Prohledat tento blog

neděle 25. srpna 2013

Cigoši (a já)

Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie
v Ostravě - Přívioze




  Známá česká pěnice-slavice Lucie Bílá o Romech vykládá jako o "mých cigoších". I Romové o sobě samých většinou mluví jako o Cikánech. Je to slovo známé a označuje etikum, které tady žije už dlouho, s majoritou nemá příliš velké problémy (až na ty slepice a králíky, ale to se dá přežít.) a tedy víme, co tak asi od sebe vzájemně můžeme očekávat.
Romové - to slovo naopak označuje problém, něco hyperkorektního, nejistého, ublíženého, požadujícího zvláštní zacházení, na čem se dá udělat  kariéra nebo i zbohatnout. Cikáni, aspoň ti, které znám, nanejvýš použijí slovo Romák. A to se zřetelným  pejorativním nádechem.  







 
























 Tak ti moji Cikáni uspořádali včera na náměstí Svatopluka Čecha před kostelem v Přívoze happening - shromáždění, aby ukázali, si vzájemně ukázali, že se nebojí skinů a neonácků, kteří ohlásili svou demonstraci v Ostravě na tentýž den před Novou radnicí. To, že někteří Cikáni jsou taky Romové bylo pro toto odpoledne zapomenuto. Na pódiu se řečnilo, hrála malá kapela, rapovaly tam trio *- dvě "gadžovky" a jedna Cikánka, sice nadšeně a v rytmu, ale slovíčka nebyla moc povedená. Sice provokativní, takové "antifa", ale ani do huby moc nešla - což je při rapu dost průšvih. Pak přišel i kouzelník - tedy ne kouzelník, ale pan farář z místního kostela a přečetl poselství biskupa Lobkowitze. Nikoho neurazil, k poctivému životu nabádal společně se pomodlili a bylo mu i publikem zatleskáno. 




   Publikum tvořilo asi tak 500 - 600 lidí, povětšinou Cikánů, hodně tam bylo mladých a "namakaných", kteří se připravovali na předpokládanou rvačku s tou "druhou partou". Ale i Cikánky s dětmi, budoucí maminy s břichem, důstojní vajdové řešili ve stínu cosi důležitého. Mezi tím vším se proplétali mladí antifašisté a cosi si sepisovali a fotili. A též nezbytný "ostravský Ind" Kumar Vishwanathan který na žádné takové akci prostě chybět nemůže. Nálada poklidná, nikdo nedělal binec a dokonce i PET lahve končily z 90% tam kde měly - v odpadkových koších. Všichni se na mě usmívali a ze zdvořilosti se ptali, pro které noviny pracuji. Když jsem jim řekl, že jsem soukromník, byli ještě vstřícnější. I Coca-Colu mi nabídli. Upitou.






   Na balkoně v prvním patře stál nenápadně jakýsi velký policejní boss s vysílačkou a tištěným plánem v průhledném složce a bedlivě dohlížel na cvrkot. Jeho pobočník všechno zaznamenával na malou kameru. I mě, jak fotím lidi. Tak jsem si ho vyfotil taky - a on, policajt, se dokonce na mě usmál.




   Ale pořád nic se nedělo, policisté "těžkooděnci se potili se sundanými přilbami, členové antikonfliktního  týmu také postávali ve svých žlutých reflexních vestičkách ve stínu kolem náměstí a polohlasem si vyprávěli vtipy. Jestli byly o policajtech nebo o Cikánech jsem nezjistil. V uličce zaparkované dva "antony" - kdyby něco a na konci náměstí nenápadně stál záznamový vůz s kamerami na střeše a pomalu jimi švenkoval náměstí.   Mezi  lidmi policajti v civilu, tajní - ale policajta v civilu neutajíš. To by asi vyžadovalo zvláštní výcvik, aby se aspoň chvíli netvářili jako policajti. Byli jasní, i kdyby v uchu neměli žádná sluchátka.

   A skini a neonacisti nikde. Svalnatí cikánští mladíci se už začali dost nudit a pomalu se vytráceli bočními uličkami kamsi pryč. Nakonec hlavní organizátorce nezbylo nic jiného, než shromáždění oficiálně rozpustit. Zvukaři začali balit mikrofony a bedny, na policejním kamerovém voze sklopili specialisté své kamery a vůz se kamsi vydal, policisté se pomalu rozcházeli k autům, kterými přijeli. Velitel na balkoně si cosi poznamenal do papírů a zalezl do domu. Tak jsem i já "zasunul do pouzdra" a šel na tramvaj, neb se mi nechtělo capkat ty tři kilometry domů pěšky - dost, že jsem je ušel po cestě "tam".  

   Když jsem dojel domů a pojedl oběd, zapnul jsem v počítači TV - a nestačil se divit. Na místech, které jsem před půlhodinou opustil se tvrdě bojovalo, dýmily dýmovnice, lítaly lahve a cihly, bouchaly rozbušky a mávalo se pendreky. Svalnatí "tajní" v barevných šortkách a tričkách s anglickými nápisy neohroženě vbíhali do davu demonstrantů a vždy ulovili "nejslabší kus", který urychleně dopravili za hradbu těžkooděnců. Tam výtržníkovi spoutali ruce stahovacím páskem na kabely a odložili ho na zem, jako když se na honu provádí výřad zajíců a koroptví. Jen to halali chybělo. A taky tu nebyli žádní Cikáni. Taky už asi byli doma a koukali na telku. V TV tvrdili, že se té demonstrace na straně radikálů zúčastnilo přes tisíc lidí. Ale na náměstí před radnicí jich bylo sotva tři stovky. Potkával jsem je, když šli na sraz na Prokešovo náměstí jak jsem klusal ke kostelu v Přívoze. Byli taky snadno rozeznatelní: černá kšiltovka, černé tričko s nějakým nápisem vyvedeným švabachem a černé kalhoty. Na nohou tenisky či, jak se teď říká, "adidasky" různých barev - černé se asi nevyrábějí Celkem jsem po cestě potkal asi pět skupinek po pěti-šesti lidech. Záhadu podivného zbytnění této části demonstrace mi osvětlil až nějaký sociolog, který komentoval  nepokoje v lokální TV. Potvrdil moje podezření, že se ke rváčům přidávají i obyčejní lidé, rozhněvaní otcové rodin, mladí nezaměstnaní. A hned je "radikálů" třikrát tolik.

