čtvrtek 2. července 2015

Diskriminační relativita


Zdroj: Internet

  Jeden čas se u nás rozproudila debata o povinném zahalování žen. Burka, nikáb, čádor.  Že je to prý nepřípustný náboženský symbol, jakási neslušnost k ostatním a bůhví co ještě. Ostatně ani při povolených demonstracích u nás si nesmí demonstranti zahalovat obličej. Aby mohli být vyfotografováni, natočeni a pak ztotožněni - a případně potrestáni. Nebo aspoň zařazeni do policejní databáze. 



   Dejme tomu, že u nás není zvykem ženy tolik zahalovat, spíše naopak. Vynalezli jsme přece striptýz, minisukně, poloprůhledné halenky s obrovským výstřihem. A ženy toho všeho dokáží šikovně požívat pro vlastní prospěch. Zvýšit svou cenu, být atraktivní. Dílčí (nebo dívčí?) nahota je prodejní artikl.

Muži ovšem z nahoty profitují také. Polonahé ženy jsou na bilboardech i na letácích a  prodávají: domácí spotřebiče, auta , sportovní potřeby i dovolené u moře. Dokonce i barvy na obkládačky.


    To vše  je v naší kultuře (současné) zvykem. Ale už třeba není zvykem chodit po ulici "oben ohne", bez podprsenky nebo trička. To už je pro nás "přes čáru". O nutnosti nosit kalhoty nebo sukni nemluvě. Jsou věci, které se ukazuj jen někde a někomu, ne všem. Subsaharskou černošku z pralesa nebo Tahiťanku v sukničce z trávy bychom asi "trochu nutili", aby se částečně zahalila. Protože je to náš svět, naše zvyky, naše kultura. Musí se proto obléct - nebo sem nejezdit.  Má tedy na vybranou.  Žádné "prsa ven, holky!" jak si mezi sebou říkávají baletky, když se jako labutě vrhají do jezera na jeviště. No, prsa...


   Když Evropanka zabrousí do muslimského světa, musí si vzít "místní kroj" a zahalit se - a to i když je třeba diplomatka nebo "státní návštěvnice". Je to prostě tamní zvyk, je to tam považováno za slušné  a máme dvě možnosti - přizpůsobit své oblékání a chování tamní kultuře - nebo tam nejezdit.



   Naproti tomu když sem přijede muslimka, tak nejen chodí v tom svém tradičním oblečku, ale žádá právo ho nosit i při studiu a výkonu svého povolání, kde je ale jasně předepsáno, jak se mají zdravotní sestry oblékat. Dres code, platný pro všechny, kteří se chtěj zúčastnit. Čerrní, bíli, křesťané i muslimové. I gayové. Ale naše multikulti ombudsmanka Šabatová tenhle požadavek (dres code) považuje za diskriminační. Ano, je diskriminační, protože diskriminace je jen jiné slovo pro rozlišování. 



   Pokud by naopak černoška z Konga, která by se u nás chtěla stát zdravotní sestrou odmítla zahalovat svá prsa, že na to není zvyklá, bylo by to považováno za nepřípustnou provokaci. A mohla by argumentovat čímkoliv. Prostě "oben ohne " tady ne! Zajímali by mě, co by na to říkala Anna Šabatová. Jestli taky "diskriminace".



    No a to je právě ten rozdíl. Pokud zaměstnáte muslima a on bude vyžadovat pauzy na modlení, a halal stravu, možná je i dostane. Aby nenastala "diskriminace". Pokud zaměstnáte kuřáka a ten bude požadovat pauzy na kouření, odpověď zaměstnavatele bude ne, jděte si s tím požadavkem jinam. 



   Co vlastně chci říct? Měřme všem stejným metrem. Klidně, bez animozity, ale napořád. Nemáš jiná práva, než ostatní. Pokud jsi nepracoval a neplatil si pojistku,  nemáš nárok na sociální podporu. Žádné burky, žádné čádory nebo nikáby. Tam, kde se to považuje za potřebné nebo vhodné, budou i muslimové muset být holobradí. 



   Pokud tě muslime uráží fakt, že na ulici potkáváš ženy v minisukních a se zcela nezahaleným obličejem, je to tvůj problém. Seber se a jeď tam, kde se takové věci nedějí. Pokud tě nějak uráží vánoce, kostely nebo jen kříž, tak se zařiď stejně. 

