybychom si tu smlouvu podrobně prostudovali,
nalezli bychom mnoho skulin a nejednoznačností, které bychom
mohli využít jako zbraň v náš prospěch. Zdá se, že ve
výhodě bude kdo v Bruselu bude mít lepší právníky. Napadat,
žalovat, odvolávat, rozkladovat, namítat, zdržovat, poukazovat
na špatný překlad, žalovat za průtahy, požadovat náhradu
škody za tohle a za tamto, důsledně trvat na tom či onom
nesmyslu. Protože, nedělejme si iluze, že s naším reálným
lidským a ekonomickým potenciálem mimo EU obstojíme. Ale mohli
bychom si vydupat lepší podmínky. To bychom ovšem museli mít
vládu, která by za naše peníze hájila naše zájmy. Je otázka,
zda vůbec máme nějaké konzistentní zájmy vyjma toho za co
možná nejméně dostat co možná nejvíce bez toho abychom se
sami přičinili.
O vzniku křesťanství
Jsem zvědavý na reakci
Židovské obce a Velvyslanectví státu Izrael a vybraných
intelektuálů, kdyby například Parlament České republiky pro
Čechy odhlasoval pravidla pro nabývání občanství a majetku a
pro uzavírání manželství, obdobná těm v Izraeli. Pak by došlo
i na argument, že nejsme vyvolený národ. Inu, někde se začít
musí a za pár tisíc let by to už divné nepřišlo...Ale je to
čím díl těžší. Dřív to bylo snadné. Žádné OSN, Rada
bezpečnosti, Haagský tribunál, CNN, CBS, BBC, ani Petr Uhl
nebyli. Stačilo se dovedněji než ostatní ohánět mečem a když
se vám to dařilo pár set let a vybrali jste si správné božstvo,
pokud možno imaginární, aby se nedalo rozbít ani ukrást a
pokud možno jediné, aby se samo se sebou nehádalo, cesta k
vyvolenosti byla otevřená. Když už se to nevděčné remcání
zástupů nedalo vydržet, vylezli jste na kopec, aby vás nikdo
neotravoval a do placatého šutru vyrejpali "Několik vět".
Pak jste slezli dolů a dostali hysterák, že oni se klaní něčemu
co si uplácali zatímco vy jste se nahoře mordovali s tím šutrem.
Mrskli jste s ním o zem, hrozně zanadávali a protože
ausgerechnet přišla bouřka a prásklo to nedaleko ležení,
dodalo to vašim slovům váhu. Pak jste se zase s klením a s
nákladem šutrů drápali do vršku a znovu rejpali. A jak jste
byli na své soukmenovce nasraní, tak jste k původním osmi
přikázáním přidali další dvě. Nepokradeš a nesesmilníš.
Pak zas přišel jeden chlápek kterej hlásal, že všichni lidi
by na sebe měli hodnější, leč označili ho za tuneláře a
ukřižovali. A tak vzniklo křesťanství a spadli jsme do toho
všichni.
Nejde o to kdo s kým bude
"vládnout".
Jde o to jak bude vládnout v
mezích objektivních ekonomických a zahraničně-politických
(jak jinak než ekonomicky podložených) mantinelů. A ty jsou tak
úzké, že nějaké extremistické vylomeniny vylučují. Čili, ať
to bude ten či onen, makroekonomický impaktfaktor bude nevýznamný.
V současných poměrech je dlouhodobá stabilita vlády určována
spokojeností obyvatelstva. Bez ohledu na to, jestli fasáda domu
ve kterém bydlí bude na přechodnou dobu domodra nebo dorůžova.
Jak se komu v něm bude bydlet není dáno kosmetickými změnami
ale tím, jakou iniciativu sám vyvine. Ovšem těm, kteří místo
toho hltají drby "z vyšší politiky" plnící televizní
obrazovky a stránky většiny deníků, marní svůj čas
neplodným politizírováním a odevzdaně civí na vládu v naději,
že nějaká jim konečně zajistí vytoužený nálet pečených
holubů do huby, není pomoci.
Až by nějaký
recidivista přišel nafackovat soudci ?
Proč ne ? Justice neschopná
ochránit sama sebe není způsobilá chránit jiné. Tedy ptejme
se po příčině, že soudce má takové obavy. Ptejme se, co
změnit, aby takové obavy neměl. Aby je neměl kdokoli jiný.