   Když se dnes podíváte po informačních webech, kde je popsáno, co se dělo (já vlastně ani nevím, jestli pravdivě, z událostí jsem na vlastní oči viděl jen tu  méně důležitou půlku - musel jsem se totiž rozhodnout, na co se půjdu podívat a Cikáni mi připadali zajímavější než radikálové) dočtete se většinou že "Diskuze byla zablokována pro rasistické názory" případně včerejší ostravské události raději odstranili ze seznamu kompletně. Případně článek ukončili farizejským tvrzením 
zmocněnkyně pro lidská práva Moniky Šimůnkové. "Jsme tak svědky toho, že se na různých místech, které se výrazně liší svou historií, velikostí, kapacitami, politickou reprezentací i sociální situací tamních obyvatel, snaží extremisté zneužívat problémů lidí a jejich nespokojenosti se sociální a politickou situací," jak sdělila ČTK.


   Prostě máme tu letitý problém který stále narůstá a bojíme se ho řešit. Je vlastně založen jen na několika lžích a podvodech:


Radikálové:

Rádi o nich mluvíme jako o neonacistech, rasistech a skinech. Jistě, jsou tam. Hlupáci různých odstínů. Ale ne všichni jsou hlupáci nebo násilníci. Ale neměli by sebemenší naději na úspěch, kdyby "obyčejní lidé" - už  je raději píši v úvozovkách, protože se ten pojem se stal heslem, floskulí - nebyli tak nespokojení s tím, co kolem sebe vidí a co "věrchuška" a většina sdělovacích prostředků zapírá - nespravedlnost v přístupu k jednotlivým skupinám obyvatel.  Ke "třídám" chcete-li. A nespravedlnost vyvolává hněv. Takže by se dalo říct, že "prostý lid" zneužívá to, že radikálové jsou dobře organizovaní a jsou tedy schopni se sejít v určitou dobu na určitém místě a "nabaluje se" na jeho akce. To je jenom úhel pohledu.    


Státní orgány:

Romský problém vlastně nijak neřeší, jenom odsouvají. Snaží se Romy uplatit dávkami, což celkem pochopitelně vede k tomu, že požadují více. Kdysi dostávali Cikáni od komunistické vlády i nové byty - to teď není a demokracie jim přinesla i možnost zcela legálně nepracovat. Takže nemohou být považováni za příživníky jako před čtvrtstoletím. Byly zřízeny spousty funkcí a komisí, které by měly řešit problémy se "sociálně vyloučenými" neboli "nepřizpůsobivými občany"  což je jen vznešený název pro lidskou spodinu. Být takovým "zmocněncem" je docela fajn: Dobře placené, teplé místečko, občas i popularita v TV. Kumar Višnar, Monika Šimůnková a podobní. Situaci nijak neřeší, jen na ní parazitují. Kromě omšelých prázdných frází jsem od nich nikdy nic rozumného neslyšel. Ani Cikáni si jich neváží - jenom jejich prostřednictvím) vymáhají další a další privilegia. Na "demošce" byly k vidění také hesla  "Nechceme, aby se o nás jednalo bez nás!"  Kdo "jedná bez nich"?


Cikáni neboli Romové:

Chovají se přesně tak, jak jim káže selský rozum. Proč pracovat, když je možno si peníze získat tak, že budou neustále vykřikovat, jak je jim zle, že  musí "emigrovat" tu do Velké Británie, tu zase do Kanady. "Bo rasízmus, né?!" Jsou tam vždy z počátku přijímání s pochopením (nebo spíše nepochopením) tamních obyvatel, kteří se po určité době na vlastní kůži přesvědčí, jaci ti utečenci z "rasistického Česka" vlastně jsou - a nakonec se dostanou do stejného postavení, jako tady. Pokud se argumentuje těmi jednotlivci, kteří se naučili tamní řeč a řádně pracují je to argumentace zcela falešná. Takoví Cikáni jsou i u nás, k tomu nebylo potřeba emigrovat. Stačí začít řádně žít a neparazitovat. Je ovšem pravda, že to mají zatraceně těžké ti, kteří se chtějí vymanit z oněch proslulých "velkých rodin".  



A kde se podvádělo včera v Ostravě?

Radikálové: svůj meeting před Novou radnicí ukončili a pak se, již tedy "neorganizovaně a každý na svou pěst" vydali vyvolat konflikt na náměstí Svatopluka Čecha.  Organizátoři jsou tedy z obliga - shromáždění přece rozpustili. Kam mají jít po shromáždění si buď řekli mezi sebou nebo se to dočetli ve sdělovacích prostředcích - o cikánském happeningu před kostelem se psalo několik dní předem.
Cikáni: Lidová veselice pod heslem "My se jich nebojíme!" byla falešná ze dvou důvodů. Jednak se "jich" nemusejí bát, když je hlídají stovky policistů, kteří by si ovšem rozhodně dokázali představit lepší způsob trávení soboty (ptal jsem se asi deseti). Kromě toho se rvačkou Cikáni počítali - na tom náměstí bylo opravdu nejvíc mladých Romů s dobře vyvinutou muskulaturou a skládacími obušky po kapsách. Nebo to byly tenké skládací deštníky? U Cikánů si asi policie s osobními prohlídkami zbytečně  práci nepřidělávala. Děti tam byly - ale vždy s maminkou, která by je asi včas odklidila do bezpečí. Přes velkohubá prohlášení se na bitku nachystali. Jenže smůla - shromážděni před kostelem začalo o hodinu dřív a radikálové se zase zpozdili. Armády se minuly.
Policie: Je asi stále zneužívaná  k isolaci obou táborů. Ať už jsou to rowdies různých klubů při fotbalu nebo radikálové versus Romové. Oni slouží, my to platíme. A drobná kriminalita bují vesele dál - není prý dost policistů. Někdy si myslím, že to tak naše "věrchuška" nechává vybublávat schválně, z tréningových důvodů, aby policisté byli dobře připraveni, až přijdou skutečné lidové bouře. (A ty přijdou!)  Otázkou zůstává, na které straně pak budou policisté stát. Možná na obou.
Žurnalisté všeho druhu: O jejich "obrovské odvaze" nazývat věci pravými jmény jsem už tu psal. Já chápu, že vzhledem k neustálému prosazování "politické hyperkorektnosti" by se jim nemuselo vyplatit psát celou pravdu a nepoužívat "krycích názvů" pro jevy, jejichž pravolu podstatu zná každý ostravák.  Nebo třeba jen nezakázat diskuzi, kde si obyčejní lidé "neberou servítky". A to nepočítám zoufalé, debilní výkřiky puberťáků, které tupě rasistické opravdu jsou. A zase - můj stihoman -  někdy dokonce uvažuji, jestli to nejsou najatí provokatéři, kteří tím svým debilním sprosťáctvím vyrábějí redakci důvod, proč diskuzi zakázat.  