   Protože v muslimské zemi si i Evropan musí zvyknout na modlitby několikrát denně, nesmí mu vadit fousáči, absence obrazů lidí nebo ženy "ve skafandrech". O ramadánu nemluvě. Bude prostě chodit celý měsíc přes den hladový, stejně jako ti muslimové. Pokud se mu to nelíbí, může se sebrat a odjet někam, kde se Ramadán nedrží. Nebo se najíst potají doma.
Evropanka bude muset chodit v místně obvyklém oděvu, nebude řídit auto, bude chodit až za svým mužem atd. Jinak se může sebrat... atd. 


   Většina problémů, o kterých se dnes diskutuje jsou způsobeny nerovným přístupem, zvýhodňováním jedněch vůči druhým z důvodu jiné rasy, pohlaví, vyznání. Tedy rozlišováním. A to je ta pravá, skutečná  diskriminace. Bude-li měřeno všem stejně, hodně problémů zmizí. 




Nediskriminujme tedy.




Zdroj: internet



Poznámka k zahalování: 
I u nás si ženy zahalovaly vlasy, vzpomeňte na středověké portréty šlechtičen. A pánové nosili klobouky, které smekali jen někdy. "Nechte na hlavě!" Můj děda se bez klobouku cítil neoblečený. Dneska je móda u mladých lidí nosit kapuce, stažené hodně do obličeje. Je to móda a ti mladí nevyžadují, aby se tak oblékali všichni ostatní. V tom vidím ten rozdíl.


Poznámka ke kulturní odlišnosti:

Jistěže všichni migranti nejsou stejní. Někteří se dokáží začlenit, takže se liší jen vizáží - a tu, když je ten člověk jinak "kompatibilní" přestaneme vnímat. Máme-li v tom ohledu štěstí jako tahle "sluníčková osoba"  neznamená to, že takové štěstí mají i všichni ostatní.
Ti, kteří "díky" islamistům přišli o nohu nebo příbuzného, ti kteří byli okradeni Cikány atd.  nebudou ochotni přijmou "sluníčkovské argumenty".  A je jich víc, než těch šťastných. 
A bude. 


29 komentářů:

  1. Dobře nanesená slova.
    A je. A bude. A pokluzené. Finito. Čo bolo, bolo.
    Hodlají tu žít z našich (nás poplatníků) peněz? Angláni říkají: He who pays the piper, calls the tune.
    Kdo platí dudáka, zvolí si písničku.

    OdpovědětSmazat
  2. Tak jo, nediskriminujme. Tak si jen dovolím malé zamyšlení - co třeba na téma hygiena? Nechtěla bych sdílet ani sedadlo v tramvaji, kde by přede mnou seděla žena zahalená od hlavy až k patě. Asi si těžko dovedeme představit, jak vypadá tělo, které je ve čtyřicetistupňovém vedru neprodyšně zahalené a dlouhým hábitem zvedá navíc prach. Brrr. Pánové, ti jejich vousatci musí mít žaludek. No, vyrábějí jiná zvěrstva, tohleto asi pro ně bude jen čajíček. Těch všelijakých chorob, co se tam asi najdou. O tom se nikde nemluví.

    Říká se například, že TBC je u nás vymýcena. Můj vnuk má kolegyni. Dlouho pokašlávala, vyhnal ji k doktorovi a ejhle - tubera jak hrom. Ani už ji nenechali jít domů. Hned na Bulovku a separace. Všichni kolem ní okamžitě na kontroly, jestli už to taky nechytli. Myslím, že nás čekají ještě hodně zajímavé věci.

    OdpovědětSmazat
  3. Kocoure, Tvůj výčet je neúplný, obrázek bys měl doplnit.
    Hižháb, dupata, abája, čádor, nikáb, burka, VIP (černá limuzína či offroad s černými skly).
    Dost potkávám nešťastníky v takových autoburkách. A nikdo se jich nezastane. Jak ti musí být utiskováni....