Když státní moc namísto aby zjednala bezpečí, nabádá
spořádané občany, aby v noci nechodili přes park, vyhýbali se
temným uličkám, z automobilu a chalupy nedělali trezor, zavřeli
sami sebe za pancéřové dveře a na svět pohlíželi přes
mříže, proč by nějaký soudce či jiný představitel státní
moci nemohl tu a tam dostat přes držku.
Efektivita soudní moci a
ochrana soudce
Není to až tak složité. Moc soudní je součástí moci státní, na kterou je třeba pohlížet jako na funkční celek tvořený mocí zákonodárnou, soudní, výkonnou. Jeho výsledná efektivita záleží na nejslabším článku. Ponechám-li stranou, zda moc zákonodárná poskytuje moci soudní výkonné nástroje a do jaké míry je moc výkonná schopna zajistit podporu moci soudní, je třeba se zamyslet na tím, zda to mimo jiné, není fungování moci soudní, jako jedna z příčin nízké ochrany poskytované státní mocí. Pokud si soudci stěžují na vysokou zatíženost danou vysokým počtem projednávaných případů, vezměte v úvahu zastoupení recidivy a výši ukládaných trestů. Na jednotlivých případech vícekrát trestaných pachatelů za pravidelně páchanou trestnou činnost lze prokázat význam délky trestů odnětí svobody na recidivu. Lze prokázat, že u takových pachatelů jen využitím celého rozpětí trestní sazby je možné snížit počet spáchaných trestných činů. Bohužel, v mnoha případech jsou opakovaně ukládány tresty odnětí svobody v dolní polovině sazby, nebo tzv. "výchovné tresty". V takových případech je počet spáchaných trestných činů nepřímo úměrný délce pobytu takového pachatele na svobodě. Jednou z příčin ukládání nízkých trestů je rozhodovací praxe odvolacích soudů. Všeobecně, příčinou soudobé neefektivity represivního aparátu je recyklace pachatelů, namísto jejich redukce v minulosti. Abych se vrátil k bezpečnosti soudců : míra jejich bezpečnosti je úměrná míře bezpečnosti ostatních občanů.
Sepsal Schumacher
'božstvo, pokud možno imaginární, aby se nedalo rozbít ani ukrást'
OdpovědětVymazatCož se ovšem ukázalo jako chybná úvaha. Za starých dobrých polytheistických časů nepřítel přinejhorším ukradl posvátnou sochu a odvezl si ji k sobě domů, zatímco když si židi pořídili nezobrazitelného, tak jim ho stejně ukradli nejdřív křesťani a pak muslimové, a to i s celou jejich svatou zemí.
Naši dřevědi raději drželi své posvátné texty v tajnosti, předávali si je pouze ústně a dodržovali pravila: 1) Nepiš. 2) Píšeš-li, tak na voskové tabulky, aby se to dalo hned smazat. Negativní stránkou tohoto postupu je, že se nám tudíž nemohly dochovat žádné písemné památky, které by uchovaly jazyk a umožnily bůjské národní obrození.
Ne krádež ani porušení autorského práva, ale využití public domain.
VymazatI když si říkám, že někteří to ten princip modly i poněkud zobchodovali. [;>D)
Vymazat'Bez ohledu na to, jestli fasáda domu ve kterém bydlí bude na přechodnou dobu domodra nebo dorůžova.'
OdpovědětVymazatPrůser je ovšem v tom, že ta fasáda je dozelena.
Barva je jak známo otázkou mozku. Z mého úhlu pohledu není fasáda zelená, ale mozek je modro-žlutý a má tvar listu o poměru 2:3 se dvěma vodorovnými pruhy, modrým a žlutým. Není mozek, není barva, jak prosté. Potravou mozku je cukr, Jeho nedostatek narušuje funkce mozku, způsobuje pocit sucha v krku, poruchy spánku, zhoršení paměti, dezorientace, poruchy řeči. Och ta paměť kde jsem to jen...........
Vymazat4p
Dobrý nápad, StK. Taky se mně zdá, že by bylo škoda nechat zapadnout Schumacherovy myšlenky. Jsem jeho propagátor a budu jej, s Vaším dovolením, propagovat dál na svém blogu.
OdpovědětVymazatTahle série glos a úvah je z let 2004 až 2008.
OdpovědětVymazat