Kumar Vishwanathan



Epilog:

   Když jsem šel po onom happeningu domů, měl jsem dobrý pocit, že rasová nenávist tady vlastně ani neexistuje. Tedy já ji aspoň na tom náměstí necítil. A že se Cikáni většinou dokážou chovat opravdu civilizovaně.  Z iluzí mě záhy rázně vyvedla mladá cikánská rodina, která se o cosi pohádala a nadávala si vzájemně výrazy, které jako ostravák sice moc dobře znám, ale publikovat je tu nemohu. Na znamení protestu nechala mladá maminka kočárek s nemluvnětem stát v jízdní dráze aut, která ho tak musela objíždět. Až za drahnou chvíli, kdy už pochopila, že tatínek se děcka v kočárku opravdu neujme a do té hospody opravdu půjde si ho zase od jedné gadžovky, která to nevydržela a kočárek s děckem dala stranou, převzala. Nastoupil jsem, označil si lístek a uklidněn zapadl na sedadlo s dobrým pocitem,  že všechno je na svých místech, že se nic nezměnilo. Vlastně změnilo: Nastoupili dva mladí, on a ona, jen podle barvy pleti Cikáni  a oba si orazili své tramvajové lístky.


No - chápete to?

==oOo==


Dodatek aneb jak se začnou zprávy postupně lišit od skutečnosti:


Neděle  25/8/2013    LIDOVKY    ROMEA

Úterý  27/8/2013       BEZ POLITICKÉ KOREKTNOSTI

Středa 28/8/2013       JAK NA POSITIVNÍ DISKRIMINACI

Čtvrtek 5/9/2013       DRŽTE HUBY, PRAVDA JE JEN JEDNA, TA NAŠE!

38 komentářů:

  1. Takže Vaše výprava, StK, nebyla úspěšná, protože jste byl na správném místě v nesprávnou dobu?
    Já jsem se už lekla, že Vám rozbili v té mele aparát nebo dokonce hlavu.
    Nestěžujte si, dopadlo to dobře i bez fotografického scoopu.
    Já bych chtěla jen dodat. Cikáni (tedy rom, sinti a další kmeny) jsou v Evropě už od 15.stol. Po celou tu dobu - půl tisíciletí - se neasimilovali, ani nepřizpůsobili zdejšímu životu a kultuře. Zachovávají pořád stejnou sociální rodovou organizaci, stejnou kulturu, jazyk.
    Na jedné straně je to vzácný úkaz lpění na tradicích, na druhé to ale ukazuje, že ani dnešní opatření, která na státech RU vyžaduje bruselské vedení, k ničemu nepovedou.
    Nevede k ničemu ani přiznat jim práva národnostní menšiny se vším co to obnáší, protože sami cikáni usazení v jednotlivých státech, se za součást nějaké své velké společné národnosti nepovažují a ani necítí nějakou vazbu ke státu, kde žijí.
    Je to jen pokusné hraní se slovy, které kořen problému, a to neasimilovatelnost nebo nevčlenitelnost cikánů do způsobu života evropské společnosti, jen obcházejí.
    Takže jak dál?

    OdpovědětVymazat
  2. To Info:
    Jako celek se Cikáni dosud neasimilovali, jako jednotlivci tu a tam ano. Souvisí to s nechutí akceptovat partnera z jiného etnika, což souvisí s jejich "věrností rodině", která pochopitelně má na výběr partnera nemalý vliv.
    S tím jazykem ale pravdu nemáte - spousta z nich neumí pořádně "romsky", navíc romština není kodifikovaná a je v každém národnostním státě trochu jiná. Respektive: Španělský Cikán se opravdu hodně těžko domlouvá s Cikánem slovenským nebo běloruským. (Ověřeno.)
    A jak dál? Tvrdě vyžadovat i od Cikánů stejné povinnosti, jako od většinového etnika. (Dtto homosexuálové a podobní.) Prostě zrušit veškeré rasově motivované podpory a výjimky. Buďto se podrobí a aspoň po veřejné stránce přizpůsobí, nebo musí odejít jinam. Jejich volba.
    Např. Vietnamci se podrobili a i když se také zachovávají do značné míry silnou etnicitu, nejsou s nimi prakticky žádné problémy. Nanejvýš s jejich podnikavostí (pěstírny konopí, padělatelské dílničky - ale to nesouvisí s etnicitou. Jejich děti se od zdejších rodilých liší jenom vzhledem. U míšenek je to dokonce ku prospěchu obou ras - jsou to opravdu krásné štíhlé holky se skvělou pletí a dlouhýma nohama.
    P.S.: Jak se vám líbí fotky?

    OdpovědětVymazat
  3. Fotky jsou pěkné, výmluvná je ta s tlustou mladou cikánkou a ta se zátylkem policisty.
    To, co píšete o asimilaci některých jedinců je jedině potvrzením toho, že jako celek nejsou schopni se přizpůsobit a začlenit do evropské společnosti.
    To, že si jednotlivé skupiny mezi sebou nerozumějí je tím, že jsou odlišného původu. Ve Španělsku je zabydleno etnikum kalé, které hovoří poněkud jiným nářečím než rom a sinti.

    OdpovědětVymazat
  4. StK:

    S tím cvaknutím lístků je to zajímavé. Rozhodně to neodpovídá mým každodenním zkušenostem a poznatkům. Cikáni, které potkávám ve veřejné dopravě, si až na pár světlých výjimek, zpravidla ani neoznačují jízdenky, ani nemají předplaceno. Hřeší na to, že je předchází velmi špatná pověst spolu s důslednou státní ochranou padouchů před slušnými lidmi, takže se spoléhají na to, že si na ně kontrolor netroufne. A mají pravdu, kontrolor zkontroluje poctivě všechny, s jejich výjimkou, aspoň tady v Praze to chodí takhle.