    OdpovědětSmazat
  4. He who pays the piper, calls the tune...
    Jakube jsi si jistý že to není o instalatérovi či ladiči varhan? :-))

    OdpovědětSmazat
  5. A co se týče kapucářů, nejen styl Bohouš z Bratrstva kočičí pracky, navíc nosících kapucu přes kšiltovku, je to projev minoritní subkultury se specifickými zájmy přitahujícími zájem policejní. Když navíc má vysedlé lícní kosti, propadlé tváře a pohybuje se jak mátoha nebo jako větrný mlýn, pak zájem velmi intenzívní. Nic proti (podle mého velmi konservativního stylu "mnich v kutně"), ale v případě řečených kapucářů platívá "vypadá jak debil, je to debil".

    OdpovědětSmazat
  6. Pro Obuvníka:
    Limuzínu bych řadil spíše mezi insignie gangu. Něco jako ocvočkovaná bunda motorkářů. Protože ti, kteří se vozí ve šnečí ulitě s tónovanými skly téměř za 2 mega, toto činit nemusí. Není to součástí tamního kultu.
    Kdysi, hned po převratu 1989 byl jeden ministr, kovák, (jméno už je zase fuč) který jezdil na schůze Národního shromáždění na kole. A měl problém, parking na bicykly nebyl zařízen a tak si to kolo tahal do kanceláře. To znám se svým motokolem. Prostě atyp...

    Přísloví: je jedno, jestli je to dudák, ladič varhan nebo instalatér. "Kdo platí, poroučí!" - bez ohledu na to komu. Mimo jiné - to je princip subsidiarity v EU.

    OdpovědětSmazat
  7. Ještě větší legrace je, že nevíme, jak dlouho se drží v člověku po přežití akutního onemocnění ebola a jak moc je její nosič infekční (= při jakých všech příležitostech se to přenese na jiného). Takže bude ještě srandy kopec.

    OdpovědětSmazat
  8. Joj, interesantní náměty k extrapolaci. Přímo surreálné - !
    Kdo platí instalatéra, ten bude zpívat. Jeho melodii. Po zacálování. O tym žádná!
    Černé zatemněné limuziny izolují jistě ještě víc než burky. Jiným způsobem. Jiné komunity. Ale stejně dobrovolně... A oběma většinou není zcela zřejmé, že je to dlouhodobě možná i k jejich škodě. ?

    OdpovědětSmazat
  9. Astro, zahalování v určitých případech je velmi funkční. Nejen v Hurghadě je vidět mnoho evropského spařeného vepřového. Bohužel včetně dětí. To je zločin. Do těch podmínek je ideální beduínský oděv. Sám jsem se na základě vlastních zkušeností musel propracovat k tomu, že úsporné oblečení je nepohodlné ale i nebezpečné tak jako chytání bronzu. Zahalování má rozumný důvod. Tak jako rozličná hygienická tabu, v moderních podmínkách postrádající původní funkcionalitu a stávající se kulturním rozlišovacím znakem. Spoustu takových nesmyslů mají například židé, ale ti tím neprudí, protože je nevnucují ostatním, jejich náboženství je etnicky omezeno, na rozdíl od universálního křesťanství a islámu. Zajímavé, že pokud jde o lidská práva, vadí to jen u islámu...Pokud jde o zvyklosti, není-li oděv praktickou překážkou obecné bezpečnosti či požadavku na bezpečný výkon nějaké činnosti, v prostorách veřejných ať kdokoli je oblečený jakkoli a nosí jakékoli symboly. Jakékoli. V prostorách soukromých rozhoduje vlastník. Restauratér, zaměstnavatel, škola. Vidět ženu v lajntuchu mě nijak nepopuzuje. Zajímavé je, že všeobecně je tabuizována nahota. Tabuizace zahalování je novodobým evropským unikátem.

    OdpovědětSmazat
  10. Včera, když jsem připravoval ten článeček o oděvní diskriminaci jsem narazil na reportáž, kdy si modelka, mulatka natáhla nikáb a s profi fotografem obrážela památky v NY. Popisuje, jak se v tom cítila, ataky jak na ni reagovali lidé. Nic moc. Pohrdání, strach.
    Snažím se reportáž najít v historii, ale já surfoval tak pilně, že je to fachačka. Ale jsem tvrdohlavý.
    Problém s islámem je v jeho agresivitě - dovnitř sebe sama, ale hlavně ven. Ne burka, halal nebo mešita.

