Prohledat tento blog

pátek 2. února 2024

Letáky, letáky, letáky

Aneb o falešných argumentech obchodníků.



   Možnost uspořit peníze při nákupu potravin a zboží v obchodech díky slevovým akcím by se již brzy mohla seniorům značně zkomplikovat. Ministerstvo životního prostředí se chystá mimo jiné došlápnout také na reklamní letáky. Právě ty ovšem častokrát bývají pro seniory bez přístupu k internetu jednou z mála cest, jak se mohou snadněji orientovat v cenách v obchodech a nekupovat předražené zboží, když si budou slevy kroužkovat. Obavy panují také z propouštění lidí se zdravotním postižením.
  Jedná se hlavně o recyklaci PET lahví. Neméně podstatná je část spočívající v návrhu rozšíření definice obalů také na reklamní letáky. Ta totiž přinese povinnost recyklace letáků nebo jejich zpětného odběru pro všechny subjekty, které uvádějí reklamní letáky na trh nebo do oběhu. Letáky mají podléhat recyklačnímu poplatku v rozmezí od 2,5 tisíce do až 3,5 tisíce korun za tunu, co má dle resortu snižovat množství odpadu.

(Parlamentní Listy)


   Analýzu, jak tomu článku říkají asi napsal někdo z reklamního oddělení hypermarketů. Letáky, o kterých je řeč jsou tištěné nabídky na zboží, které chtějí supermarkety prodat a jen některé z položek jsou zlevněné. Nejsou rozhodně zaměřené na "chudé důchodce". Barevné obrázky na lesklém papíře prezentují veškeré zboží, které potřebují obchodníci prodat a slevy jsou tam v menšině, nebo se jedná o zboží, které bylo zdraženo a opět zlevněno na původní cenu, protože jeho prodej začal klesat.


   "Čarování" s cenami a s umisťováním zboží do regálů je řízeno psychology. Nejdražší zboží je ve výši očí, levnější na horních policích, kam starší sehnuté babky často nedosáhnou Pokud jdu nakupovat, tak se velmi často setkám s prosbami, abych jim nějaké zboží z horních polic podal nebo naopak v regálech dolních, kde je lze přehlédnout nebo se aspoň k nim musí stařeček hluboce sehnout.


   Místo základních orientačních nápisů (mléko, mouka, cukr, káva) jsou tam nejkřiklavější nápisy "Poslední šance!", "Nejnižší cena v Česku!", Sleva!" a podobně. Nápisy o druhu zboží tam pod stropem sice jsou také, ale menším písmem, třeba šedým na špinavě žlutém pozadí. Zákazník pak bloudí a obchodník předpokládá, že se zrak nakupujícího zastaví na něčem "zajímavém", co prostě "musí mít" a koupí si to.
Takže principem letáků, který nám několikrát týdně nacpou do poštovních schránek, je jen přilákat zákazníka do obchodu.


   „V případě, že by došlo ke schválení recyklačního poplatku v této výši, to může znamenat i ztrátu 2,5 tisíce pracovních míst. Pravda je, že jsme doposud žádné poplatky na likvidaci neplatili,“ okomentoval pro ČT24 v listopadu návrh novely prezident Svazu polygrafických podnikatelů Zdeněk Sobota. Recyklační poplatek totiž zdraží výrobu letáků a omezí jejich distribuci či se některé obchody mohou rozhodnout akční letáky nabízet pouze v elektronické podobě.


   Více než polovina čtenářů letáků se v takovém případě obává zhoršení informovanosti o slevách a výhodných nabídkách,“ podotýká Česká distribuční k výsledkům průzkumu, z nějž vyplynulo, že se při současné vlně vysokého zdražování začali o akční letáky zajímat už i mladí lidé a ve věkové kategorii 18–29 let – letáky nově sleduje každý pátý člověk. Tedy 80% populace letáky nezajímají. Obchodníci by ztratili další možnost psychologického nátlaku na své zákazníky. Ušetřilo by se na potištěném papíru, který se pak válí kolem popelnic. Roznašeči letáků totiž mají za úkol "spotřebovat" celou pojízdnou tašku těchto tiskovin a pomáhají si jak mohou, protože, pokud jsou slušní, letáky necpou do schránek označených nálepkou "Nevhazovat reklamu". Takových je v našem věžáku velká většina. (Věžák má třináct pater po pět bytů.)