    Ti dva, které jste viděl, mohli mít podmíněný flastr a ještě se jim z nějakého důvodu nemuselo chtít do basy. Nebo jim v oblastech s vyšším napětím na sociálce a jinde radí, aby přestali provokovat zkusili víc a lépe zapadnout do řady. Což samo o sobě nemusí být od věci, naopak. Možná, že dík těm tzv. "radikálům" konečně začínají přicházet na to, že sranda a báječné časy pomalu, ale jistě končí.

    informaci:

    Souhlasím s StK, chce to jen a pouze ukončit nesmyslnou agónii s nesmyslnou positivní diskriminací a důsledně měřit všem stejným metrem. Začít tvrdě postihovat a potírat drobnou kriminalitu mladistvých a časem zákonitě chcípne na úbytě i ta horší, dospělácká. Určitě by napomohla i legalisace drog za rozumných podmínek, zaváže-li se dotyčný závislák nemnožit se, nemít řidičák a zbroják, tak ať si zalevno šňupe či aplikuje cokoliv je mu libo a za pár korun z lékárny, a ne za draho od mafie, politické i kriminální. Organisovaný zločin by konečně přišel jak o zisky a lidi, tak o odběratele. Jenže to se mnohým nelíbí, protože by zchudli, a to oni nepřipustí, i kdyby se kvůli tomu měla zeměkoule zastavit.

    OdpovědětVymazat
  5. To Info:
    Navíc je romština/cikánština značně "znečištěna" přejatými slovy z místního jazyka, které jsou jenom vnějškově "pocigánštěny". A jsou to nejen nové výrazy jako počítač nebo mobil, ale i staré jako oběd nebo lžíce. [;>))

    OdpovědětVymazat
  6. Draku:
    Ta spokojenost se stávajícím stavem je patrná na neochotě úřadů (resp. úředníků) zavřít celoročně, celodenně a celonočně otevřené zastavárny, kde je možno se rychle zbavit kradeného zboží a sběren kovů, které přijímají třeba i nové dopravní značky, kanálové mříže, kolejnice, ještě neopracované odlitky nebo zvony bez toho, že by jim to nějak vadilo a místo vyplacení peněz zavolali policii. Prostě to vykoupí za zlomek ceny a rozdíl si schovají s tím, že je to úhrada jejich rizika.
    Herny a ubytovny pro "nepřizpůsobivé" dtto. To je prostě BÍLÁ lumpárna, ne černá. A jedou v tom i politici, stejně jako v solárním, větrníkovém i biomasovém okrádání. Zákony by tohle všechno určitě dokázaly když už ne eliminovat tak aspoň velmi omezit. Kdyby takové existovaly.
    Kdyby byl ovšem o takové zájem.
    M?ě osobně by zajímalo, komu a kolik plůatí majitel jedné sběrny asi 2 km od mého bydliště. Co tam Cikáni a jiní vágusové nosí je oprostě nepředstavitelné*. A policistu jsem tam ještě neviděl ani jednou. Asi tam není ničí rajón.

    Viděl jsem, jak tam dva špinaví gadžové táhnou v tašce několik zřetelně čerstvě osoustruženýck a vyvrtaných přírub na potrubí o průměru cca 20 cm. Kde ty příruby chyběly nevím. Ale určitě "nezbyly" - to by je podnik dal do sběru sám.

    OdpovědětVymazat
  7. Zástavárny, bazary a sběrny kovů by měly být otevírány a provozovány jen a pouze vedle policejních stanic a výkupy provádět pouze po zaprotokolování osob a předmětů transakce policajtem. To by mělo naprosto postačit.

    Herny? K čemu? Omezit na minimum, případně zestátnit, jako v Rakousku, či kde, tohle opravdu nemáme zapotřebí. Je to jen a pouze vycházení vstříc organisovanému zločinu za účelem legalisace výnosů z trestné činnosti. Nic víc, nic méně. V porovnání s Německem máme kupříkladu 2x tolik hracích automatů na obyvatele, než oni, neboli jsme minimálně 2x tak vstřícní vůči padouchům, než Němci. Proč? Je to zbytečné.

    Cikánské ubytovny, agentury a podobnou parasitující verbež by bylo tak snadné rozehnat a odseknout od příjmů, že je až trapné o tom psát, to by dovedl snad i absolvent zvláštní školy. průšvih je v tom, že ono se nechce, ono se chce krást. Asi se to nakonec bude zase muset vrátit k jakési obdobě socialistické "rozkrádačky", kdy se za krádeže majetku směrem ze socialistického do soukromého vlastnictví dávalo stejně, jako za úkladnou vraždu. Už se toho rozkrádá tolika a tak bezostyšně a beztrestně, že je na čase pořádně zvýšit jak počet úspěšně dotažených případů, tak i ty flastry za ně.

    Určitě by významně pomohlo i posílení ochrany bydlení a majetku a to silně v neprospěch nenechavců. Jinak by se nám ta společnost mohla nakonec pěkně zradikalizovat a v křečích rozpadnout.

    OdpovědětVymazat
  8. Rozpad již začal. Ochrana vlastníků majetku je vlastně obrácena v jejich neprospěch. Klepnete někoho po zlodějské ruce a vyhnijete ve vyšetřovací vazbě nebo se štěstím jako stíhaný na svobodě, běda když u toho použijete zbraň, a pozor ! To je vše, nejen střelná, bodná, řezná. Stačí klacek nebo kámen a jste ozbrojen. Rámašmidlavišna tvrdí že ostrý pohled je také zbraň, co teprve ostrý komentář? Pozor na pravidla státní moštárny. Nadrtí, vylisuje, vykvasí, konzervuje, oloupí. JO, a zdaní což je totéž.
    čest f 6.

    OdpovědětVymazat
  9. Člověk člověku člověkem,
    vlk vlku vlkem,
    a zloděj zloději kamarádem.