    OdpovědětSmazat
  11. Sqelý, kocoure, ten report o nošení burky. Tak nějak jsem si to představovala. Aby bylo jasno, já proti burkám nic nemám, nemusím je nosit. Mám všechno proti tomu, co se děje pod nimi, ta slečna to popsala dokonale. Výborná reportáž! Všechno na vlastní kůži.

    Schumachere, je mi jasný, co sdělujete, ale za praktický ten oděv tedy nemám.Viděla jsem v TV osobu, která si chtěla v burce líznout zmrzlinu, byla to velká sranda.Kdyby to nebylo vlastně smutný. Burka nařizuje ženě, že nesmí jako žena vypadat. A nesmí se tak ani chovat. Smí taková žena chodit nahá, myslím, když je doma? Aby si vydechla od toho hábitu. Hábit, sakriš. To je vlastně taky něco jako burka. Jak to asi dělají jeptišky? Co? Třeba jen to, když se jim chce na malou. :-))))

    OdpovědětSmazat
  12. Astro, se vykasají. Burka s dostatečně hustým sítem může výbornou ochranou proti protivnému hmyzu. Jen nositel je způsobilý posoudit výhody a nevýhody a rozhodnout se. Ty různě zahalené, které potkávám mi nepřipadají jako utiskované.
    Ostatně, jestliže venku nechodíš nahoře bez, necítíš se utiskovaná? Třeba se zamyslet a konzultovat třeba s nějakou Malijkou. Třeba mi odpovíš, že necítíš, protože nechodit s nahoře bez je součástí Tvé kultury (nehledě na to jak by reagovali uniformovaní příslušníci moci veřejné a jak by to posoudila přestupková komise. Jenže nebyla Ti právě tahle kultura vnucena tak jak je "vnucena" kultura zde žijícím muslimským ženám? Nejsi zmanipulovaná tak jako ony? Ve skutečnosti utiskovaná?

    OdpovědětSmazat
  13. Astro,

    doma prý ty ženy chodí vyzývavě a nalíčené. A moderně oblečené, pokud na to mají. Jen je nesmí vidět cizí muž.
    Byla jsem svědkem toho, jak taková skupina černých hábitů pod velením jednoho mladíka ve vedru šla na kolotoče - asi si zvykneme...
    Nashle ABC

    OdpovědětSmazat
  14. Pche. Nikdy jsi nebyl ženská, víš houbeles,Schu, co všechno ženské dělají. Nebo dělat musí, když.... příklady uvádět nebudu. Vy, chlapi, to vidíte ale tááák snadný, všechno. Utiskovaná se necítím, protože si dělám, co chci. Například ti klíďo říkám, co si myslím. Což si nějaká čádornice dovolit nemůže, dostala by přinejmenším kamenem. Já jsem původně prohlásila, ať si nosí, co chtějí, že je mi to fuk. Řešila jsem pouze otázku hygieny. Ty z toho děláš utiskování a manipulaci. Mě spíš zajímají ty praktické věci kolem. Hnedle tady vpravo kocour nadhodil otázku - co je to ageismus. Není on ten ejdžismus právě to, co píšeš? :-))))

    Jinak tobě i všem ostatním přeju dobrou. Jsem dneska měla perný den, musím se z toho jít vyspat nebo vycpat? Když si představím, že bych si teď odkládala čádor a byla cítit čpavým potem nejen, je mi docela nevolno. Ať je vaše noc voňavá !

    OdpovědětSmazat
  15. Je přece jedno ABC,
    jak to mají muslimky doma. Podle zkušeností našich dívek, které se provdaly za muslimy ale to je spíše tak, jak to popisují největší pesimisté. Absolutní poddanost, bití atd. Tresty - polití obličeje kyselinou, uškrcení atd. Zdá se, že jedinou ženu kterou muslim aspoň trochu ctí je jeho vlastní matka. Ale nejsem v tom ohledu nijak vzdělán, usuzuji spíše empiricky.
    ====
    To je důvod,, proč tady islám nemá co dělat - ne nějaké jiné "ústrojní předpisy" nebo jiné modlitebny. Oděvy mají řádovém jeptišky taky jiné a nikomu to nevadí. Ony je totiž nikomu nevnucují!