   Předsedkyně Rady seniorů ČR Lenka Desatová tvrdí, že senioři mají zájem o to, aby tištěné letáky s akčním zbožím zůstaly zachované.Z důchodu se žít nedá,“ podotkla jedna z pracovnic pro ČT24, jež letáky roznáší téměř třicet let. Právě do zaměstnanosti lidí se zdravotním postižením by se dle manažera marketingu a komunikace České distribuční Jaroslava Staňka mohla novela kvůli snížení objemu distribuce negativně promítnout a kromě dopadů na seniory mají hrozit vážné důsledky i této skupině obyvatel.

   Kolik procent seniorů roznáší letáky: Nebylo by vhodnější jim nějak "opravit" důchody, aly nemuseli s velkou taškou na kolečkách obrážet město?


   Jen 28% seniorů nemá internet. Takže pokud má 72% uživatelů internetu zájem o nějaké slevy, určitě se jim do obsahu vetře dostatek reklamy i když používají blokátory reklam. To, že by měli uvažovat hlavou a případně se poradit s někým zkušenějším nebudu tady zdůrazňovat - to je asi celosvětový problém. Okrádání starých lidí pomocí internetu nebo mobilu je rozšířené kupodivu hlavně v Rusku. Tam jsou totiž lidé, kteří věří někomu, kdo se prohlásí za bankéře nebo policistu a
poslechnou jeho "dobré rady" které rychle vedou ke jeho ožebračení. Zřejmě je to v RF dost rozšířený jev, protože se rozšiřují oddělení policie, která se tím druhem trestné činnosti zabývá a bude patrně zvýšena hranice trestů za to "mašínistvo" jak tomu způsobu okrádání tam říkají.

   Ale abych nebyl tak naivní: Když čtu příběhy českých žen, které naletěly sňatkovým podvodníků a mužů, kteří naletěli podvodnicím, nestačím se divit. Lidé relativně bohatí klidně pošlou obrovské částky peněz někomu, koho znají jen z fotografií a emailů. Nechápu hlavně jak se domohli toho svého majetku. K tomu je přece potřeba aspoň nějakého intelektu, kopáním výkopů si nikdo velké peníze nevydělá! Prodej zázračných hrnců a přikrývek už je dost proláklý, tak se zkouší jiné způsoby. Poslední dobou jsou to nabídky na skvělé investice. Klasické "letadlo". Někdo prodal databázi mailových adres včetně mé a aspoň třikrát týdně mažu nebo přesměrovávám automaticky do spamu tyhle "životní příležitosti". Znají moje jméno, telefonní číslo i můj věk a doufají, že už jsem úplně senilní. 

   Ale já hned zpozorním, když mi někdo nabízí zisk "za nic" ale zato se musím rozhodnout "hned". Není oběda zdarma!  Na tomto principu pracují veškeré reklamy na zázračné prostředky proti nemocem, které nemáte. Na konci dlouhatánské reklamy jsou troje dveře, které máte otevřít pro přiznání slevy. Je jedno které zvolíte, 50% sleva je za každými. A pak už jenom vyplnit své nacionále a závazně objednat,. A nahoře na té stránce pořád běží stopky "cout down" s časem několik minut. Nechal jsem je několikrát zkušebně doběhnout - a nestalo se nic. Po chvíli tam znovu naskočil ubývající čas. Rutinu jsem v kódu našel, zkopíroval, ale nevím, k čemu bych ji použil.

   Doslova mě fascinuje, že úplně stejné reklamy běží i na polských, ruských i jiných stránkách zpravodajských serverů. Nezdá se mi, že by na ně někdo mohl nalítnout.    Nebo - kdo ví. Rozdíl mezi hloupým Rusem a hloupým Němcem asi není tak velký, sice jinak mluví, vyznávají jinou ideologii, ale chamtiví jsou oba. Rakušák taky.



Tihle jsou aspoň srandovní a vypadají teplí a měkcí na omak.



Žádné komentáře:

Okomentovat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)