    OdpovědětVymazat
  10. Když už jsme u toho, tak co se českého a slovenského území týče, tak rozklad začal nabývat ostrých kontur již během 2. světové války, kdy bolševici se stalinskou podporou za zády začali mohutně infiltrovat armádu a po válce i ministerstvo vnitra, obrany a policii. Pocity po Mnichovu posloužily jako dobrý katalisátor, ať už si v Paříži a Londýně říkají co chtějí, tohle jim nikdo a nic neodpáře. Předurčili tím ale mnohé z předválečných, válečných, poválečných a dnešních průšvihů. Spustili tím takovou lavinu takových průšvihů, ze kterých se ne a ne vyhrabat dodnes, že až hrůza pomyslet na to, co někdy dovede způsobit jedno blbé rozhodnutí. Za některé chyby a blbost se platí opravdu hodně draze a hodně dlouho, ne-li rovnou napořád.

    Po válce pak došlo k rozmnožování a uplácení Cikánů bolševiky, které neskončilo dodnes. Toto uplácení pokračuje i pod taktovkou EU, což je jeden z mnoha důvodů, proč jí považuji za bolševický útvar.

    Evropské postoje, co se týče (ne)ochrany vlastnických a jiných práv a naopak ochrany řvounů a parasitů před slušnými lidmi, a odpor vůči zbraním v soukromých rukách, a podobné vejšplechty a úlety, jsou dalším podstatným důvodem, proč EU vnímám jakožto výsostně bolševický a silně kontraproduktivní útvar.

    Vliv EU možná sehrál po listopadu 1989 svou významnou a rozhodující zhoubnou roli v tom, že tu neproběhla důsledná debolševisace a tudíž tu máme to, co nás obklopuje a co velmi reálně hrozí tím, že brzy budou osekány a zadušeny i ty poslední prvky demokracie, které tu ještě zbývají.

    Upřímně se obávám, že něco tak krásného jako Pinochet či Hitler, nebo aspoň Orbán, nám už bohužel asi moc nehrozí, my jsme teď nejspíš na nejlepší cestě do neostalinistického chřtánu.

    OdpovědětVymazat
  11. Pro Draka:
    Co mě překvapilo za posledních 24 roků je fakt, jak jsou bolševici životaschopní. Nebo možná naopak - jak se životaschopní dokážou přizpůsobit momentálním "životním podmínkám". Kolik kryptokomunistů je v ODS? Myslím, že spousta. A tím se pro mě stává nevolitelnou - ani ne tak kvůli těm kmotrů, trafikám - ale z toho důvodu, že ten zbytek, dejme tomu poctivý, je ale tak slušný či slabý, že s tím nic neudělá. Raději zaleze nebo vystoupí. Dívám se a poslouchám a je mi z nich šoufl.

    OdpovědětVymazat
  12. StK:

    Ano, života a všeho schopní, to oni opravdu jsou.

    Do každé strany, která je u vesla, se ženou oportunisté, kterým jde buď o prachy, nebo o moc, většinou rovnou o oboje. Je na té či oné partaji, jak si nastavit obranné mechanismy. Při tom faktu, že mandát nepatří partaji, ale poslanci, bych jim vřele doporučoval, než někoho zařadí na kandidátku, aby si ho prověřili v komunální politice a také ho nechali projít důkladnými psychotesty. Na druhou stranu, je-li ten jev mezi lidmi příliš rozšířený, tak stejně není obrany. Stačí jen konstatovat, že jaký lid, takové partaje a takové sněmovny a další orgány z nich vzešlé. ODS je skoro ve stádiu klinické smrti. Že jim to vůbec nedochází, dosvědčují i poslední tanečky před rozpuštěním sněmovny, ke kterému se zjevně nedokázali postavit reálně a nepochybně si tím odehnali i část dříve skalních voličů. Tragédie, jedním slovem, přímo shakespearovská.

    Mrzuté a smutné je, že autentická a poctivá pravice tu totálně chybí, pro mne to teď znamená, házet ze zoufalství hlasy někomu, o kom si budu myslet, že je menším zlem, než různé odrůdy bolšviků, zelených a lidovců. Vlastně budu jen volit proti někomu, ne někoho konkrétního. TOPka je jen jakási sekulární frakce bývalé KDUČSL splácnutá se Starosty a Nezávislými a s prapodivným dost eurohujerským a tudíž nazelenalým, antijadernám a socialistickým programem, asi i dost protiizraelským a provozembouškým. No ale pořád lepší, než lidovci, zelení, nebo bolševici, o řád nebo o dva. Jinak ale opravdu není, koho bych volil s chutí a s radostí. No, třeba si pomyslím, že má šanci někdo z nových tváří, krom VeVerek, Okamury, Babiše a dalších zjevných populistů. Jenže ti asi přes 5% neprolezou. On ten náš volební systém opravdu stojí tak akorát za starou belu.

    Už dlouho dětem říkám, ať svou budoucnost raději neplánují tady a zkoušejí se uchytit někde jinde. Skutečnost tady u nás nakonec vždy předčí i ta nejhorší očekávání a to si předem z rozumných důvodů nikdy od nikoho a od ničeho nic moc ani neslibuji, ani nemaluji.

    OdpovědětVymazat
  13. EK energie na zeleno28. srpna 2013 v 9:36:00 SELČ

    Aktivista z Indie: "Romská (cikánská) menšina je zdrojem budoucí energie a netušených schopností". Ser Kouman Vishňowadathan, ...
    mnooo, pokud se povede ji chemicky modifikovat na "MEŘROM" postupem "MEŘO" podle Babiše v jeho zařízení pak skutečně půjde o perpetum, neb této menšiny se zatím nikdo nezbavil.
    Prostě:černé zlato na zelené tolary

    OdpovědětVymazat
  14. Kdo je to Babiš (velmi zhruba) vím - ale co je to "MEŘO" nebo "MEŘROM"? Chcelo by to rozbor akýsi...