    Našinec nemůže svou ženu polít kyselinou, podřezat nožem nebo uškrtit. On ji dokonce ani nesmí násilím přinutit k sexu. Znásilnění mezi manžely je stejně trestné, jako mezi cizími osobami.

    Takže muslimové tady jednoduše nemohou žít - buď proto, že nejsou ochotni dodržovat naše zákony nebo proto, že nemohou dodržet ty jejich - a stanou se odpadlíky. Za odpadlictví od islámu je jediný trest - smrt.

    Navíc: muslimové požadují kromě výjimky z místního práva a nadřazení práva "šaríja" pro muslimy i implementaci šaríji i do místního zákoníku. Pro všechny. Dovedete si představit, že by zákony měnili podle svých představ třeba pedofilové? Nebo jiní "jiní"?
    ========
    Dost už na tom, kolik práv si vymohli homosexuálové. A pořád tlačí dále. Adopce například. Zatím nepožadují nadřazení své orientace nad orientaci heterosexuální - i když oni sami to tak cítí. (Vím to přímo od nich, mám mezi nimi pár dobrých přátel.) Jeden z nich, nesmírně vzdělaný pán se před dvěma lety "omužil" s tím, že vztah s mladším partnerem tím dostane nějaký stabilnější základ.
    Nedostal, už jsou zase "rozvedeni", partner žije v Brně s někým jiným. Promiskuita mezi gayi je (až na čestné výjimky) obrovská a žádný úřední akt to nedokáže změnit.

    (Upozorňuji, že s gayi jsem v dobrém vztahu a nijak mě neruší pomyšlení na to, s kým jdou do postele. Neřeším to.)

    OdpovědětSmazat
  16. Jakub S. řekl(a)...
    Kdo platí dudáka, zvolí si písničku.

    Tady v kotlince však platí: koho chleba JIDÁŠ na toho píseň PLIVEJ.


    4P
    p.n.u.= prašť nebo uhoď

    OdpovědětSmazat
  17. Vše nařízené toliko ku ho... jest!
    http://petr-kubac.blog.cz/1501/norsky-neboli-peltzmanuv-efekt

    bylo, je a bude!
    4P
    Slunce svítí ptáci zpívají půjdeme se ......(dle potřeby)

    OdpovědětSmazat
  18. Peltzmanův efekt jsem neznal, i když jsem něco podobného tušil. Asi si tu přilbu na kolo přece jen nekoupím. Raději si budu pamatovat, že se do tramvajových kolejí má vjíždět pod méně ostrým úhlem. A nechám si udělat čepici s blonďatou parukou - holky z maskérny se asi počůrají smíchy!

    OdpovědětSmazat
  19. Pelzmanův efekt mne fascinoval. Nakolik obecný? Úžasné.

    OdpovědětSmazat
  20. Ano, Jakube. Velmi obecný. Včetně ekonomie. Tak jako očekávání většího bezpečí zvyšuje riskování, očekávání vyššího příjmu zvyšuje výdaje. Samozřejmě, že funguje i obráceně, ale ne zcela symetricky. Návyk na riskování a na příjemné (riskování je něčím příjemné) ztěžuje návrat zpět. Mnohdy představa bezpečí je falešná. Například "Zvyšme rychlost, nynější automobily jsou technicky dokonalejší." Ano jsou. Mají trochu lepší jízdní vlastnosti, lépe se ovládají, mají prvky pasívní bezpečnosti snižující následky na životě a zdraví při havárii. Jenže technické vlastnosti se na haváriích podílejí zanedbatelně. Příčinou havárií je lidské chování. Nynější člověk není lepší než člověk předautomobilový. Rychlost jeho reakcí není větší. Je limitovaná rychlostí přenosu vzruchu. Proto je lživý argument automobilové lobby, že je nutno omezovat a zakazovat stará auta, protože jejich technický stav je příčinou nehod. Není. Počet "vraků" je zanedbatelný a o ně nejde.

    StK připomínka : Tu přilbu! Dobré, když není hic, i chrániče kolen a loktů jaké mají bruslaři a skejťáci.