    OdpovědětVymazat
  15. Úžasný článek, plastický jak trhavina, item vaše přípodoteky a poznámky a poznakty pod ním. Tak teď napřed k tomu poslednímu bleskově hodím zcela čerstvý pocit Terezy Boučkové, dcery t o h o Pavky Korča- é Kohouta:
    Předvolení boj všech proti všem. Bez pravidel. Bez slušnosti. (...) Kdyby se pravice mezi sebou tak šíleně nehádala, kdyby se její polotici vzájemně nepodráželi , kdyby - až na výjimky - nepodlehli mámení moci, jež je zbavilo příčetnosti, nemuseli jsme teď zase poslouchat nenávistné předvolební projevy A přemýšlet, koho volit, když se nám nechce volit nikoho! Nebo jste na tom jinak? Musíme se zas dívat ny ty samé tváře, zas kandidují, i když se neosvědčily. Musíme doufat, že se mezi nimi objeví nějaká nová, co se osvědčí. Nebo se jen ihned nezblázní. Zachová si zdravý rozum, slušnost. Bohulře se ukázalo, že nováčci se v politice chovají hůř než matadoři, a ti se - až na výjimky - chovají STRAŠNĚ. Trpce si uvědomuji, že když jsem po 89 začala chodit k volbám, ani jednou jsem nešla volit s radostí. Vždy otrávená. S nechutí. Skoro s odporem. Abych svým hlasem zabránila zvolení někoho ještě horšího. - Mám ale pocit, že horší to už být nemůže. I politici, co mi jako osoby ani moc nevadili, jsou léta ve stranách, co mi vadí. A vadí mi všechny. Žel mi už léta předem vadí i strany a hnutí, co se teprve chystají vzniknout...
    A jak jste na tom vy?

    OdpovědětVymazat
  16. Jakubovi S.:

    Jak bychom na tom asi byli? Stejně jako ta dívčina, nebo aspoň dost podobně.

    Důležité je, jít volit a volit:

    1) Protizeleně, už jen proto, že S(polek) P(řátel) O(rganisovaného) Z(ločinu), už nám dosadil do vlády Jana Želého Fišera, který už rozhání Kalouskův "antisolární" tým. Proč asi? Jak zaplatil ty dluhy a z čeho? Silně je podezřívám, že o tohle šlo na jednom z prvních míst, jsou v tom velké miliardy.

    2) Protibolševicky, aby kluci nebyli tak aktivní při tom destabilisování situace ať už Zavadilem, nebo dalšími milicionářskými a odborářskými zpolitisovanými stvůrami. Také by to mohly nadlouho být poslední svobodné volby na českém území.

    3) Protilidovecky a protiunijně, není oč stát, nefunguje to.

    4) A ODS také nebrat, stojí za pendrek, žije mimo naprosto realitu a neumí si vybírat lidi. Ty slušné a myslící, které už náhodou má, spolehlivě vypudí.

    5) Populisty také nebrat, Zelení, kteří protlačili solární tunely a VeVerky, které působily jako totální a spolehlivý destabilisační prvek, by nám snad měli jako odstrašující příklad stačit. Stejné by to bylo jak s Okamurou, tak s Babišem, tak s kýmkoliv jiným. Za prd stojí i mírnější křídla těchto exotů, jak již předvedla Karolína, možná se jen pomstila za tu obranu.

    No pak zjistíme, že krom nových tváří, které ani nepůjdou spolehlivě odlišit od populistů, vlastně není z čeho vybírat. Navíc je tu ta 5% hranice. Nevidím to moc dobře. Dobře už zkrátka bylo.

    OdpovědětVymazat
  17. EK info MEŘO a MEROOM28. srpna 2013 v 12:19:00 SELČ

    Tak tedy
    "MEŘO" = METHYL ESTERR ŘEPKOVÉHO OLEJE.
    "MEROM"? = METHYL ESTER ROMOVÉHO OLEJE je objevem Indského aktivisty a řešením paliva pro lidsvo.
    BABIŠ imperium je největší výrobce MEŘO U NÁS
    tolik INFO .

    OdpovědětVymazat
  18. MEŘO asi metylester řepkového oleje (= "bionafta"), pokud se nemýlím.

    To Drak: Vidím to dost podobně. Asi půjdo volit "dělníky" nebo "okamuristy", ale naprosto bez nadšení a bez iluzí.
    Průser je, že mladí, co na vlastní kůži nezažili socialistický režim (případně ještě "nebrali rozum"), to budou házet komunistům, kteří se presentují jako "čistí".

    OdpovědětVymazat
  19. Jo, jo, jedna kapsa prázdná a druhá vysypaná, pěšky jak za vozem, jeden za osmnáct a druhý, bez dvou, za dvacet, z deště pod okap, z bláta do louže...
    ===

    Ale vzdát se volby by byla velká chyba. Jednak se tím snižuje kvórum a vítězové pak budou mít "lepší čísla", jednak to znamená rezignovat a tím pádem nechat volnou ruku těm, co mají tu správnou "ovčanskou kázeň" a volit půjdou, budou-li vyzváni svými guru a těm, kteří pro samou závist vzteky nevědí, komu se vlastně pomstít za svou vlastní bezvýznamnost. A není tu nikdo, kdo by pak řekl "Odpusť jim Pane, neb oni nevědí, co činí!"
    V příslovích: "Kdo chce kam, pomožme mu tam!"

    Takže k volbám půjdu a budu volit někoho "nevolitelného", který tu ještě nebyl a tudíž se nestačil zkompromitovat. A kterého neznám tak dobře, jako komunisty. Protože jinak bych ani neměl právo si ulevit, že "se" volilo (opět) špatně...

    OdpovědětVymazat
  20. Jenže té volby jsme se už ve skutečnosti vzdali, bez ohledu zda a komu ten lístek hodíme. Vzdali jsme se jí tím, že jsme se buď neangažovali v nějaké straně nebo nenaleznuvše žádné slušné strany, nezaložili si tedy vlastní.
    To skutečně neexistuje žádná politická otázka, na které bychom se shodli aspoň tři, aby bylo možné ustanovit přípravný výbor?

    OdpovědětVymazat
  21. Názory by se určitě sladit daly. Ale co se mě týče, už nemám chuť "měnit svět". Skepse - nevěřím, že by se to mohlo povést. Není sil.
    Je to, jako se postavit povodni.
    Marnost nad marnost a nic než marnost.

    OdpovědětVymazat
  22. Ale no - budeme si už jen zoufat (říkám si hlavně sobě)? Tak zase (co se mnou už) trošku do sémantiky a filologie:
    Marnost atd. je ovšem jeden z nejmagičtějších, nejzoufalejších, nejsugestivnějších, nejpregnantnějších, nejzneužívanějších výroků ze Starého zákona, tedy z Kazatele. O v š e m toto slovo, pro něž se rozhodli ti úžasní kraličtí, neodpovídá zcela smyslu originálu. Už ve Vulgátě je v a n i t a s : prázdnota, prázdnost, i přeneseně: nicotnost, povrchnost, dokonce lehkomyslnost, prolhanost! To už jsme hezky daleko, co? A nejnovější překlady vč. ekumenického zvolily (ek.) POMÍJIVOST. Soustřeďte se: marnost x pomíjivost. Pěkný rozptyl v základním věroučném textu, že... Zajímá to někoho?
    Vana fides - prázdná, lichá víra (Verg.),vanum ingenium - vrtkavá - nestálá povaha, já bych řekl: přelétavý duch. Tož tak. Ite, missa est.

    OdpovědětVymazat
  23. ...a MĚ by tam nejprimitivnější (nejpočetnější)Romové (dejme tomu) ani omylem netolerovali, natož sympaticky. O tom vím svoje. Můj vzrůst, brýle, celé vzezření působí asi zásadně jinak než u Stk... Já bohužel nepatřím a nezapadám do žádného společenství, život mi k tomu nedal jasnou příležitost, resp. nedobyl jsem si to, a všechna mi to dávají chtějí-li sežrat. No, to je ovšem širší, obšírnější téma. Zapadnutí či vyčnívání - a nemusí to být vzhůru.

    OdpovědětVymazat
  24. Jakubovi S.:

    Nic si z toho nedělejte, já taky v 99% případů skoro nikam nezapadnu. Zjevem a brýlemi to rozhodně není, spíš jde o názory, postoje, netoleranci k bordelu, čunčárnám, odfláknuté práci, nenechavosti, atd, atp. No prostě se od toho průměru dost liším a nedělám nic pro to, abych zapadl. Nemrzí mi to, ani trochu. Co si o otm myslí okolí, je mi srdečně fuk, Zajímají mi jen názory lidí, kterých si vážím. Těch ale není mnoho.

    OdpovědětVymazat
  25. StK a ZŽ:

    Sdílím názor StK, že je dost k ničemu zkoušet něco změnit. Já bych navíc při mém vytížení na to stranictví čas neměl, nehledě k tomu, že to ani nemám rád. Je pravdou, že situace je teď natolik turbulentní a nespokojenosti je tolik, že ono to na toho "vůdce" vysloveně čeká, ale obávám se, že to zase bude jen další sednutí na lep nějakému dalšímu padouchovi a určitě si to nenechají vymluvit, přijdou na to zase až budou po krk v průšvihu. A ta menšina, co to nevolila, se sveze s těmi naivními trouby, kterých je bohužel o dost víc.

    OdpovědětVymazat
  26. Tak nevím Jakube, jestli opravdu mezi ty "moje Cigoše" tak dokonale opticky zapadám? [;>))
    Možná, protože oni se opravdu řídí spíš instinktem než rozumem nebo něčím podobným tak CÍTÍ, že jim nechci ublížit, stejně jako ten malinký smutný manul nebo veselí bratři krkavci v ZOO.
    Obvykle vzbuzuji jen dva pocity: strach nebo důvěru. Malé děti buď začnou plakat a utíkat k mámě nebo se ke mně hrnou s úsměvem a žvatláním, které někdy zní jako "tata, tata" - a skuteční otcové se na mě pak dívají s velkým podezřením. Totéž psi, malí i velcí. Sežrat nebo olízat. Nic mezi tím. Majitelé pak žárlí nebo strhávají psa zpátky.
    Podle toho principu jsem ale taky tam před kostelem v Přívoze mohl dostat na budku.

    Proč to tak je, nevím. Možná to ví Jakub nebo někdo zvenku, já ne. Ale funguje to tak od mládí.

    OdpovědětVymazat
  27. Možná, že se to úsloví "Marnost nad marnost a nic než marnost" přeonačilo, změnilo. Takže já to myslel v tom novém významu: MARNOST, NICOTNOST, BEZNADĚJ.
    Já už opravdu nemám sílu na velké věci a navíc jsem spíš takový "strejda posledního odvolání" - když už je parta v koncích, bývám žádán o radu nebo pomoc. Nikdy za normálních podmínek. Takové páté kolo u vozu, náhradní pneumatika v kufru...
    Myslím, že by se tomu dnes nadneseně řeklo "krizový manažer". [;>))

    OdpovědětVymazat
  28. No být páté kolo u vozu - v kufru - to je ale n ě c o . To jsem občas myslíval, že jsem, že mí šéfové vědí, co ve mně dřímá a může se v náhlých vis maior probudit a zazářit k obecnému prospěchu. Cha.
    Brou půlnoc. A lahůdku z Netálie až ráno... se snídaní. Buona mezzanotte!

    OdpovědětVymazat
  29. Zdeněk Žíkovecký29. srpna 2013 v 8:51:00 SELČ

    Co se věrného překladu do češtiny týče, tak pravděpodobně by rodilý mluvčí neřekl ani "je to marné", ani "je to pomíjivé", ale "je to na hovno". (Viz např. lidová moudrost "Všechno je na hovno, jenom včely jsou na med. Ale med je taky na hovno.")
    Když jsem Kazatele četl v mládí, tak mi byl takový pesimismus nepochopitelný. Později jsem se sice dopracoval k extrapolačnímu realismu (že realistický odhad není někde uprostřed mezi optimistickým a pesimistickým, ale že pesimistický odhad je uprostřed mezi optimistickým a realistickým), ale to neznamená, že nemá smysl se o nic snažit. Správný jogínský přístup je nelpět na výsledcích činnosti a konat bez ohledu na úspěch. (Ostatně i Zdeněk Jirotka ve svém fejetonu o "optimistech bez záručního listu" se zmiňuje o tom, že pesimismus neznamená nečinnost; říká tam něco jako "to už mám raději pesimistu, který nevěří na úspěch, ale jde. Nevím proč, ale jde.")
    Nepřímá úměra mezi optimismem a stářím není mnedle dána ani tak prozřením, že nelze nic dělat, jako spíš uvědoměním si skutečnosti, že už to nestihnu udělat. Obvykle proto používám mantru "doprdele, doprdele, doprdele". To první znamená že jsem si uvědomil, kolik je hodin; to druhé, jaké je datum; a to třetí, jaký je letopočet.