    OdpovědětSmazat
  21. Jsem tady nová a tak se ještě špatně orientuju. Když jsem vpravo dole hledala rubriku, pod kterou by se dalo vtisknout něco málo pouhých pocitů - třeba pod nostalgií či polemikou atp. - vždycky mě to vrátilo zpátky pod burky. Kam se tedy může pohodit pár slov, aby si člověk třeba jenom povzdechnul? Nebo tady se to nevede? Nemyslím nějaké vzdychání :-) - spíš jen tak navodit atmosféru, aby se od ní mohl někdo další odrazit a navázat - prostě splknout si s někým, kdo se přidá...

    OdpovědětSmazat
  22. Kocoure, paruku si přilep na přilbu. A na střídačku si kup harleyácký blembák.

    OdpovědětSmazat
  23. Ta čepice s blonďatými chlupy má dva rozdílné účinky: To, že je to čepice mi říká, ať moc neblbnu, že bych s zase mohl namlátit hlavu. Ty kadeře by zase měly říkat předjíždějícím: "Bacha, blbá baba!" Ale asi to nebude fungovat - při 196 cm a 108 kg by to zafungovalo jen na úplně slepé nebo blbé automobilisty - což znamená, že nefungovalo. Není mi pomoci Obuvníku, není...

    Ale asi neuniknu. Jsem totiž ženat a žena nechce přijít o můj finanční příspěvek do její domácnosti - a k té přilbě mě dokope...

    OdpovědětSmazat
  24. Přímo se mi to hned vybavilo. Eště že jsem zrovna nedržel hrnek. Od silného čaje s mlíkem se klávesnice velmi obtížně pere...

    OdpovědětSmazat
  25. Burky, nikáby, čádory, nádory a další hnus:

    Pakliže někdo nosí tyto kusy oděvu tam u něj doma, prosím, je to jeho věc a naše zbytečná starost, u něj doma, i kdyby skákal po hlavě, nám do toho opravdu nic není a když se nám to nelíbí, nikdo nás nenutí tam jezdit.

    Pakliže se někdo producíruje s těmito kusy hadrů zde, ve zdejších zeměpisných šířkách, kde je to zhola zbytečné, pak je to v lepším případě recese a v horším otravování, či projevy odlišnosti za každou cenu, nebo i nadřazenosti až vyloženě provokování. Proč si s tím to strašidlo jedno neodjede k sobě domů? On je snad na to někdo tady nějak obzvlášť zvědavý? Já zvědavý jsem ale jen na to, kdy ta strašidla buď dají pokoj, zcivilisují se a splynou s davem, nebo, pakliže toho zcivilisování se nejsou schopna, tak kdy jim to dojde a odtáhnou zase zpátky do pekel horoucích, ze kterých sem přitáhla. Nic jiného od nich, pokud vím, nikdo nechce.

    OdpovědětSmazat
  26. Peltzmanův norský efekt:

    Zajímavá věc, zní to docela logicky a i kdyby to jeden původně nečekal, tak po krátkém zamyšlení se, by následné překvapení nemělo být zase až tak velké.

    Přílba na kolo:

    Je otázkou, nakolik ten britský „výzkum“ a jeho výsledky dají brát vážně. V tomhle ohledu bych se rozhodně držel víc při zemi a na nic takového bych se nespoléhal. Zdraví se na chodníku, silnici či hnoji obvykle nevyskytuje a proto bych souhlasil s Kocourovou paní a trval bych na tom, aby si Kocour tu přílbu pořídil. Při případném pádu z kola pak má Kocour jeden zatracená hazardérská rozhodně mnohem větší šanci, že odejde s celou lebkou a po svých, než bez ní.

    OdpovědětSmazat
  27. Jakube, uchvátilo mě, že pijete čaj s mlíkem. Já též a s rozkoší. Pil jste někdy mlíko s čajem! To je teprve NĚCO!

    OdpovědětSmazat
  28. Já su čajař, už od dycky, víte. A už dávno mám prozkoušené a zažité a ohodnocené všecky možnosti čaje. Mí potomci mi vozí a dávají čaje, které jim dají jako nejlepší při jejich cestách kdovíkam. No často cena ovšem neodpovídá asambláži a propagaci a ceně, že. To jim neříkám! Můj nejmladší navíc odmala nepije čaj (nemyslím vývar z jiných bylin) vůbec... ach jo. Nelze s ním o něm mluvit. A k tomu nepožívá ani med. Ale to vše je ovšem obsáhlé samostatné téma. Že, Starý mistře.

    OdpovědětSmazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)