    OdpovědětVymazat
  30. Ježíšikriste. Eště že jsem eště nedržel kafe.
    Odkaz na toho Jirotku psm!

    OdpovědětVymazat
  31. - ale Kazatel, Kohelet, to přece na této rovině říci nemohl! No tak. Je to sice půvabná představa... nicméně v klasické hebrejštině není tato rovina zaznamenána. Škoda. Ekvivalent v ivrit - brzo se zas setkám s profi judaisty, předhodím jim to. Ti budou plavat... nebo ne?!
    Ivrit je dnešní hebrejština, rozdíl je asi jako mezi jazykem Bible kralické a dnešním.)
    Před pár lety jsem byl v dost úzkém vztahu s jednou z nich. Její dcery jsem se zeptal: Hele, a umí maminka v ivrit i vulgarismy? - No - předpokládám, že jo!! Asi k tomu časem musí dojít - ? Potvrdil jsem jí to.

    OdpovědětVymazat
  32. No a v tom posledním "doprdele" je pro přístup k řešení stávající "politické situace" to podstatné.
    Půl života člověka se silou osobnosti Džingischána - nebo atomová bomba, Zdeňku Ž.

    OdpovědětVymazat
  33. To je právě otázka různých druhů překladu - zda pokudmožno doslovně zachovat ducha a reálie zdrojového jazyka, i když by to tak rodilý mluvčí cílového jazyka nikdy neřekl, nebo se volným překladem přizpůsobit zvyklostem cílového jazyka.

    České "hovno" použité v přeneseném smyslu je pak možné buď považovat za synonymum slova "nic" (od něhož se liší použitím se slovesem bez záporu), nebo spíše za výraz znamenající "méně než nic".

    Podobné slovo můžeme najít třeba v dadštině:

    ---
    Přednáška o dadštině
    z pořadu "Hovory H"

    MH: A co to je hijál?
    RČ: Hijál - jak bych to řekl slušně - něco jako nic.
    VS: V lidové mluvě - nic.
    RČ: Když ještě něco za nic nestojí, tak třeba telátko se řekne: hijál-strákong.
    MH: To je kráva která ještě za nic nestojí, ano.
    ---

    Ovšem já osobně si myslím, že "hijál" doslova znamená "vrabec" - a to na základě srovnání s egyptštinou, kde se hieroglyf vrabce překládá jako "slabý, špatný".

    Což mi připomíná následující úryvek:

    ---
    Larry Niven
    Pánové Prstence

    “Víš, jak se tomu kalu říká?”
    “Jak?”
    “Flup.”
    Tegger se od srdce zasmál. “Cože? Chceš říct, že celou tu dobu… Flup. Každý, koho znám, si myslí, že ví, co flup znamená, a zatím… Mořský kal?”
    ---

    OdpovědětVymazat
  34. Jo a co se týče toho Jirotky, tak pokudvím jeho fejetony a povídky se vyskytují ve dvou sbírkách:
    Profesor biologie na žebříku (1956)
    Pravidla se změnila (2000)

    OdpovědětVymazat
  35. Ano - hijál je dadský envivalent téhož, ď!
    V dadštině ovšem záleží i na souvztažnostech s dalšími členy konkrétní věty a na citovém vztahu k ostatním osobám - v tom má (a to je m é upozornění) styčné body např s vietnamštinou!
    Hle - odkud také mohli přijít záhadní Dadové... leč to už bez kosterních pozůstatků nikdo nezjistí.

    OdpovědětVymazat
  36. Problém s Romy je něco podobného jako problém s americkými černochy, někdy jsou na tom Romové dokonce lépe, protože romské rodiny jsou alespoň soudružné.
    Ale černošská rodina je v rozvratu, pouze 35% černošských rodin vyrůstá s otcem. Co si budeme povídat otcovská autorita je také potřebná.
    Někteří lidé obviňují Američany z rasismu, jenže jedna čechoamerická rodina kdysi těm chvátalům řekla, "jo vy nás obviňujete z rasismu, ale přitom je to s některými černochy špatné, to si neumíte představit". Na školách se ulevuje černošským žákům. Ale prosím neviňte mě z rasismu, to mám vyčtené z děl některých lidí žijící Americe. Já jsem si to nevymyslela.
    Ale zpátky k Romům. Komunisti, když se násilím snažili "počeštit" Romy, tak tím udělali společnosti medvědí službu. Romové jsou jiní, nikdy nebudou žít jako my, nutit je žít v jednom bytě po celý život. Proč někomu vadí kočující Romové? Ať si kočují, ať žijí po svém, pokud nebudou dělat kriminální činnost. Budou-li se živit poctivě, komu by vadil romský karavan?

    OdpovědětVymazat
  37. H, to je u nás, stokrát bohužel, už přes půl století passé. A není nic platné vidět, že to bylo hluboce neuvážené a voluntaristické. Stalo se a nutno vycházet ze statu quo (est). Cesta zpět nevede, utrum. Plácají se v tom, nevědí co si s tím počít, využívají všeho, co jim opět zcela neuváženě z majetku nás všech, co jsme pracovali a pracujeme, naše vláda a NS/parlament nemorálně (a opět neuv. a vol.) dala/dává. Tož tak.
    Jinak: jak víš, neustále zdůrazňuju, do úmoru a zbytečně, že nesnáším přílišné paralely mezi židy a cigány, cigány a černými US občany atp. Vždycky se při bližším pohledu objeví (chceme-li ovšem!), že rozdílů je mnohem víc než společného. Jakože tvrdošíjné a nutkavé vytváření as prosazování paralel mezi čímkoliv a čímkoliv vede většinou v nejlepším případě na scestí. Pokud to tedy není jen pomůcka ke čtivosti v novinovém článečku Howgh.

    OdpovědětVymazat
  38. Včera jsem poslal Kocourovi kratší textík, pojednávající o teplických Fukušimách. Doufám, že ho Kocour tady v ůtulně uveřejní. K tématu město Teplice a jeho problémy ještě sestavuji dodatek, který bych chtěl Kocourovi do večera poslat. Myslím že by se oba texty měly spojit a uveřejnit společně.

    OdpovědětVymazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)